$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

동영상 학습에서 교수자 출연여부와 발화속도가 학습몰입과 교수실재감에 미치는 효과
Effects of Lecturer Appearance and Speech Rate on Learning Flow and Teaching Presence in Video Learning 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.22 no.1, 2021년, pp.267 - 274  

태효하 (형태대학교 교육학과) ,  제혜금 (전주대학교 경영학과) ,  김보경 (전주대학교 교육학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 동영상 학습에서 교수자 출연 여부와 교수자 발화속도가 학습몰입과 교수실재감의 효과에 차이를 나타내는지를 실험을 통해 밝히는 것이다. 실험 대상자는 중국 형태대학교 1학년 183명이며, 이들에게 교수자가 출연여부와 발화속도 고저의 4가지 동영상을 학습하도록 한 후, 학습몰입과 교수실재감을 측정하였다. 수집된 자료는 다변량분산분석을 통해 분석하였다. 분석결과 첫째, 교수자가 출연한 동영상을 학습한 집단이 그렇지 않은 집단보다 학습몰입과 교수실재감이 모두 높게 나타났다. 둘째, 교수자의 발화속도가 높은 동영상으로 학습한 집단이 낮은 동영상으로 학습한 집단보다 학습몰입과 교수실재감이 모두 높게 나타났다. 셋째, 교수자 출연여부와 발화속도의 학습몰입과 교수실재감에 대한 상호작용 효과는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 대학 수업에서 효과적인 학습을 위한 강의 동영상을 개발할 때 교수자의 출연여부와 발화속도를 어떻게 설계할 것인지에 대한 이론적·실천적 근거를 제공한다. 즉 가급적 동영상에 교수자가 출연하여 표정, 몸짓과 같은 비언어적 방식으로 사회적 단서를 제시하는 것이 중요하다. 또한 교수자는 동영상에서 약간 빠른 속도로 설명함으로써 학생이 학습에 더 집중하여 몰입하게 할 수 있다. 교수자 출연과 빠른 발화속도는 학습에 몰입하게 하고, 동영상에서 교수행위가 실재로 이루어지고 있다는 느낌을 주게 한다는 것을 시사한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to investigate differences in learning flow and teaching presence according to the lecturer's appearance and the lecturer's speech rate. For this experiment, 183 freshman students from Xingtai University in China were selected as subjects of the experiment, and a total o...

주제어

표/그림 (7)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 중국 대학생을 실험대상으로 교수자 출연 여부와 교수자 발화속도에 따라 학습몰입, 교수실 재감의 효과에 차이가 있는지를 실험 분석하였다. 분석결과, 학습몰입과 교수실재감에서 교수자 출연 여부와 교수자 발화속도 고저의 동영상 유형의 주효과는 모두 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났지만, 교수자 출연여부와 발화속도의 상호작용 효과의 통계적인 의미는 없었다.
  • 이러한 연구의 필요성에 따라 동영상 학습에서 교수자 출연 여부와 발화속도가 학습몰입과 교수실재감에 어떤 영향을 미치는지를 탐구하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (31)

  1. H. A. Lee, Y. LEE, A Case Study on e-learning Contents Development Types in "S" Cyber University, Journal of Digital Design, Vol.10, No.1, 147-156. 2010 DOI: http://dx.doi.org/10.17280/jdd.2010.10.1.015 

  2. C. M. Chen, C. H. Wu, "Effects of different video lecture types on sustained attention, emotion, cognitive load, and learning performance", Computers & Education, Vol.80, No.1, 108-121. January. 2015. Available From: DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2014.08.015 

  3. R. F. Kizilcec, J. N. Bailenson, C. J. Gomez, "The instructor's face in video instruction: evidence from two large-scale field studies", Journal of Educational Psychology, Vol.107, No.3, 724-739. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1037/edu0000013 

  4. T. Van Gog, I. Verveer, L. Vervee, "Learning from Video Modeling Examples: Effects of Seeing the Human Model's Face," Computers & Education, Vol.72, No.1, 323-327. March. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.12.004 

  5. R. Moreno, R. E. Mayer, H. A. Spires, J. C. Lester, "The case for social agency in computer-based teaching: do students learn more deeply when they interact with animated pedagogical agents?" Cognition and Instruction, Vol.19, No.2, 177-213. Jun. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1207/S1532690XCI1902_02 

  6. J. L. Plass, R. Moreno, R. Brunken, Cognitive load theory. NY: Cambridge university press. 2010 DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511844744 

  7. T. Ch. Zhou, Phonetic study of Chinese. Bohai Journal, Vol.1, No.2, 50-51. 1992. 

  8. A. W. Cai, W. wu. Teaching and speech rate. Health Vocational Education, Vol.3, No.22. 90. 2004. 

  9. G. Meng, Some issues on the teaching of elementary Chinese listening. Journal of Huawen College of Jinan University, Vol.1, No.3, 31-36. 2009. 

