$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

농촌 초등학교에서 디지털격차 해소를 위한 테크놀로지 활용 수업 사례 연구
A Case Study of Equitable Access to Quality Technology Uses in a Low-Resourced Rural Elementary School 원문보기

한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.21 no.11, 2021년, pp.224 - 233  

한승연 (한양사이버대학교 플랫폼교육공학과) ,  한인숙

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 농촌 지역의 자원과 테크놀로지가 부족한 초등학교 1인 학급 환경에서 교사의 테크놀로지 활용이 학습의 향상에 어떤 도움을 주는지에 관한 질적 연구를 통해 수업 설계를 위한 시사점을 도출하는 데 있다. 연구 참여자는 초등학교 5학년 학생 1인과 교사 1인이었으며 교사 및 학생 인터뷰와 교실 수업 관찰, 학생 일지 등의 자료를 수집하고 분석하였다. 연구 결과 자원과 테크놀로지가 부족할 뿐 아니라 1인 학급 상황의 한계에도 불구하고, 기존 도구의 창의적 활용과 다양한 온라인 테크놀로지를 활용함으로써, 개별 학습자의 요구와 수준에 맞는 적응적 학습의 제공, 다른 지역 학생과의 협력학습, 교육과정의 재설계 등 학습향상을 위한 다양한 교수전략을 통해 디지털격차를 극복하고 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구의 결과는 자원과 예산 부족, 학생 수 경감에 따른 농촌 지역 학교의 위기에서 새로운 대안과 효과적 학습경험 제공의 가능성을 제시하고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The aim of this study was to describe how a teacher used technologies to improve underserved student's learning in a low-resourced rural elementary classroom and provide implications for teachers' use of technology. The in-depth case study was conducted in a one-student classroom setting that isolat...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

성능/효과

  • The result of this study showed that teacher’s efforts of using technology provided her student with a collaborative learning opportunity, equitable access to technologies and resources, and adaptive learning experiences in a unique one-student classroom culture and context
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (27)

  1. P. A. Ertmer and A. Ottenbreit-Leftwich, "Removing obstacles to the pedagogical changes required by Jonassen's vision of authentic technology-enabled learning," Computers & Education, Vol.64, pp.175-182, 2013. 

  2. F. A., Inan and D. L. Lowther, "Factors affecting technology integration in K-12 classrooms: A path model," Educational Technology Research and Development, Vol.58, No.2, pp.137-154, 2010. 

  3. T. H. Sundeen and D. M. Sundeen, "Instructional technology for rural schools: Access and acquisition," Rural Special Education Quarterly, Vol.32, No.2, pp.8-14, 2013. 

  4. J. Tondeur, I. Sinnaeve, M. Van Houtte, and J. van Braak, "ICT as cultural capital: The relationship between socioeconomic status and the computer-use profile of young people," New Media & Society, Vol.13, No.1, pp.151-168, 2011. 

  5. J. B. Horrigan, "Digital readiness gaps," Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/2016/09/20/digital-readiness-gaps, 2016.9.20. 

  6. T. N. Hohlfeld, A. D. Ritzhaupt, K. Dawson, and M. L. Wilson, "An examination of seven years of technology integration in Florida schools: Through the lens of the Levels of Digital Divide in Schools," Computers & Education, Vol.113, pp.135-161, 2017. 

  7. C. N. Thomas, B. Hassaram, H. J. Rieth, N. S. Raghavan, C. K. Kinzer, and A. M. Mulloy, "The integrated curriculum project: Teacher change and student outcomes within a university- school professional development collaboration," Psychology in the Schools, Vol.49, No.5, pp.444-464, 2012. 

  8. Korea Education and Research Information Service, 2016 White Paper on ICT Education in Korea. PM2016-4, 2016. 

  9. V. W. Vongkulluksn, K. Xie, and M. A. Bowman, "The role of value on teachers' internalization of external barriers and externalization of personal beliefs for classroom technology integration," Computers & Education, Vol.118, pp.70-81, 2018. 

  10. OECD, Understanding the digital divide, http://www.oecd.org/dataoecd/38/57/1888451.pdf, 2018.7.12. 

  11. I. Han, S. Han, and W. Shin, "Teachers' and students' perspectives on good teaching using technology in elementary classrooms," International Journal of Information and Communication Technology Education, Vol.15, No.3, pp.103-116, 2019. 

  12. L. Townsend, A. Sathiaseelan, G. Fairhurst, and C. Wallace, "Enhanced broadband access as a solution to the social and economic problems of the rural digital divide," Local Economy, Vol.28, No.6, pp.580-595, 2013. 

  13. N. Park, "Social side of rural Internet use: Online communication, social support, and community satisfaction in a rural area," International Telecommunication Policy Review, Vol.19, pp.46-64, 2012. 

  14. A. Howley, L. Wood, and B. Hough, "Rural elementary school teachers' technology integration," Journal of Research in Rural Education, Vol.26, No.9, http://jrre.psu.edu/articles/26-9.pdf, 2020. 5. 1. 

  15. K. H. Yang, S. K. Park, S. N. Yoon, and J. Kim, "Measurement of the digital inequality in remote rural areas: Case of South Korea," International Journal of Information Technology and Management, Vol.9, No.2, pp.142-161, 2010. 

  16. T. Li, and M. Ranieri, "Educational and social correlates of the digital divide for rural and urban children: A study on primary school students in a provincial city of China," Computers & Education, Vol.60, No.1, pp.197-209, 2013. 

  17. K. A. Lawless, and J. W. Pellegrino, "Professional development in integrating technology into teaching and learning: Knowns, unknowns, and ways to pursue better questions and answers," Review of educational research, Vol.77, No.4, pp.575-614, 2007. 

  18. M. R. Blanchard, C. E. LePrevost, A. D. Tolin, and K. S. Gutierrez, "Investigating technology-enhanced teacher professional development in rural, high-poverty middle schools," Educational researcher, Vol.45, No.3, pp.207-220, 2016. 

  19. P. Mishra and M. J. Koehler, "Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge," Teachers college record, Vol.108, No.6, pp.1017-1054, 2006. 

  20. J. Hughes, "The role of teacher knowledge and learning experiences in forming technology-integrated pedagogy," Journal of Technology and Teacher Education, Vol.13, pp.277-302, 2005. 

  21. E. C. Bouck, "How Size and Setting Impact Education in Rural Schools," The Rural Educator, Vol.25, No.3, pp.38-42, 2018. 

  22. P. Baxter and S. Jack, "Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers," The Qualitative Report, Vol.13, No.4, pp.544-556, 2008. 

  23. W. G. Dyer Jr, and A. L. Wilkins, "Better stories, not better constructs, to generate better theory: A rejoinder to Eisenhardt," Academy of management review, Vol.16, No.3, pp.613-619, 1991. 

  24. S. Brinkmann and S. Kvale, InterViews: Learning the craft of qualitative research (3rd ed.), Sage, 2014. 

  25. L. Lukes, "A new take on the field trip," The Science Teacher, Vol.81, No.1, pp.24-29, 2014. 

  26. R. J. Stumpf, J. Douglass, and R. I. Dorn, "Learning desert geomorphology virtually versus in the field," Journal of Geography in Higher Education, Vol.32, pp.387-399, 2008. 

  27. ISTE, ISTE Standards for Educators, http://www.iste.org/standards/for-educators, 2020. 7. 12. 

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로