$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 컨설팅기업의 조직효과성이 고객지향성에 미치는 영향
Effect of Consulting Firm's Organizational Effectiveness on Customer Orientation 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.12, 2021년, pp.231 - 241  

엄미선 (한성대학교 스마트융합컨설팅학과) ,  유연우 (한성대학교 스마트 경영 엔지니어링 컨설팅 트랙)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

급격한 환경 변화로 인한 기업의 생존을 위해 경영전략의 중요성이 부각됨에 따라 경영컨설팅 활용도가 증가됨에 따라 컨설팅 산업도 성장하고 있다. 이에 따라 컨설팅 기업들의 경쟁은 심화되고 있어, 경쟁력 확보는 필수적이다. 본 연구는 컨설팅 기업의 경쟁력 확보 방안을 조직 효과성을 통한 조직 경쟁력 관점으로 확인하고자 하였다. 컨설팅 서비스는 지식서비스분야로써 전문성을 갖춘 인적자원이 핵심기술이기에 이를 수행하는 컨설턴트를 대상으로 실증분석을 진행하였으며, SPSS 22.0을 사용하여 탐색적 요인, 신뢰도 분석, 회귀분석을 실행하였다. 컨설턴트의 조직효과성이 고객지향성에 미치는 영향에 대하여 연구한바, 컨설턴트의 조직몰입과 조직성과가 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 변화하는 환경에 컨설팅 기업의 경쟁력 확보를 위하여 내재적 동기부여에 대한 중요성을 확인할 수 있었다. 이는 컨설팅 기업의 지속적 성장에 관한 조직관리에 실무적 시사점을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The consulting industry is also growing as the use of management consulting increases as the importance of management strategies for the survival of companies due to rapid environmental changes is highlighted. As a result, competition among consulting firms is intensifying, and securing competitiven...

Keyword

표/그림 (10)

참고문헌 (28)

  1. H. J. Kim, & Jeon et al. (2014). A study on the effect of management consulting services on business performance in the global era. Journal of the Korean Customs Service. 15(2), 279-299. 

  2. Fischer, R.S., and Fowler, V.M. (2003). https://doi.org/10.1016/j.tcb.2003.09.007 

  3. Y. I. Jo. (2010). Analysis of service quality and satisfaction of small and medium-sized enterprises (SMEs) consulting. Master's Thesis. Hansung University. Seoul. 

  4. H. K. Kim. (2021). The Effects of SMEs' Competitive Strategy on Management Performance. Master's Thesis. Hansung University. Seoul. 

  5. H. N. Choi. (2019). The relationship between perceived organizational support, self-determinism, and organizational effectiveness. Master's Thesis. Chung-Ang University Graduate School of Global Human Resources Development. Seoul. 

  6. Swanson, R. (2007). Analysis for improving performance: Tools for diagnosing organizations and documenting workplace expertise. Berrett-Koehler Publishers. 

  7. P. S. Choi. (2018). Impact on the Job Satisfaction and Job Performance of Management Consultants Based on ICMCI Competence Model. Master's Thesis. Hansung University. Seoul. 

  8. K. Y. Kim, M. S. Kim. C. E. Lee, & Y. H. Lee. (2008). Understanding and utilizing business consulting services. Book publishing. 

  9. J. W. Chae. (2011). A study on the determinants of consulting services of SMEs according to consulting types. Doctoral thesis. .Pusan National University. Pusan. 

  10. C. R. Park, S. -J. Hwang, & C. S. Lee. (2011). The relationship between management consulting and corporate performance and the mediating effect of consulting utilization. Industrial Economics Research, 24(6), 3371-3388. 

  11. D. J. Shin, & Y. W. Yoo. (2012). The effect of consultant's competency on consulting service quality and consulting performance, Digital Convergence Research, 10(4), 63-78. https://doi.org/10.14400/JDPM.2012.10.4.063 

  12. S. H. Go. (2011). An empirical study on the structural relationship between the competitive strategy and business performance of small and medium-sized venture companies, Doctoral thesis at Konkuk University. Seoul. 

  13. H. J. Yang. (2015). A case study on the performance of corporate education applying the New in-house management consulting program.. Master's Thesis. Korea University Graduate School of Public Administration. Seoul. 

  14. W. H. Lee. (2016). A study on the effect of entrepreneurship on business performance. Hansung University Graduate School of Knowledge Service & Consulting. Seoul. 

  15. Pierce, J. L., Van Dyne, L., & Cummings, L. L. (1992). Psychological ownership: A conceptual and operational examination. Southern Management Association Proceedings, New Orleans, LA, 203-211. 

  16. Y. G. Shin. (1991). Awareness structure of workers in Korean companies. In the book of economic and economic research. Korea Chamber of Commerce and Industry. 

  17. J. D. Lee. (1996). A study on the relationship between organizational culture and job satisfaction. Doctoral thesis, Chungbuk National University Graduate School, Cheongju. 

  18. Smith, H.C. (1955). The psychology of industrial behavior. McGraw Hill. 

  19. J. M. Sung. (2013). A study on the effect of job characteristics of public officials in charge of social welfare on job satisfaction and organizational commitment. Doctoral thesis.. Honam University. Gwangju. 

  20. Y. G. Shin. (2001), Paradigm and Action Tasks for Human Respect Management, Seoul National University Labor-Management Relations Study, 12(1), 291-353 

  21. Brown, S. P., & Peterson, R. A. (1993). Antecedents and consequences of salesperson job satisfaction: Meta-analysis and assessment of causal effects. Journal of marketing research, 30(1), 63-77. https://doi.org/10.1177/002224379303000106 

  22. S. J. Kim. (2001). A study on the effect of job characteristics on organizational commitment and job satisfaction. Master's thesis. Chonnam National University Graduate School. Gwangju 

  23. Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1976). Motivation through the design of work: Test of a theory. Organizational behavior and human performance, 16(2), 250-279. https://doi.org/10.1016/0030-5073(76)90016-7 

  24. D. Y. Kim. (2018), Structural relationship between job stress of private security guards, psychological resilience and efficacy, and organizational effectiveness. Doctoral thesis. Yongin University General Graduate School. Gyeonggi-do. 

  25. Deshpande, Rohit John U. Farley & Farley & Frederick E. Webster, Jr. (1993). Corporate Culture, Customer Orientation, and Innovation in Japanese Companies: AQuadrad Analysis, Journal of Marketing, Vol.57, pp.23-27. https://doi.org/10.1177/002224299305700102 

  26. Crosby, L.A., K.R. Evans & D. Cowles. (1990). Relationship Quality in Selling Services: A Perspective of Interpersonal Impact, Marketing Journal, 54(3):68-81. https://doi.org/10.1177/002224299005400306 

  27. Crosby, LA, K.R. Evans & D. Cowles. (1990). Relational Quality of Sales Services: A Perspective of Interpersonal Impact, Marketing Journal, 54(3):68-81. https://doi.org/10.1177/002224299005400306 

  28. Crosby, LA, K.R. Evans & D. Cowles. (1990). Relational Quality of Sales Services: A Perspective of Interpersonal Impact, Marketing Journal, 54(3):68-81. https://doi.org/10.1177/002224299005400306 

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로