$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

발달장애인의 도전적 행동에 대한 현황 및 사회복지사의 인식에 대한 연구: 경기도 장애인 거주시설을 중심으로
Current status of their behavioral behavior and perceptions of social workers: Focusing on residential facilities for the disabled in Gyeonggi-Do 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.12, 2021년, pp.505 - 511  

신준옥 (성결대학교 사회복지학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 경기도 장애인 거주시설에서 생활하는 발달장애인의 도전적 행동에 대한 현황 파악과 거주시설 사회복지사가 도전적 행동에 대해서 얼마나 인식하는지 파악하고자 하였다. 연구방법은 경기도 장애인 거주시설 사회복지사 145명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차 등으로 산출하였다. 연구 결과 첫째, 발달장애인의 도전적 행동과 관련된 현황은 신체적 상해 경험이 가장 많은 것으로 분석되었다. 둘째, 도전적 행동에 대한 사회복지사의 인식으로는 심리적 트라우마로 인하여 업무에 지장을 받고, 이직을 고려한 적이 있는 것으로 분석되었다. 이러한 결과를 토대로 발달장애인의 도전적 행동에 대한 정보공유, 교육, 대처능력, 상해를 예방하며 발달장애인과 사회복지사가 심리적 안정을 취할 수 있도록 공간 마련을 위한 실천적 제언점을 제시하였다. 향후 연구에서는 보호자가 인식하는 도전적 행동에 대한 연구가 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to identify the current status of the challenging behaviors of the developmentally disabled living in residential facilities for the disabled in Gyeonggi-do and whether social workers in residential facilities recognize the challenging behaviors, and then to draw implic...

주제어

표/그림 (10)

참고문헌 (16)

  1. M. O. Kim. & G. E. Kim. (2017). Issues and Prospects for Supporting Challenging Behaviors of People with Developmental Disabilities, Critical Social Policy, 56, 59-94. 

  2. E. E. Kiernan. & C. Alborz. (2001). The prevalence fo challenging behaviors: a total population study. Res. Dev. Disabil, 22(1), 77-93. 

  3. S. Mills. & J. Rose. (2011). The relationship between challenging behaviour, burnout and cognitive variables in staff working with people who have intellectual disabilities, Journal of Intellectual Disability Research, 55(9): 844-857. 

  4. H. Y. Lim. & Y. J. Hong. & J. R. Jeon. (2019). A study on the perceptions of persons with disabilities in communal living households on sexual behaviors of persons with developmental disabilities. Korea Contents Association, 10(6), 5-10. 

  5. Seoul National Hospital. (2015). Investigation of the current status of domestic and foreign treatment and unmet needs. Seoul: Seoul National Hospital. 

  6. K.. O. Park. & D. S. Lee. & E. S. Lee. (2017). A Study on Workers' Perceptions on Challenging Behaviors with Developmental Disabilities: Focusing on Workers in Residential Facilities for the Disabled, Korean Welfare of the Disabled 35, 151-176. 

  7. F. Brown & C. A. Michaele. & C. M. Olivia. S. B. Wollf. (2008) Personal Paradigm shifts among ABA and PBS experts, J. of Positive Behavioral Interventions, Vol.10, 4, 212-227 

  8. P. S. Starian. & M. L. Hemmeter. (2005) Keys to Being successful: When Confronted with Challenging Behaviors, Young Exceptional Children Monograph Series 1, 17-27. 

  9. C. M. Petri. & M. Z. Linda. & G. Linda. & T. B. Anna. (2019). Evaluating a staff training program on the interaction between staff and people with intellectual disability and challenging behaviour: An observational study. J. of Intellectual & Developmental Disability, 2(44), 131-138. 

  10. E. E. Bromley. (1995). The form and function of challenging behaviors. J ournal of Intellectual Disability Research, 39, 388-398. 

  11. S. Mills. & J. Rose. (2011). The relationship between challenging behavior, burnout and cognitive variables in staff working with people who have intellectual disabilities. J ournal of Intellectual Disability Research, 55(9), 844-857. 

  12. M. C. Chung. & C. Harding. (2009). Investigating burnout and psychological well-being of staff working with people with intellectual disabilities and challenging behaviour: The role of personality. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 22, 549-60 

  13. J. M. Hensel. & Y. Lunsky. & C. S. Dewa, (2012). Exposure to client aggression and burnout among community staff who support adults with intellectual disabilities in Ontario, Canada. J ournal of Intellectual Disability Research, 56(9), 910-915. 

  14. M. C. Chung. & S. C. Bickerton. & W. L. Winchester. (2003). The prevalence of challenging behavior in hospital. Family and Community Residential Settings, 17, 5-15 

  15. Y. D. Kim &. G. E. Kim. (2011). Lowest service for disabled people Semi-Applied Manual 5: Physical Intervention. Korea Association of Welfare Facilities for the Disabled, Sungkonghoe University Recovery Institute. 

  16. C. Goble. (1999). Like the secret service isn't it. people with leaming difficulties'perceptions of staff and services mystification and disempowerment, Disability and Society, 14(4), 449-461. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로