  10. J. Cui, Discussion on appropriate speech rate in micro lecture of human anatomy. Journal of Anatomy, Vol.41, No.3. 354-356. 2018. 

  11. H. M. Luo. A study on the influence of different types of teaching videos on learning effect and exploration of ecological validity. Master's thesis, Shanxi Normal University, Linfen, China. 2018. 

  12. S. M. Bae, The Effect of Self-regulated Learning Ability and the Types of Screen Subtitle on Learning Achievement and Learning Flow in e-Learning based on VOD(Video on Demand) for university students, Master's thesis, Incheon National University, Incheon, Korea. 2015. 

  13. E. J. Lee, The effect of video types on learning outcome and teaching : presence in accordance with visual cue presentation, Ph.D dissertation, Korea University, Seoul, Korea. 2017 

  14. P. D. Mautone, R. E. Mayer, "Signaling as a cognitive guide in multimedia learning", Journal of Educational Psychology, Vol.93, No.2, 377-389. 2001. Available From: http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.93.2.377 (accessed Nov. 1, 2020) 

  15. B. B. De Koning, H. K. Tabbers, R. M. J. P. Rikers, F. Paas, "Attention cueing as a means to enhance learning from an animation", Applied Cognitive Psychology, Vol.21, No.6, 731-746. August. 2007. DOI: https://doi.org/10.1002/acp.1346 

  16. B. B. De Koning, H. K. Tabbers, R. M. J. P. Rikers, & F. Paas, "Towards a framework for attention cueing in instructional animations: guidelines for research and design", Educational Psychology Review, Vol.21, No.2, 113-140. April. 2009. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-009-9098-7 

  17. E. M. Cho, A. N. Han, The Effect of Social Presence on Learning Flow and Learning Effects In Online Learning Community, Journal of Korean Association for Educational Information and Media, Vol.16, No.1, 23-43. 2010. Available From: UCI: G704-000750.2010.16.1.006 (accessed Nov. 1, 2020) 

  18. Y. J. Kim, J. H. Park, The Relationships among Learning Presence, Learning Flow, and Academic Achievement at the Cyber Universities, Asian Journal of Education, Korea, Vol.13, No.3, 143-170. 2012 DOI: http://dx.doi.org/10.15753/aje.2012.13.3.006 

  19. J. Borup, R. E. West, C. R. Graham, "Improving online social presence through asynchronous video", The Internet and Higher Education, Vol.15, No.3, 195-203, June. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.11.001 

  20. L. S. Wang, The influence of teachers' speed rate and students' working memory on classroom learning. Master's thesis, Henan National University, kaifeng, China. 2008. 

  21. H. Liu, New thinking on teachers' speech rate in classroom teaching. Journal of Sichuan Institute of Education. Vol.26, No.5, 23-25. 2010. 

  22. P. J. Guo, J. Kim, R. Rubin, "How video production affects student engagement: an empirical study of MOOC videos", In Proceedings of The First ACM Conference on Learning@ scale conference, 41-50. March. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1145/2556325.2566239 

  23. Csikszentmihalyi. M.. Heppiness Revisited. Flow: The psychology of optimal experience. NY: Harper Perennial. 1990. 

  24. M. S. Kim, A study on relation of visual behavior, learning flow, and learning achievement in video-based learning environment. Master's thesis, Ewha Womans University, Seoul, Korea. 2017 

  25. R. Agarwal & E. Karahanna, Time flies when you're having fun: Cognitive absorption and beliefs about information technology usage. Mis Quarterly, Vol.24, No.4. 665-694. 2000 DOI: http://dx.doi.org/10.2307/3250951 

  26. N. M. Shin, K. S. Kim, K. Y. Kim, An empirical study on the cyber-class flow model, Korean Journal of Educational Research, Vol.43, No.4, 247-276. 2005. Available From: UCI : G704-000614.2005.43.4.008 (accessed Nov. 1, 2020) 

  27. J. H. Kim, impact of the e-tutor on perceived teaching and learning presence in e-learning, Ph.D dissertation, Ewha Womans University, Seoul, Korea. 2010 

  28. T. Anderson, L. Rourke, D. R. Grrison & W. Archer, Assessing teaching presence in a computer conferencing context, Journal of Asynchronous Learning, Vol.5, No.2, 1-17. 2001 DOI: http://dx.doi.org/10.24059/olj.v5i2.1875 

  29. J. S. Kim, The structural relationship between presence and the effectiveness of e-Learning in the corporate setting, Ph.D dissertation, Ewha Womans University, Seoul, Korea. 2009 

  30. M. J. Cha, Investigation on how teacher and learner behaviors affect teaching presence in higher education e-learning, Ph.D dissertation, Korea University, Seoul, Korea. 2018 

  31. H. S. Um, Impact of educational video types according to lecturer appearance and video segmentation on learning outcomes, Ph.D dissertation, Korea University, Seoul, Korea. 2016 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로