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디지털 우연놀이의 미학체계 연구
Study on Aesthetic Framework of Digital Alea 원문보기

한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.21 no.1, 2021년, pp.35 - 42  

임해량 (가톨릭대학교 디지털미디어학과) ,  이동은 (가톨릭대학교 미디어기술콘텐츠학과)

초록
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본 연구의 목적은 도박을 중점으로 부정적 담론에 놓여진 우연놀이의 미학적 가치에 대해 조명하는 것에 있다. 우연놀이는 병리학적 해석을 중심으로 본연의 가치를 온당히 평가받지 못하고 있다. 따라서 본 연구는 우연놀이의 미학적 가치에 대해 객관적으로 조명하기 위해 디지털이라는 미디어의 변화 관점에서 우연놀이를 조망하고 도박과 분별되는 의의를 탐구하고자 한다. 디지털 우연놀이에서 무작위성을 발생시키는 RNG 메커니즘이 아날로그 메커니즘과 가지는 차이가 무엇인지 살피고 이로 인해 우연놀이 미학체계에 어떠한 변화가 발생하는지 규명하고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to examine the aesthetic value of alea, which is placed in negative discourse with a focus on gambling. Alea has not been properly evaluated for its value based on pathological interpretation. Therefore, in order to objectively examine the aesthetic value of alea, This s...

주제어

참고문헌 (14)

  1. Gerda Reith, "The Age of Chance: Gamblin in Western Culture", p.31, Drean & Field Publishing, 2006. 

  2. Roger Caillois, "Man, Play and Games", p.27, Moonye Publishing, 1994. 

  3. Gerda Reith, "Research and Measurement Issues in Gambling Studies", p.13, 

  4. Katie Salen and Eric Zimmerman, "The Rules of Play 2", p.142, GCO Science Publishing, 2011. 

  5. Sutton Smith, "The Ambiguity of Play", pp.52-73, Harver University Press, 2009. 

  6. Gerda Reith, "The Age of Chance: Gamblin in Western Culture", Drean & Field Publishing, 2006. 

  7. Keith Bergen, "Randomness and game design", published Oct 14, 2014, http://keithburgun.net/randomness-and-gamedesign/ (2020년 11월 5일 검색) 

  8. Mark Johnson, "The Unpredictability of Gameplay", Bloomsbury Publishing, 2019. 

  9. Robin Hunicke, Marc LeBlanc, Robert Zubek, "MDA: A formal approach to game design and game research", Proceedings of the AAAI Workshop on Challenges in Game AI. Vol. 4. No. 1. 2004. 

  10. Pawel Grabarczyk, "From Rogue to Lootboxes: two faces of randomness in computer game", pp. 1-2, 2018. 

  11. Zachary Crockett, "The man who got no whammies", published Aug 17 2016, https://priceonomics.com/the-man-who-got-no-whammies/ (2020년 11월 5일 검색) 

  12. Walter Benjamin, "The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction", p.48, Ghil Publishing, 2007. 

  13. Gerda Reith, "The Age of Chance: Gamblin in Western Culture", p.30, Drean & Field Publishing, 2006. 

  14. Mark Johnson, "The Unpredictability of Gameplay", Bloomsbury Publishing, pp. 79-84, 2019. 

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