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Advantage Actor-Critic 강화학습 기반 수중운동체의 롤 제어
Roll control of Underwater Vehicle based Reinforcement Learning using Advantage Actor-Critic 원문보기

韓國軍事科學技術學會誌 = Journal of the KIMST, v.24 no.1, 2021년, pp.123 - 132  

이병준 (국방과학연구소 제4기술연구본부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In order for the underwater vehicle to perform various tasks, it is important to control the depth, course, and roll of the underwater vehicle. To design such a controller, it is necessary to construct a dynamic model of the underwater vehicle and select the appropriate hydrodynamic coefficients. Fo...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본제 어의 목적은 수중운동체가 주행 중 롤을 0으로 유지하는 것으로 심층신경망을 학습하는 것이다. 다양한 롤 오차의 영향을 학습시키기 위하여 롤 초기값을 ±5°사이의 값으로 랜덤하게 주어진다.
  • 수중운동체의 운동 모델 선형화를 통한 기존 제어기 설계 단점을 극복하기 위하여 본 논문에서는 행동에 대한 보상을 통해 학습 할 수 있는 강화학습 방법 중에서 연속공간에서 안정된 신경망 학습이 가능한 A2C 기반의 수중운동체 롤 제어기를 제안하였다. 제안된 A2C 기반 롤 제어기의 성능은 시뮬레이션을 통하여 검증하였고 PID 및 Dueling DDQN 기반 롤 제어기와 비교 분석하였다.
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참고문헌 (13)

  1. Jongho Shin, and Sanghyun Joo, "NN-based Adaptive Control for a Skid-Type Autonomous Unmanned Ground Vehicle," Journal of Institute of Control, Robotics and Systems, Vol. 20, No. 12, pp. 1278-1283, 2014. 

  2. S. Y. Kim, et. al., "Neural Network for a Roll Control of the Underwater Vehicle," KIMST Annual Conference Proceedings, pp. 14-15, 2018. 

  3. H.-J. Chae, et. al., "Time-varying Proportional Navigation Guidance using Deep Reinforcement Learning," Journal of the Korea Institute of Military Science and Technology, Vol, 23, No. 4, pp. 399-406, 2020. 

  4. S. Y. Kim, et. al., "Reinforcement Learning for a Roll Control of the Unmanned Underwater Vehicle," Naval Ship Technology & Weapon Systems Seminar Proceedings, pp. 474-477, 2019. 

  5. Volodymyr Mnih, et. al., "Playing Atari with Deep Reinforcement Learning," In NIPS Deep Learning Workshop, 2013. 

  6. Hado van Hasselt, et. al., "Deep Reinforcement Learning with Double Q-learning," AAAI, Vol. 16, 2016. 

  7. Ziyu Wang, et. al., "Dueling Network Architectures for Deep Reinforcement Learning," Proceedings of The 33rd International Conference on Machine Learning, 2016. 

  8. R. S. Sutton, and A. G. Barto, "Reinforcement Learning: An Introduction," The MIT Press, pp. 328-333, 2018. 

  9. W. W. Lee, et. al., "Reinforcement Learning with Python and Keras," Wikibook, pp. 225-277, 2020. 

  10. H. J. Cho, et. al., "A Two-Stage Initial Alignment Technique for Underwater Vehicles Dropped from a Mother Ship," International Journal of Precision Engineering and Manufacturing, Vol. 14, No. 12, pp. 2067-2073, 2013. 

  11. Arun Nair, et. al., "Massively Parallel Methods for Deep Reinforcement Learning," In ICML Deep Learning Workshop, 2015. 

  12. S. Y. Kim, et. al., "Robust Depth Control for an Autonomous Navigation of the Underwater Vehicle," KIMST Annual Conference Proceedings, pp. 14-15, 2013. 

  13. Benjamin C. Kuo, "Automatic Control Systems," Prentice Hall, 1994. 

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