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상호문화적 기독교교육: 한국의 다문화현상에 대한 기독교교육적 응답
Towards Intercultural Christian Education: A Christian Educational Response to Multicultural Phenomenon in the South Korean Context 원문보기

기독교교육 논총 = Journal of christian education in Korea, v.61, 2020년, pp.263 - 294  

최희진 (토론토대학교)

초록
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다문화사회가 된 한국사회 속에서, 여전히 많은 인종적 및 문화적 타자들은 그들을 향한 차별과 사회로부터의 고립으로 인해 고통받고 있다. 한국의 다문화정책과 다문화교육은 한국인과 문화적 타자 사이의 상호적 관계를 형성할 수 있는 기반을 마련하지 않은 채 문화적 타자들을 사회적으로 동화시키는 데 초점이 맞추어져 있다. 이러한 현실에 주목하여, 본고는 신앙 공동체가 사회에서 교육적 역할을 감당하기 위한 방법으로 상호문화적 기독교교육을 제안한다. 상호문화적 기독교교육의 이론적 토대는 상호문화교육, 상호문화신학, 미로슬라브 볼프의 포옹의 드라마, 그리고 박상진의 기독교교육 생태계 이론에서 찾을 수 있다. 이러한 이론적 기틀을 발판으로 본고는 상호문화적 기독교교육의 정의와 목표를 논하고, 상호문화적 기독교교육이 기독교인들로 하여금 자신과 타자, 그리고 공동체를 바라보며 자기성찰, 포용, 그리고 생태계적 변혁의 역할을 감당할 수 있도록 도울 수 있음을 주장한다. 상호문화적 기독교교육은 기독교인들이 문화적 타자들을 향한 존경과 환대적 태도를 가질 수 있도록 교육하며, 이를 통해 신앙 공동체가 다양한 색깔을 가진 하나님 나라를 추구하도록 도울 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In South Korea which has become a multicultural society, ethnic and cultural others have suffered from discrimination against them and isolation from society. Multicultural policies and multicultural public education have simply focused on the assimilation of cultural others without providing opport...

주제어

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문제 정의

  • Observing multicultural issues in society and the emerging necessity to create mutuality between cultural others and Koreans, this paper seeks to explore how Christian faith communities can respond to such a situation. As an active methodology to deal with multicultural issues in society, I will propose intercultural Christian education that pursues ways to nurture Christians to have a respectful and hospitable mindset toward cultural others.
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