최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.20 no.11, 2020년, pp.492 - 500
주대환 (목원대학교)
The purpose of this study was to investigate (1) the aspect of the correlation among subcategories in English reading anxiety, (2) the aspect of the cause and effect relation. The reading anxiety was measured by a questionnaire. Then, the results were analyzed by SPSS program. The findings of this s...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
K. Goodman, "Reading: A psycholinguistic guessing game," Literacy Research and Instruction, Vol.6, No.4, pp.126-135, 1967.
H. S. Song, "The relationship between adult readers' perception of reading in a second language and their reading processes," English Teaching, Vol.48, pp.349-372, 1994.
P. Bailey, E. C. Daley, and J. A. Onwuegbuzie, "Correlates of anxiety at three stages of the foreign language learning process," Journal of Language and Social Psychology, Vol.19, pp.474-490, 2000.
R. Gardner and W. Lambert, Attitudes and motivation in second language learning, Rowley, MA: Newbury House, 1972.
E. K. Horwitz, M. B. Horwitz, and J. A. Cope, "Foreign language classroom anxiety," The Modern Language Journal, Vol.70, No.2, pp.125-132, 1986.
S. Krashen, The input hypothesis: Issues and Implications, New York: Longman, 1985.
L. Ganschow and T. Sparks, "Anxiety about foreign language learning among high school women," The Modern Language Journal, Vol.80, No.2, pp.199-212, 1996.
M. E. Ehrman and R. L. Oxford, "Cognition plus: Correlates of language learning success," The Modern Language Journal, Vol.79, No.1, pp.67-89, 1995.
T. Scovel, "The effect of affect on foreign language learning: A review of the anxiety research," Language Learning, Vol.28, pp.129-142, 1978.
박혜숙, "동기와 언어 불안감이 영어말하기 능력에 미치는 영향," 외국어 교육, 제13권, 제4호, pp.213-241, 2006.
이은경, L2 지식, L1 독해력, 읽기 불안이 한국학습자들의 영어독해력에 미치는 영향, 전남대학교, 박사학위논문, 2006.
T. Y. Hsiao and R. Oxford, "Comparing theories of language learning strategies: A confirmatory factor analysis," The Modern Language Journal, Vol.86, pp.368-383, 2002.
P. D. MacIntyre and R. C. Gardner, "Language anxiety: using the focused essay techniques," The Modern Language Journal, Vol.86, pp.368-383, 1991.
M. Barnett, "More that meets the eye," Foreign Language Annals, Vol.21, pp.109-119, 1988.
Eskey, D. E. Theoretical foundations. In F. Dublin, D. Eskey & W. Grabe(Eds.), Teaching second language reading for academic purpose(pp.3-23), MA: Addison-Wesley, 1986.
P. D. MacIntyre, "How does anxiety affect second language learning? A reply to Sparks and Ganschow," The Modern Language Journal, Vol.79, No.1, pp.90-99, 1994.
Y. Saito, E. K. Horwitz, and T. J. Garza, Foreign language reading anxiety," The Modern Language Journal, Vol.83, pp.202-218, 1999.
이은경, 읽기 불안이 영어 읽기에 미치는 영향, 전남대학교, 석사학위논문, 2001.
S. Krashen, Second Language Acquisition and Second Language Learning, University of Southern California, 1981.
P. Alpert and R. Haber, "Anxiety in academic achievement situations," Journal of Abnormal and social Psychology, Vol.61, pp.207-215, 1960.
P. D. MacIntyre and R. C. Gardner, "The subtle effects of language anxiety of cognitive processing in the second language," Language Learning, Vol.44, No.2, pp.283-305, 1994.
김경철, 박혜숙, "대학생들의 영어 읽기 불안과 읽기성취도의 관계," 영어영문학, 제40권, 제4호, pp.253-280, 2014.
Y. Aida, "Examination of Horwitz, Horwitz, and Corpes construct of foreign language anxiety: the case of students of Japanese," The Modern Journal, Vol.78, pp.155-168, 1994.
V. D. Sellers, "Anxiety and reading comprehension in Spanish as a foreign language," Foreign Language Annals, Vol.48, pp.71-106, 2000.
신동로, 권영선, 노상근, "외국어 학습에서 일반 언어불안과 독해 불안과의 관계," 교육논총, 제21권, pp.23-43, 2001.
박창숙, 학습불안과 읽기불안이 영어 학업성취도에 미치는 영향, 한양대학교, 석사학위논문, 2014.
신수정, "대학생들이 경험하는 영어 읽기불안에 관한 인식 연구," 언어학연구, 제22권, 제1호, pp.17-34, 2017.
T. Hudson, "The effects of induced schemata on the "short-circuit" in L2 reading: Non-decoding factors in L2 reading performance," Language Learning, Vol.32, No.1, pp.1-33, 2006.
고보라, 한국 대학생들의 컴퓨터 기반 영어 읽기 시험과 읽기 불안과의 관계연구, 한남대학교, 박사학위논문, 2009.
김가람, 중학교 영어 학습자의 영어 읽기 불안에 관한 연구, 전북대학교, 석사학위논문, 2013
P. D. MacIntyre and K. A. Noels, "Using social-psychological variables to predict the use of language learning strategies," Foreign Language Annals, Vol.23, pp.373-386, 1996.
D. J. Young, "Creating a low anxiety classroom environment: What does language anxiety research suggest?," The Modern Language Journal, Vol.75, pp.426-439, 1991.
박경례, 학습자 불안과 전략이 영어 듣기, 읽기 능력에 미치는 영향에 관한 연구, 한양대학교, 석사학위논문, 2006.
G. F. Taillefer, "L2 reading ability: Further insights into the short-circuit hypothesis," The Modern Language Journal, Vol.80, pp.461-477, 1996.
S. Krashen, Free voluntary reading, Santa Barbara, CA: Libaries Unlimited, 2011.
박상옥, "영어 이야기책 읽기의 효과", 영어교육, 제54권, 제2호, pp.59-83, 1999.
이효웅, "영어 학습 태도, 동기 및 책략의 상관관계," 영어교육연구, 제14권, 제1호, pp.189-211, 2002.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.