최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.10 no.10, 2020년, pp.183 - 195
김동률 (동명대학교 메카트로닉스공학부)
In this study, the objective of this study is to verify the effects between lecturer's capability, education program, education service, and physical educational environment factors, and university students' interest in and attitude toward mathematics. A survey was conducted on 228 male and female s...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
메이커 교육이란? | 이러한 메이커 교육은 만들기 주체로서의 학습자가 다양한 학습도구를 통하여 교육적 결과물을 산출하고, 이러한 결과물을 다른 학습자와 공유하고 논의하는 커뮤니케이션 활동이 진행되는 교육을 뜻한다. 즉, 학습자가 자신에게 필요한 사물 혹은 물건을 스스로 만들기 위하여 학습 환경에 능동적으로 참여하고, 학습과정과 결과를 오프라인과 온라인으로 공유하며, 이러한 과정에 대해 다른 학습자들과 유기적으로 논의하고 소통하는 활동이 이루어지는 형태를 말한다[15]. | |
최근 대학교 이공계 신입생들의 문제점은? | 최근에 대학 이공계 신입생들의 대부분이 대학수학 과목을 이수할 수 있는 기초적인 수학 능력이 미흡하며, 더 나아가 대학수학을 이수하는 학생들의 대학수학 성적의 편차가 같은 학과 내에서도 매우 크다[7]. 이러한 현상은 현 대학입시 정책에 따른 교차지원 등으로 고등학교에서 미적분학 II를 학습하지 않고 이공계 분야 학과로 진학한 대학생들이 많기 때문인 것으로 이러한 성적편차를 해결하기 위해 각 대학에서는 고심하고 있다[8,9]. | |
최근 대학 이공계 신입생의 기초수학 능력이 부족한 이유는 무엇인가? | 최근에 대학 이공계 신입생들의 대부분이 대학수학 과목을 이수할 수 있는 기초적인 수학 능력이 미흡하며, 더 나아가 대학수학을 이수하는 학생들의 대학수학 성적의 편차가 같은 학과 내에서도 매우 크다[7]. 이러한 현상은 현 대학입시 정책에 따른 교차지원 등으로 고등학교에서 미적분학 II를 학습하지 않고 이공계 분야 학과로 진학한 대학생들이 많기 때문인 것으로 이러한 성적편차를 해결하기 위해 각 대학에서는 고심하고 있다[8,9]. |
K. Schwab & R. Samans. (2016, January). The future of jobs: Employment, skills and workforce strategy for the fourth industrial revolution. In World Economic Forum (pp. 1-32).
H. Bonin, T. Gregory. & U. Zierahn. (2015). Ubertragung der Studie von Frey/Osborne (2013) auf Deutschland (Kurzexpertise No. 57). Berlin: Bundesministerium fur Arbeit und Soziales.
S. Y. Kim. (2016), A study on the suggestion strategy of achievement standards for the competency based curriculum, EDUCATIONAL RESEARCH, 66, 1-28.
J. Y. Yoon & J. D. Ohn. (2016), Exploration of the Direction of Competency-based Curriculum Design in Terms of the Holistic Nature of Competency, The Journal of Curriculum Studies, 34(2), 19-45.
S. Mitra. (2014). The future of schooling: Children and learning at the edge of chaos. Prospects, 44(4), 547-558. DOI : 10.1007/s11125-014-9327-9
I. A. Kang, Y. S. Kim & H. J. Yoon. (2017). Fostering Entrepreneurship by Maker Education : A Case Study in an Higher Education. Journal of the Korea Convergence Society, 8(7), 23-35. DOI : 10.15207/JKCS.2017.8.7.253
Y. E. Ryu & I. A. Kang. (2018). Development of Emotional Intelligence through A Maker Education Program Based on Design Thinking Process for Undergraduate Students in an University. Journal of the Korea Convergence Society, 9(7), 163-175. DOI : 10.15207/JKCS.2018.9.7.163
Y. S. Kang & Y. S. Kim. (2019). A Case of Operating College Mathematics Course using SRN, The Korean School Mathematics Society. Journal of the Korean School Mathematics Society, 22(3), 277-302. DOI : 10.30807/ksms.2019.22.3.006
S. K. Shim & A. Y. Ko. (2019). A Study on the Improvement of College General Mathematics by Changes of Higher Education Environment. Koreaa Journal of General Education, 13(4), 143-160.
