$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

학교 밖 청소년들의 사회적 낙인감과 우울의 관계에서 자아존중감과 자아탄력성의 매개효과
Mediating Effects of Self-esteem and Ego-resiliency on the Relationship between Social Stigma and Depression in Out-of-school Adolescents 원문보기

韓國學校保健學會誌 = The Journal of the Korean society of school health, v.33 no.2, 2020년, pp.97 - 105  

박주영 (건양대학교 간호대학) ,  우정희 (건양대학교 간호대학)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: The study was done to identify the mediating effect of self-esteem and ego-resiliency on the relationship between social stigma and depression in out-of-school adolescents. Methods: The participants were 318 out-of-school adolescents, with data taken from the 5th out-of-school youth panel s...

주제어

표/그림 (5)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 학교 밖 청소년들을 대상으로 사회적 낙인감과 우울의 관계에서 이들의 자아존중감과 자아탄력성의 매개효과에 주목해 봄으로써 이들이 사회의 부정적 인식을 유연하게 극복하고 개인의 강점과 잠재력을 발휘하여 우울을 감소시킬 수 있는 구체적인 실천 전략을 찾고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
자아존중감이란 무엇인가? 한편, 사회적 낙인감과 우울의 관계에서 자아존중감은 중요한 변인으로 작용한다. 자아존중감은 자신에 대하여 가치 있는 사람으로 생각하는 정도로 타인과의 관계로부터 형성된다[13]. 취약계층인 시설보호 청소년이 사회적 낙인감을 경험하는 경우 스스로를 가치 없는 존재로 인식하여 자아존중감이 낮으며[14] 학교 밖 청소년이 사회적 낙인감을 높게 인식하는 경우 자아존중감이 낮아지는 것으로 나타났다[15,16].
한국교육개발원의 중 · 고등학교 학업중단율 조사결과 2015년보다 2018년 다시 증가하는 경향이 나타나는 이유는 무엇인가? 7%(24,978명)로 다시 증가하는 경향을 보인다. 이는 현 교육과정이 학업중단으로 인한 학교 밖 청소년이 증가하는 것을 반영하지 않은 것으로 학교 안에 있는 학생만을 중심으로 짜여있는 차별적 사회제도라고 볼 수 있으며, 이를 해결하기 위해서는 다양한 접근방식이 필요하다. 즉 일반 청소년과 마찬가지로 학교 밖 청소년 또한 우리 사회 구성원으로 건강하게 성장할 권리를 지니므로 신속한 사회적 개입이 필요하다.
청소년들이 학업을 중단하게 된 이유는 어떤 순서로 나타났는가? 청소년들이 학업을 중단하게 된 이유로는 학업, 친구, 선생님, 부적응 등 학교사유가 54.7%, 취업이나 대안교육이 21.4%, 건강, 가정불화, 경제사정 등 개인사정 · 가정상황이 14.2%, 문제행동이 9.7%로 나타났다[2]. 대안교육과 같은 학업이 보장된 결정이 아닌 학교가 근본적 사유이면서 자발적으로 학업 중단을 선택한 경우와 질병, 심리적 · 정서적 문제로 인해 비자발적으로 학업을 중단한 학생들의 경우는 정규교육을 대체할 대안이 준비되지 않을 가능성이 높으며 이들의 경우 특별한 정신 건강 측면의 보호와 관심이 요구된다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (30)

  1. Korean Educational Development Institute. 2018 School dropout rate [Internet]. Seoul: Author; 2011 [cited 2018 January 16]. Available from: https://kess.kedi.re.kr/mobile/stats/school?menuCd0101&cd4149&survSeq2019&itemCode01&menuIdm_010105&uppCd1010105&uppCd2010105&flagA. 

  2. Yoon CK, Sung YS, Choi HI, Yu SR, Kim KH. A study on the customized measures each performance channel of out-of-school juvenileII. 2017 Research Report. Sejong City: National Youth Policy Institute; 2017 December. Report No.: 17-R14. 

  3. Cho HC, Hong DY. The moderating effects of social support on the relationship between the self-efficacy and mental health of students who have dropped out of formal education. Studies on Korean Youth. 2017;28(2):35-61. https://doi.org/10.14816/sky.2017.28.2.35 

  4. Sung YS. A study on the customized measures each performance channel of out-of-school juvenileI: a qualitative study on the characteristics of each performance channel of out-of-school juvenile. 2016 Research Report. Sejong City: National Youth Policy Institute; 2016 December. Report No.: 16-R16-1. 

  5. Park EO, Sohn SY. The relating factors on depression among adolescents in South Korea. Journal of the Korean Society of School Health. 2009;22:85-95. 

  6. Park HS, Noh JS, Bae SY, Choi MS, Ko DS, Park J. Factors related to depression in Korean middle school adolescent. Journal of the Korean Society of School Health. 2010;23(1):19-28. 

  7. Lee JY. Convergent factors affecting problem behaviors in outof-school adolescents: a focus on gender difference. Journal of Digital Convergence. 2018;16(10):333-342. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.10.333 

  8. Ministry of Gender Equality and Family. 2018 Survey on out-of-school youth. Research Report. Sejong City: Ministry of Gender Equality and Family; 2018 December. Report No.:2018-19. 

