$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

Euclid 원론과 Clairaut 원론의 비교를 통한 기하 교육에서 논리와 직관의 고찰
Revisiting Logic and Intuition in Teaching Geometry: Comparing Euclid's Elements and Clairaut's Elements 원문보기

Journal for history of mathematics = 한국수학사학회지, v.34 no.1, 2021년, pp.1 - 20  

장혜원 (Dept. of Math. Edu., Seoul National Univ. of Edu.)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Logic and intuition are considered as the opposite extremes of teaching geometry, and any teaching method of geometry is to be placed between these extremes. The purpose of this study is to identify the characteristics of logical and intuitive approaches for teaching geometry and to derive didactica...

주제어

참고문헌 (18)

  1. O. Byrne, The first six books of the elements of Euclid: In which coloured diagrams and symbols are used instead of letters for the greater ease of learners, London: William Pickering, 1847. 

  2. J. Casey, The first six books of the elements of Euclid, and propositions I-XXI of book XI, and an appendix on the cylinder, sphere, cone, etc, 1885. https://www.maths.tcd.ie/-wilkins/Courses/MA232A/MA232A_Mich2015/EuclidResources/Euclid-Casey__ProjectGutenberg-21076-pdf.pdf 

  3. Chang H., A Study on geometrical construction in middle school mathematics, The Journal of Educational Research in Mathematics 7(2) (1997), 327-336. 

  4. Chang H., A study on the historico-genetic principle revealed in Clairaut's Elements of Geometry, The Journal of Educational Research in Mathematics 13(3) (2003), 351-364. 

  5. Chang H., A comparative study on Euclid's Elements and Pardies' Elements, Journal for History of Mathematics 33(1) (2020), 33-53. 

  6. Chang H., B. Reys, If only Clairaut had dynamic geometric tools, Mathematics Teaching in the Middle School 19(5) (2013), 280-287. 

  7. A. C. Clairaut, Elemens de geometrie, Gauthier-Billars et Cle, Editeurs, 1741/1920. (translated by Chang, H. 2018). 장혜원(역), 클레로 기하학원론, 서울: 지오아카데미, 2018. 

  8. J. Dewey, The psychology and the logical in teaching geometry, 1903. In J. A. Boydston, (Ed.) John Dewey: the middle works, 1899-1924, Carbondale: Southern Illinois University Press, 1977. 

  9. E. Fischbein, Intuition in science and mathematics, Kluwer Academic Publishers, 1987. (translated by Woo, J. et al., 2006). 우정호 외(역), 수학과학학습과 직관, 서울: 경문사, 2006. 

  10. T. Fujita, K. Jones, S. Yamamoto, The role of intuition in geometry education: learning from the teaching practice in the early 20th century, 2004. https://eprints.soton.ac.uk/14300/1/Fujita-Jones-Yamamoto_ICME10_TSG29_2004.pdf 

  11. T. L. Heath, The thirteen books of Euclid's Elements, Translated from the text of Heiberb with introduction and commentary, Vol. I, II, III, Cambridge: at the University Press, 1908. 

  12. K. Jones, Deductive and intuitive approaches to solving geometrical problems, 1998, 78-83. In C. Mammana, V. Villani(Eds.), Perspectives on the teaching of geometry for the 21st century, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. 

  13. Lee M. H.(trans.), Euclid's Elements of geometry, 이무현(역), 기하학원론, 서울: 교우사, 1997. 

  14. Ministry of Education, Mathematics 6-2, 2020. 

  15. H. Poincare, Intuition and logic in mathematics, The Mathematics Teacher 62(3) (1969a), 205-212. http://www.jstor.org/stable/27958100. 

  16. H. Poincare, Mathematical definitions and teaching, The Mathematics Teacher 62(4) (1969b), 295-304. http://www.jstor.org/stable/27958128. 

  17. E. Schuberth, Geometry lessons in the Waldorf school, Mannheim: AWSANS publications, 2004. 

  18. Yoo J. G., Park M. H., A Study on the meaning of similarity in school mathematics, The Journal of Educational Research in Mathematics 29(2) (2019), 283-299. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로