$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

정보교과수업에 따른 자기효능감, 진로성숙도, 정보교과성취도의 관계
Relationships between Self-Efficacy, Career Maturity, and Information Subject Achievement According to Information Classes 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.6, 2021년, pp.907 - 915  

박성준 (강원대학교) ,  임현승 (강원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 정보 특성화고 학생들의 정보교과수업에 따른 자기효능감, 진로성숙도, 정보교과성취도의 관계를 알아보기 위해 서울시 소재 2개의 정보 특성화 고등학교에 재학 중인 2학년, 3학년 학생 214명을 대상으로 자기효능감, 진로성숙도, 정보교과성취도의 상관관계를 설문조사를 통해 분석하였다. 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 자기효능감, 진로성숙도, 정보교과성취도의 차이 분석에서는 성별, 학년, 정보교과목에 대한 교외학습, 개인학습 여부에 따른 차이는 나타나지 않았다. 본인의 성적이 상위집단에 속한다고 인식할수록 자기효능감, 정보교과성취도 수준을 높게 인식하였으며, 진로성숙도도 대체로 높게 인식하였다. 둘째, 학생들의 자기효능감은 진로성숙도와 정보교과성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 마지막으로, 학생들의 진로성숙도가 정보교과성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 학생들의 자기효능감, 진로성숙도, 정보교과성취도 향상을 위한 교육제도의 발전 방향을 간략히 제시한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, in order to investigate the relationships between the self-efficacy, career maturity, and information subject achievement of information-specialized high school students according to information subject classes, their correlations were analyzed through a survey of 214 second and third...

주제어

참고문헌 (30)

  1. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman. 

  2. Bandura, A. & National Inst of Mental Health. (1986). Social foundation of thought and action: ASocial cognitive theory. Prentice-Hall, Inc. 

  3. Cha, J.-E. (1997). A Study for the general self-efficacy scale development, Ewha Womans University master's thesis. 

  4. Choi, I. J. & Oh, S. Y. (2010). Analysis on Structural Relationship of Influential Factors on Adolescent's Academic Achievement: Focused on Parents' Support, Self-Esteem and School Adjustment. Journal of Future Oriented Youth Society, 7(3), 95-113. 

  5. Chung, Y. & Xiaokai, L. (2017). Examining Longitudinal Changes in Social Supports and Career Maturity and their Relationships with Academic Engagement and Achievement. Journal of Career Education Research, 30(3), 1-23. 

  6. Jeong, E. G. (2014). Factors predicting self-efficacy and English language achievement : With specific focus on elementary school students, Inha University of Education master's thesis. 

  7. Kim, A. & Park, I.-Y. (2001). Construction and Validation of Academic Self-Efficacy Scale. Korean Journal of Educational Research, 39(1), 95-123. 

  8. Kim, H. J. (2007). The Influence of College Students' Major Satisfaction and Flow Experience on Career Decision Efficacy and Career Attitude Maturity, Sungkyunkwan University master's thesis. 

  9. Kim H.-H. (2019). The Influence of Fear of Failure Perceived by Local College Student Majoring in Hospitality on Academic Procrastination and Academic Achievement: The Moderating Effect of Teacher-Student Interactions, Honam University doctoral's thesis. 

  10. Kim, K. S. (2012). An Analysis of Causal Loop Structure of Learning Achievement and the Development for its Predictive Model using System Dynamics, Konkuk University doctoral's thesis. 

  11. Kim, Y.-A. (2018). The effect of self-esteem and career maturity of adolescents outside school on social adjustment, Songwon University master's thesis. 

  12. Kim, J.-H. & Jung, S.-S. (2012). Relation among Career Interest-Major Agreement, Career Interest-Aspiration Agreement, Career Maturity, and Academic Achievement of Vocational High School Students, Journal of Korean Teacher Education, 29(3), 1-18. 

  13. Kwak, H. S. (1993). A Study on Relations between Elementary School Student's Attending a Private Institute Academic Achievement and Affective Traits, Korea National University of Education master's thesis. 

  14. Kwon, J.-I. (2018). The Effect of Confidence, Self-Regulating Effectiveness and Difficulty in Task on Self-Efficiency, Journal of Next-Generation Convergence Technology Association, 2(3), 124-129. 

  15. Lee H.-Y. (2003). Counseling for Career Maturity, Seoul: Hakjisa. 

  16. Lee, J.-H. (2009). The development of a career maturity test for elementary school students and the analysis of relationships between the career maturity and the related variables, Anyang University doctoral's thesis. 

  17. Lee, K. H. (1997). The relationship between career attitude maturity and psychological characteristics of Korean high school students, Yonsei University doctoral's thesis. 

  18. Lee, K. H. & Han, J. C. (1997). The Maturity of Career Attitude Comparison Research According to High School Students' Gender Differences and Curricular, Journal of Counseling and Psychotherapy, 9(1), 335-349. 

  19. Lee, Y. R. & Kim, N. J. (2013). A Study on the Influence of the Self-efficacy on Career Maturity of College Woman : A Mediating Effect of the Adjustment to College. Korean Journal of Youth Studies, 20(8), 97-120. 

  20. Lent, R. W. & Hackett, G. (1987). Career self-efficacy: Empirical status and future directions. Journal of Vocational Behavior, 30, 347-382. 

  21. Lim, K.-E. (2012). A study on the effects of cultural capital on social studies achievement, Seoul National University master's thesis. 

  22. Ministry of Education. (2015). Information and Communication Specialty Curriculum, Ministry of Education-notice, No. 2015-74, separate book 36. 

  23. Park, S. (2021). A Study on the Relationships between Self-Efficacy, Career Maturity, and Information Course Achievement According to Information Classes, Kangwon National University master's thesis. 

  24. Park, S.-M. (2015). Effect of Coaching Leadership on Turnover Intention in Callcenter of Consultants, Chonnam University master's thesis. 

  25. Shin, A. (2013). The effect of middle school student's perceived practical teaching competence on academic achievement, Seoul National University master's thesis. 

  26. Shin, E.-K., Youn, K., & Kim, J.-K. (2016). The Effect of Club Activities on Career Maturity and Career Decision of Students. Tourism Research, 41(1), 133-154. 

  27. Shin, J. & Shin, T. (2006). The Analysis of Relations between Academic Achievement, Academic Self-efficacy, Perceived Teacher Expectancy, and Home Environment. Journal of Child Education, 15(1), 5-23. 

  28. Shon, J. H. & Kang, B. N. (2006). The Influence of Self-Efficacy on Vocational Maturity of College Woman Major in Dance. Korean Journal of Dance, 49, 227-239. 

  29. Super, D. E. (1955). Dimensions of measurements of vocational maturity. Teacher's College Record, 57, 151-163. 

  30. BreakNews. (2021). 'Practical value' 2030 generations, top 5 job selection criteria, Access: Oct. 23, 2021. https://www.breaknews.com/836911 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로