$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 중소기업의 전략적 지향성이 정보기술역량과 기업성과에 미치는 영향
Effect of Strategic Orientation on Information Technology Competency and Corporate Performance in Small and Medium-Sized Enterprises(SMEs) 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.7 no.4, 2021년, pp.693 - 704  

양희종 (주식회사 아이티엔제이, 울산대학교) ,  장길상 (울산대학교 경영정보학과, KAIST 경영정보공학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 중소기업에 종사하는 조직구성원을 대상으로 전략적 지향성이 정보기술역량과 기업성과에 미치는 영향을 실증적으로 검증하였다. 본 연구에서 제안된 연구모형에서는 전략적 지향성이 기업성과에 영향을 미치며, 이 과정에서 정보기술역량이 매개변수로 사용되었다. 본 연구를 위해서 울산광역시에 소재한 중소 제조업체에 근무하고 있는 조직구성원을 대상으로 설문조사를 하였다. 총 320부의 설문지를 배포하여 277부가 본 연구에 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 24.0을 사용하여 통계분석 하였다. 연구결과는 다음과 같다: 첫째, 전략적 지향성의 고객지향성, 시장지향성, 그리고 기술지향성은 정보기술역량의 정보기술지식과 정보기술운영에 모두 정(+)의 영향을 미치고, 정보기술역량의 정보기술기반에 대해서는 전략적 지향성의 고객지향성과 기술지향성만이 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 전략적 지향성의 고객지향성과 기술지향성이 기업성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 시장지향성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 정보기술역량의 정보기술지식, 정보기술운영, 그리고 정보기술기반 모두 기업성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 전략적 지향성과 기업성과 간에 정보기술역량의 매개효과를 검증한 결과, 정보기술역량의 하위요인인 정보기술지식, 정보기술운영, 그리고 정보기술기반 모두는 전략적 지향성의 하위요인인 고객지향성 및 기술지향성과 기업성과 간에 부분매개 작용을 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 오늘날의 제4차 산업혁명시대에서 대기업과 공급체인 상에 있는 중소기업들의 경쟁우위 및 성과 향상을 위하여 고객지향 및 기술지향 경영전략을 수립하여야 하며, 이를 실행할 수 있도록 정보기술지식, 정보기술운영, 그리고 정보기술기반 등의 정보기술역량을 강화하여야 함을 시사해 주고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study empirically verified the effect of strategic orientation on information technology(IT) competency and corporate performance for organizational members engaged in small and medium-sized enterprises (SMEs). In the research model proposed in this study, strategic orientation affects corporat...

Keyword

표/그림 (11)

참고문헌 (38)

  1. K.S. Lee, "The Effect of Strategic Orientation of Small and Medium Enterprises and Small Businesses on Corporate Performance - The Mediating Role of Strategic Networks -," Chung-Ang University Graduate School of Industrial Startup Management, Master's thesis, 2018. 

  2. H. Hakala, "Strategic Orientations in Management Literature: Three Approaches to Understanding the Interaction between Market, Technology, Entrepreneurial and Learning Orientations," International Journal of Management Reviews, Vol. 13, pp. 199-217, 2011. 

  3. H.W. Yeo, "An Empirical Study on the Effect of Strategic Orientation on Management Performance in Small and Medium Enterprises," Incheon National University Graduate School, Ph.D. thesis, 2014. 

  4. H.S. Han, "Relationship between strategic orientation, technological cooperation, technological innovation capability, and innovation performance of small and medium enterprises: a verification of the mediating effect of self-efficacy," Wonkwang University graduate school, doctoral thesis, 2020. 

  5. K.S. Choi, "A Study on the Effects of Market Orientation and Technology Orientation on Innovation and New Product Performance: Focusing on the Korean Defense Industry," Mokwon University Graduate School, Ph.D. thesis, 2009. 

  6. K.Y. Hwang, "A Study on the Relationship between Organizational Characteristics, Information Technology Competence, and Export Performance of Small and Medium Export Enterprises," Journal of the Korean Trade Association, Vol. 35, No. 1, pp. 177-199, 2010. 

  7. D.W. Yoo, "A Study on the Influence of Small Business Leadership and Information Technology on Management Performance - Focusing on Dynamic Competency and Technology Innovation -," Daejeon University Graduate School, Ph.D. thesis, 2017. 

  8. D.T. McKay and D.W. Brockway. "Building I/T Infrastructure for the 1990s," Stage by Stage (Nolan Norton & Company), 1989. 

  9. A.S. Bharadwaj, "A Resource-based Perspective on Information Technology Capability and Firm Performance : An Empirical Investigation," MIS Quarterly, pp. 169-196, 2000. 

  10. M.J. Tippins and R.S. Sohi, "IT Competency and Firm Performance: IS Organizational Learning a Missing Link?," Strategic Management Journal, Vol. 24, pp. 745-761, 2003. 

  11. J.W. Ong and H.B. Ismail, "Sustainable competitive advantage through information technology competence: resource-based view on small and medium enterprises," Communications of the IBIMA, Vol. 1, pp. 62-70, 2008. 

  12. G.A. Kim and S.H. Kim, "Contribution of Information Technology to Corporate Performance: Focusing on the Integrated Model of Resource-Based Perspective and Competitive Strategy," 2015 Spring Conference of the Korean Society for Management and Information Technology, pp. 215-231, 2015. 