  9. Park DJ, Kim NY. Mediating effects of self-esteem on the effects of social stigma on depression of out-of-school adolescents. Studies on Korean Youth Activity. 2019;5(3):71-87. https://doi.org/10.36697/skya.2019.5.3.71 

  10. Park BS. The influence of social stigma on depression among youth after school dropout: focus on the mediating effect of self-esteem. Korean Journal of Social Welfare Research. 2019; 62:81-106. https://doi.org/10.17997/SWRY.62.1.4 

  11. Kim MS. Career barriers and career optimism as mediators of the relation between perceived social stigma and life satisfaction, depression among school dropout youth. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2019;19(21):1029-1056. https://doi.org/10.22251/jlcci.2019.19.21.1029 

  12. Feldman DL, Smith AT, Waxman BL. Why we drop out: understanding and disrupting student pathways to leaving school. New York, NY: Teachers College Press; 2017. p. 1-160. 

  13. Rosenberg M. Conceiving the self. New York: Basic books; 1979. p. 1-319. 

  14. Kim JS, Shin HS, Moon HJ. The effect of the daily hassles, selfesteem, public stigma and internalized shame to resilience of adolescence in institutional care: focused on the moderating effect of forgiveness. Youth Facilities and Environment. 2014;12(3):63-74. 

  15. Jung HJ. The effect of perceived stigma on self-esteem and social adaptation among out-of-school youth [master's thesis]. Seoul: Myongji University; 2014. p. 1-69. 

  16. Park OJ, Kim HK. The impact of informal labeling on self-respect, depression/anxiety, and aggression of adolescents using latent growth model. Journal of Family Relations. 2018;23(1):3-24. https://doi.org/10.21321/jfr.23.1.3 

  17. Jeong YW, Kim JA. A concept analysis of ego-resiliency. Korean Journal of Adult Nursing. 2015;27(6):644-655. https://doi.org/10.7475/kjan.2015.27.6.644 

  18. Kim WY, Seo BG, Kim KS. The effect of overprotective parenting, ego resilience, and social withdrawal on depression among Korean youth. Forum For Youth Culture. 2017;51:41-69. https://doi.org/10.17854/ffyc.2017.07.51.41 

  19. Yoon SK, Lee CH. The relationship between perceived social support, self-concept and ego-resilience of middle-school students. Journal of Korea Academia-Industrial cooperation Society. 2009;10(10):2917-2922. 

  20. Lee JS, Lee BJ, Oh YJ. The buffering effects of self-mastery on the relationship between daily stress and depression among adolescents. Journal of the Korean Home Economics Association. 2009;47(1):75-83. 

  21. Hayes A. Introduction to mediation, moderation and conditional process analysis: a regression-based approach. New York, NY: Guilford; 2013. p. 1-507. 

  22. Choi JE, Lee JW, Jeong DB, Lee HN, Kim HK. Psychosocial trajectories in school dropout adolescents: Differences by emerging adulthood adjustment status. The Korean Journal of Developmental Psychology. 2020;33(1):37-52. https://doi.org/10.35574/KJDP.2020.3.33.1.37 

  23. Sim HA. The effect of career barrier on career exploration behavior of out-of-school youth: The mediating effect of self-esteem and depression. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction. 2020;20(1):529-550. https://doi.org/10.22251/jlcci.2020.20.1.529 

  24. Kim YA, Kim SH. The effect of self-esteem and career maturity of adolescents outside school on social adjustment. Journal of Welfare for the Correction. 2018;52:53-74. 

  25. Yu JH, Yoo HS. Mediating effects of aggression and ego-resilience in the relationship between adolescent depression and school adaptation. Asian Journal of Education. 2018;19(1):89-113. https://doi.org/10.15753/aje.2018.03.19.1.89 

  26. Kim SH. The effects of adolescent's individual factors, parental factors, friend factors, and community factors on school adaptation development trajectory [dissertation]. Seoul: Kyonggi University; 2018. p. 1-118. 

  27. Kim HJ, Yang MS. A study on the social support, ego-resiliency and stress coping strategies of school-dropout adolescents. Journal of Digital Convergence. 2017;15(1):23-34. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.1.23 

  28. Kim EG. Relations of depression, ego-resilience and health behaviors in high school students. Journal of the Korean Society of School Health. 2017;30(2):174-180. https://doi.org/10.15434/kssh.2017.30.2.174 

  29. Cho YY, Bae HJ. Chung HH. The relationship between negative parenting experience and depression in adolescents: Mediating effects of self-esteem, social withdrawal and interpersonal relationships in school. Secondary Education Research. 2019;67(4): 673-704. https://doi.org/10.25152/ser.2019.67.4.673 

  30. Kim SH, Kim HM. Self-respect moderating effects on adolescents with emotional problems due to neglect and abusive experiences. The Journal of the Korea Contents Association. 2018; 18(2):26-36. https://doi.org/10.5392/JKCA.2018.18.02.026 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로