J. O. Kim & J. Kim. (2018). Design and Implementation of Convergence Artworks Using Open Source Hardware for STEAM Education. Journal of Adv Research in Dynamical & Control Systems, 10(1), 55-58.
J. O. Kim, T. W. Lee, J. S. Kim, H. S. Chung & E. Y. Jeong. (2019). Job Analysis of Teachers for Maker Education using the DACUM Method. The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(8), 1159-1181.
Ministry of Education. (2015). Mathematics Curriculum
J. H. Kim. (2019). Exploring of the Maker Education in Graduate School. Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 9(4), 1-10.
D. Dougherty, (2012) The maker movement. Innovations: Technology, governance, globalization, 7(3), 11-14.
P. Blikstein. (2013), Digital favrication and 'making' in education: The democratization of invention. fablabs: of machines, makers and inventor, Transcript Publishers.
S. L. Martinez & G. Stager. (2013). Invent to learn: Making, tinkering, and engineering in the class. Constructing Modern Knowledge Press Publisher, CA.
H. J. Yoon, I. A. Kang, E. S. Kang. (2019). A Case Study of a Maker Education Outreach Program: Fostering Maker Mindsets. Journal of Educational Technology, 35(2), 365-393.
Korea Science Foundation. (2016). Research on ways to activate the maker movement. Seoul: Korea Science Foundation.
J. R. Lee. (2015). A Study on Desirable Management of College Mathematics through the Change of Mathematics Recognition in Engineering Freshmen. E-Mathematics Education Journal, 29(3), 513-532. DOI : 10.7468/jksmee.2015.29.3.513
Y. G. Lee. (2016). A Study on Learning Style of Level-Differentiated College Mathematics Classes: Focusing on College of Engineering Students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 17(3), 373-379. DOI : 10.5762/KAIS.2016.17.3.373
B. H. Kim, J. W. Kim, J. Y. Kim. (2017). On freshmen's academic achievements of college mathematics and the efficient methods of education. E-Mathematics Education Journal, 31(1), 1-15. DOI : 10.7468/jksmee.2017.31.1.1
H. H. Kim et al. (2019). On Developments of Teaching-Learning Contents and Constructivist Teaching Methods Using Mobile Applications Based on Augmented Reality in Mathematics Education. E-Mathematics Education Journal, 33(3), 207-229. DOI : 10.7468/jksmee.2019.33.3.207
William Tyler. (1973). Child on Organizational Structure. Sage journals, 7(1), 125-126
S. H. Park. (2010). A study on how to improve the defining characteristics of mathematics. Korea Curriculum Evaluation Institute.
M. S. Hannula. (2002). Atitude toward mathematics: Emotions, expectations and alues. Educational Studies in Mathematics, 49(1), 25-46. DOI : 10.1023/A:1016048823497
P. D. Eggen & D. Kauchak. (2001). Educational psychology(Vol. 403). Prentice hall.
S. T. Kim (2017). Effects of smart learning mathematics class on academic achievement, mathematical interest and attitude. Thesis for Yonsei University Graduate School of Education, Seoul.
J. F. Herbart. (1806). Al lgemeine padagogik aus zueck der erziebung abgeleiter.
M. S. Yoon. (2006). Relationships among Parental Involvement in Education, Subject-specific Interests, and Academic Achievement. The Korean Journal of Educational Methodology Studies, 18(2), 139-15.
K. Peppler, E. Halverson & Y. B. Kafai, Makeology. (2016). Maker spaces as learning environments(Vol. 1). Routledge.
Y. S. Kim. (2017). A study on developing the entrepreneurship through maker education in higher education. Ph. D. dissertation. Kyung Hee University, Seoul.
C. K. Park. (2015). The Effect of Teaching Using Peer Instruction on Mathematical Interest of High School Student. Major in Educational Psychology Graduate School of Education Korea National University of Education Chung-Buk.
K. A. Kim. (2010), Relationship among teachers' Mathematics T eaching efficacy, students' A cademic self-efficacy and Mathem atical interests and attitudes. Master's Thesis, Graduate School, Konkuk University, Seoul.
Y. S. Han. (2017). Mathematical Self-Efficacy, Change in Interest and Attitude after Middle School Mathematics Club Activities with the Mathematics Gifted Program. Master's Thesis, Graduate School, Korea University, Seoul.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.