$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

코로나 19 상황의 기업근로자의 일터 학습경험: S에너지를 중심으로
Workplace learning experience for corporate workers under COVID-19 : Focusing on S Energy Company 원문보기

산업융합연구 = Journal of industrial convergence, v.19 no.1, 2021년, pp.17 - 26  

이주석 (아주대학교 교육학과) ,  송성숙 (대진대학교 미래평생학습부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 코로나 19 상황의 기업근로자의 일터 학습경험을 심층적으로 탐색하기 위해 시행되었다. 이에 S에너지의 기업근로자 5명을 대상으로 2020년 8월 10일부터 11월 30일까지 심층면담을 통해 자료를 수집하고, Ricci의 3단계 분석 절차를 활용하여 질적 사례연구를 수행하였다. 분석결과, 코로나 19의 상륙에서 적응하기까지의 과정에서는 '먼 나라 이야기', '더 이상 안전지대는 없다', '위기감이 만든 대응방안 탐색하기', '적응을 위한 변화된 업무방식 익히기'가 나타났다. 또한 위드 코로나 시대의 일터 학습경험은 '위기감에서 오는 생존을 위한 학습경험', '언택트 문화 적응을 위한 학습경험', 'SNS 소통을 통한 학습경험', '성과 창출을 위한 경쟁적 학습경험'을 하고 있는 것으로 밝혀졌다. 결론적으로 기업근로자는 다양한 학습경험을 통해 일터환경의 변화에 적응하였으며, 이는 근로자의 위기상황 대처역량을 높이고 효과적인 학습을 위한 기초자료로 활용할 수 있다. 추후 다양한 분야의 기업근로자를 대상으로 하는 후속연구를 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted to do in-depth exploration of coroperate employees' learning experiences for workplace under COVID-19. We collected data through depth interviews from August 10th to November 30th, 2020 with five employees of S Energy company, and a qualitative case study was conducted using...

주제어

참고문헌 (31)

  1. T. H. Hong. (2020). Characteristics and Causes of COVID-19 Pandemic Economic Crisis and Its Prospects. Koreanische Zeitschrift fur Wirtschaftswissenschaften, 38(3), 79-99. DOI: 10.18237/KDGW.2020.38.3.079 

  2. J. W. Park & K. W Choi. (2020). Prospects for Conflict between the U.S. and China after COVID-19 and Changes in International Order. Korea and Global Affairs, 4(4), 87-109. DOI: 10.22718/kga.2020.4.4.087 87 

  3. W. J. Kim. (2020). The cause of the spread of Corona 19 from a socioeconomic point of view. Institute for Basic Science. https://www.ibs.re.kr 

  4. Y. H. Kim. (2020). Characteristics and direction of fostering innovative companies in the 4th Industrial Revolution and post-Corona era. Science and Technology Policy Institute, 10, 10-15. 

  5. G. P. Kim. (2014). The Effect of the Workplace Learning and Learning Transfer on Business Performance. Doctoral dissertation. Chosun University, Gwangju. 

  6. G. M. Nam. (2020). A Narrative Inquiry into the Workplace Learning Experience of Financial Data Analysts. Master's thesis. Yonsei University, Seoul. 

  7. V. J. Marsick & K. E. Watkins. (1987). Approaches to studying learning in the workplace. in Marsick, V. J.(ed.). Learning in the workplace. London: Croom Helm, 171-198. 

  8. S. M. Jin. (2002). study on the workplace learning of sales women. Master's thesis. Seoul National University, Seoul. 

  9. S. Y. Lee. (2008). A Study on Informal Learning at Corporate Workplace. Doctoral dissertation. Korea University, Seoul. 

  10. N. S. Kim. (2010). (A) study on the workplace learning networks of blue workers. Doctoral dissertation. Soongsil University, Seoul. 

  11. J. S. Lee. (2011). A Study on the Growing Process of Master Artisan through Workplace-Experience Learning. Doctoral dissertation. Ajou University, Seoul. Suwon. 

