최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.6, 2021년, pp.891 - 898
본 연구의 목적은 2018년부터 2020년까지의 대학부설 과학영재교육원의 교육과정을 분석하여 전체 수업 중 정보영역이 차지하는 비중과 수업내용 등을 분석하여 연구 기간 중 정보영역에 대한 추세 변화를 확인하는 것이다. 총 수업 시수에서 정보교육이 차지하는 시수를 분석한 후 정보교육을 컴퓨터 활용 교육, SW코딩교육, SW융합교육의 세 가지로 분류하여 교육과정을 세부적으로 분석하였다. 분석 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 전체 교육에서 차지하는 정보교육의 비중은 2018년 대비 점차 확대되어 가는 추세이다. 둘째, 정보교육 내의 컴퓨터 활용 교육의 비중은 상대적으로 줄어들고, SW코딩교육과 SW융합교육이 확대되어 가고 있다. 다양한 형태로 정보교육의 분야가 확대되고 영재 학생들에게 여러 형태의 SW교육이 제공되고 있으며 그 변화의 속도도 빠른 것을 보았을 때, 앞으로는 보다 체계화된 정보교육이 학생들에게 제공되고 그 유용성도 빠르게 증가할 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to analyze the curriculum of the University-affiliated Science Gifted Education Center from 2018 to 2020 to analyze the proportion of the information area in the total class and the contents of the class, thereby confirming the trend change in the information area. After...
Park, P., Shin, S. (2019). A Study on the Instructional System and Curriculum Design to Evolve the Software Education in Elementary School. Journal of The Korean Association of Information Education, 23(3), 273-182.
Jaeho Lee, WoChun Jun, Hong jin Yeh, Miran Chun, Suk-Un Jin, Yujin Kim, Junhyung Jang(2021). Students' and Teachers' of Platform for Online SWGifted Education, Journal of Gifted/Talented Education, 31(1), 37-52.
Woochun Jun(2015). Correlation Analysis of Information Subject and Science Subject for the Gifted Children in IT, Journal of The Korean Association of Information Education, 19(3), 279-286.
Kapsu Kim, Meekyung Min(2018). The Effects of Characteristics of Information Gifted Students on the Selection of Science Gifted Students, Journal of The Korean Association of Information Education, 22(3), 367-374.
Promotion of education for the gifted and talented law(2000).
Kapsu Kim(2021). A survey of gifted parents' perception of information subject, Journal of The Korean Association of Information Education, 25(1), 49-58.
Noh, Hyeonah, Choi Jaehyeok(2020). An Analysis of the Expectations and Responses of Science Gifted Students Who Have Experienced Online Lessons at the Science Education Center for Gifted Affiliated with University. Journal of Science Education for the Gifted, 12(3), 249-263.
Choongmo Nam, Chong Woo Kim(2017). A Study on the Implementation of Virtual Reality Content Production Project for Students with Information Gifted Students, Fall Conference of The Korean Association of Information Education, 8(3), 71-80.
KOFAC(2020). Univercity-Affiliated Science Gifted Education Center Contents Survey.
GED(2019). 2019 Gifted Education Statistical Yearbook, 6-34.
GED(2020). 2020 Gifted Education Statistical Yearbook, 18-59.
https://gifted.hanyang.ac.kr
https://talented.snue.ac.kr
https://spcs.stanford.edu/programs
Johns Hopkins Center for talented Youth. Gifted education Programs.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.