  13. S.H. Son, "The Effects of Information and Communication Technology Competence and Dynamic Competence of Small and Medium Venture Businesses on Overseas Expansion Performance," Pusan University of Foreign Studies Graduate School, Ph.D. thesis, 2021. 

  14. C.B. Kim and Y.C. Chang, "A Study on the Relationship between IT Competency Factors and Business Performance of Third-Party Logistics Companies in Korea," Journal of Logistics Society, Vol.22, No. l, pp. 59-80, 2012. 

  15. C.B. Kim and Y.H. Ku, "A Study on the Effects of Chinese Manufacturing Companies' Strategic Orientation of Using Third-Party Logistics on Information Capability, Partnership, and Business Performance," Journal of the Korean Institute of Port Economics, Vol. 29, No. 4, pp. 223-246, 2013. 

  16. D.J. Yoon, "A Study on the Effects of Organizational Strategic Orientation and IT Asset-Based Competence on Management Performance," Gyeongsang National University Graduate School, Ph.D. thesis, 2014. 

  17. D.H. Jeong and G.H. Koh, "The Effect of Manufacturing Firms' Strategic Orientation on New Product Performance: Focusing on the Moderating Effect of Market Entry Order," Commodity Studies, Vol. 31, No. 2, pp.71-91, 2013. 

  18. J.C. Narver and S.F. Slater, "The Effect of a Market Orientation on Business Profitability," Journal of Marketing, Vol. 54, pp. 20-35, 1990. 

  19. M.J. Yoon, "The Effects of Strategic Orientation of Small Entrepreneurs and Small Enterprises on Corporate Performance-Focused on the Mediating Effect of Organizational Commitment-," Hoseo University Graduate School of Ventures, Ph.D. thesis, 2016. 

  20. A.A. Farhanghi, A. Abbaspour, and R.A. Ghassemi, "TheEffect of Information Technology on Organizational Structure and Firm Performance: An Analysis of Consultant Engineers Firms," Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 81, pp. 644-649, 2013. 

  21. D.A. Marchand, W.J. Kettinger, and J.D. Rollins, "Information orientation: The Link to Business Performance," Oxford University Press, 2001. 

  22. J.Y. Choi, "A Study on the Effects of Technology Commercialization Capability, Information Orientation, and Entrepreneurial Orientation of Technology-intensive SMEs on Creative Environment and Corporate Performance," Gachon University Graduate School, Ph.D. thesis, 2015. 

  23. H. Gatignon and J. M. Xuereb, "Strategic orientation of the firm and new product performance", Journal of Marketing Reserch, Vol. 34, pp. 77-90, 1997. 

  24. C. Moorman and R.T. Rust, "The role of marketing," Journal of marketing, Vol. 63, No. 4, pp. 180-197, 1999. 

  25. A. Griffin and A.L. Page, "An interim report on measuring product development success and failure," Journal of product innovation management, Vol. 10, pp. 291-308, 1993. 

  26. Y.B. Moon, "A Study on the Effect of Strategic Orientation of Innovative SMEs on Intellectual Capital and Corporate Performance," Yeungnam University Graduate School, Ph.D. thesis, 2011. 

  27. S.G. Ha, "A Study on the Business Environment and Corporate Performance of Small and Medium Export Companies," Kyung Hee University Graduate School, Ph.D. thesis, 2011. 

  28. S.G. Ji, G.O. Jeong, and M.S. Kang, "The Effects of Market Orientation and Technology Orientation of Venture Companies on New Products and Corporate Performance," Entrepreneurship and Venture Research, Vol. 12, No. 4, pp. 95-116, 2009. 

  29. D.B. Kwon and Y.S. Hyun, "Research Methods in Humanities and Social Sciences," Hakjisa, 2004. 

  30. H.J. Han, "A Study on the Effects of SCM Success Factors and Management Performance in Small and Medium-sized Manufacturing Companies," Daejeon University, Master's thesis, 2011. 

  31. R.P. Bagozzi and Y. Yi, "On the evaluation of structural equation models," Journal of the Academy Marketing Science, Vol. 16, No. 1, pp.74-94, 1988. 

  32. S.D. Yoo, "Relationship between transformational leadership and empowerment: the mediating role of trust," Human Resources Management Research, Vol. 24, No. 2, pp.193-218, 2001. 

  33. R.M. Baron and D. A. Kenny, "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations," Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 51, No. 6, pp.1173-1182, 1986. 

  34. J.H. Lee, "A Study on the Effects of Information Technology Utilization Competencies of Corporate Organizational Members on Customer Relationships, Management Innovation and Management Performance," Daejeon University Graduate School, Ph.D. thesis, 2011. 

  35. Zhang, M.,(2005), "Information Technology capability, Organization Culture, and Export Performance", Washington State University, A Doctor Dissertation. 

  36. S.G. Lim, "A Study on the Effect of CEO's Strategic Orientation by Emotional Leadership on BSC Performance. (Comparison between Family-Friendly Company Certified Companies)," Changwon University Graduate School, Ph.D. thesis, 2012. 

  37. E. Hagsten and P. Kotnik, "ICT as facilitator of internationalisation in small-and medium-sized firms," Small Business Economics, Vol. 48, pp. 431-446, 2017. 

  38. J.Y. Choi, "A Study on the Effects of Technology Commercialization Capability, Information Orientation, and Entrepreneurial Orientation on the Creative Environment and Corporate Performance of Technology-intensive SMEs", Gachon University Graduate School, Ph.D. thesis, 2015. 

저자의 다른 논문 :

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로