  12. D. Y. Kim. (2008). (A)Study on the relation between workplace experiences and competency development. Doctoral dissertation. Seoul National University, Seoul. 

  13. Y. H. Park & W. J. Choi. (2011). The Influence of Workplace Learning on Employee Competence Improvement in Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Vocational Education & Training, 14(3), 207-231. DOI : 10.36907/krivet.2011.14.3.207 

  14. D. Y. Song. (2019). The Effects of Educational Training Characteristics for Performance and Training Transfer in Workplace learning. Doctoral dissertation. Changwon University, Changwon. 

  15. S. G. Sin. (2020). The Influence of Workplace Learning Perceived by Hotel Culinary Employees on Dual Commitment and Turnover Intention : The Moderating Effects of Learning Flow and the Mediation Effects of Dual Commitment. Doctoral dissertation. Honam University, Gwangju. 

  16. M. B. Choi, D. Y. Cho & Y. S. Lee. (2019). A Meta-Analysis on Career Success of Corporate Employees, Journal of Corporate Education, 21(1), 1-22. 

  17. S. J. Sin. (2016). The Structural Relationship among Subjective Career Success, Continuous Learning Activity, CareerIdentity, Career Adaptability and Protean Career Orientation of Office Workers in Large Corporations, Doctoral dissertation. Korea University, Seoul. 

  18. V. Marsick & K. Wains. (1990). Iriformal and incidental ming in the workplace. London, UK Routledge. 

  19. D. Boud & J. Garrick. (1999). Understanding learning at work. London, UK Routledge. 

  20. S. Billett. (1994). Situating learning in the workplace: Having another look at apprenticeships. Industrial and Commercial Training, 26(11), 9-16. 

  21. S. M. Jin. (2015). Exploration of Significance of Lifelong Education Perspective on Workplace Learning Researches. Journal of Lifelong Education, 21(4), 55-75. 

  22. S. S. Song. (2020). A Study on Workplace of Lifelong City Educator. Journal of Public Society, 10(4), 100-131. DOI : 10.21286/jps.2020.11.10.4.100 

  23. H. W. Kim & A. J. Hong. (2016). The Influence of Informal Learning on Job Satisfaction of Small and Medium-Sized Enterprise Employees, and the Mediating Effect of Career Plateau. Journal of Corporate Education, 18(1), 1-27. 

  24. Y. B. Shim. (2018). A Study on the Impact of Individual Characteristics on the Activation of Workplace Learning in Korean Companies. Quarterly Journal of Labor Policy, 18(4), 77-104. 

  25. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Thousand Oaks, CA: Sage. 

  26. Ricci, D. M. (2000). A Phenomenological Study of the Experience of Learning in Adult Higher Education. Ph. D. Dissertation, University of Wisconsin-Madison. 

  27. Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design(2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 

  28. K. S. Kim. (2020). China vs. Hong Kong and Taiwan, tensions are rising over SARS anxiety following the conflict between the two countries hankookilbo. https://www.hankookilbo.com 

  29. K. S. Choi & K. H. Lee. (2020). Experience in Responding to COVID-19 of Nurse Manager at a Nursing Hospital. The Journal of Humanities and Social Sciences 21, 11(5), 1307-1322. DOI : 10.22143/HSS21.11.5.94 

  30. Y. H. Kim & C. K. Han. (2020). A Semantic Network Analysis of the News Articles on 'Social Value': Focusing on Newspaper Articles published from 2006 to 2019. Korean Journal of Social Welfare, 72(2), 201-229. DOI : 10.20970/kasw.2020.72.2.008 

  31. J. H. Yang & Y. J. Lee. (2020). Pandemic Experience of Infectious Diseases of Nursing Students : Targeting non-confirmed COVID-19. Journal of Industrial Convergence, 18(6), 85-98. DOI : 10.22678/JIC.2020.18.6.085 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로