$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

게임 선용과 과몰입의 관계 탐색 :중학생의 게임이용집단 구분과 자기통제력, 또래 지지, 게임이용량의 차이를 중심으로
Exploration of the relationship between adaptive use and maladaptive use in game : Focusing on the types of game users of middle school students, and the differences in self-control, peer-support, and game usage between groups 원문보기

한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.21 no.1, 2021년, pp.113 - 124  

김형지 (서울대학교 언론정보연구소)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 중학생의 게임 선용과 게임 과몰입을 동시에 고려해 게임이용집단을 구분하고, 집단별로 자기통제력과 또래 지지, 게임이용량의 차이를 분석하였다. 이를 위해 한국콘텐츠진흥원의 게임이용자 패널조사(5차년도)의 중학생 데이터(287명)를 2차 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 군집 분석을 통해 중학생의 게임이용집단을 '고병존', '선용', '일반'으로 구분하였다. 둘째, 집단별로 자기통제력, 또래 지지, 게임이용량의 차이를 보였다. 구체적으로, '고병존' 집단은 '선용' 집단과 '일반' 집단보다 낮은 자기통제력을 보였고, 게임이용량도 가장 많았다. 또한, '일반' 집단은 또래 지지 정도가 가장 높았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study distinguished game use groups by considering adaptive game use and maladaptive game use of middle school students at the same time, and analyzed the difference in lack of self-control, peer-support, and game usage by group. To this end, the data of 287 middle school students was analyzed ...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (32)

  1. M. W. Stevens, D. Dorstyn, P. H. Delfabbro, and D. L. King, "Global prevalence of gaming disorder: A systematic review and meta-analysis", Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 0004867420962851, 2020. 

  2. M. Csikszentmihalyi, "Beyond boredom and anxiety", second printing, Jossey-Bass, 1997. 

  3. M. Csikszentmihalyi and M. E. Seligman, "Positive psychology: An introduction", American Psychologist, Vol.55, No.1, pp.5-14, 2000. 

  4. R. Al-Azawi, F. Al-Faliti and M. Al-Blushi, "Educational gamification vs. game based learning: Comparative study", International Journal of Innovation, Management and Technology, Vol.7, No.4, pp.132-136, 2016. 

  5. https://www.news1.kr/articles/?4171705 

  6. Seung-Ok Kim and Kyung-Ok Lee, "Conceptual understanding about the internet of game addiction and overindulgence of children", Journal of Children's Media & Education, Vol.6 No.2, pp.63-83, 2007. 

  7. Kwang Woong Kim and Jung Min Boo, "The relationship between flow state, addiction orientation in oline games and personl psychological factors-with focuses on self-esteem, self-control, depression, aggressiveness and tendency in sensation seeking", The Korea Journal of Counseling, Vol. 7, No. 4, pp.1169-1187, 2006. 

  8. Jun Ho Seo and Hee Kyung Lee, "The relation between game flow and game addiction: Moderating effect of basic psychological needs", Korean Journal of Youth Studies, Vol.19, No.11, pp.23-44, 2012. 

  9. Kyungmin Baek, Mihyun Yoo, Hyeyeon Kang and Munseok Cho, "The influence of social relationship on adaptive and maladaptive game use", Journal of the Korea Contents Association, Vol.20, No.4, pp.77-85, 2020. 

  10. R. L. Solomon and J. D. Corbit, "An opponent-process theory of motivation", The American Economic Review, pp.12-24, 1978. 

  11. Kim Young Berm and Lee Sang Ho, "Adolescents' self-control and big five personality types affecting maladaptive and adaptive computer game use state", Journal of the Korea Industrial Information Systems Research, Vol.24, No.4, pp.65-77, 2019. 

  12. K. S. Young, "Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder", Cyberpsychology & behavior, Vol.1, No.3, pp.237-244, 1998. 

  13. I. Goldberg, "Internet addiction disorder", 1996. 

  14. H. J. Shaffer, D. A. LaPlante, R. A. LaBrie, R. C. Kidman, A. N. Donato and M. V. Stanton, "Toward a syndrome model of addiction: Multiple expressions, common etiology", Harvard Review of Psychiatry, Vol.12, No.6, pp.367-374, 2004. 

  15. R. A. Davis, "A cognitive-behavioral model of pathological Internet use", Computers in Human Behavior, Vol.17, No.2, pp. 187-195, 2001. 

  16. W. Glasser, "Positive addiction', 1976. 

  17. J. McGonigal, "Reality is broken: Why games make us better and how they can change the world", Penguin, 2011. 

  18. https://www.kocca.kr/knowledge/research/_icsFiles/afieldfile/2010/08/18/uXS53sbDSI3a.pdf 

  19. KOCCA, "2019 Game user panel study pilot survey", Korea Creative Content Agency Reports, 2020. 

  20. Sang-Khee Lee, "Positive addiction of computer (on-line) games", Journal of Cybercommunication Academic Society, No.23, pp.149-181, 2007. 

  21. M. Muraven, "Building self-control strength: Practicing self-control leads to improved self-control performance", Journal of Experimental Social Psychology, Vol.46, No.2, pp.465-468, 2010. 

  22. R. F. Baumeister and J. J. Exline, "Self-control,morality, and human strength", Journal of Social and Clinical Psychology, Vol.19, No.1, pp.29-42, 2000. 

  23. J. P. Tangney, R. F. Baumeister and A. L. Boone, "High self­control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success", Journal of Personality, Vol.72, No.2, pp.271-324, 2004. 

  24. M. Mehroof and M. D. Griffiths, "Online gaming addiction: the role of sensation seeking, self-control, neuroticism, aggression, state anxiety, and trait anxiety", Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, Vol.13, No.3, pp.313-316, 2010. 

  25. U. Bronfenbrenner, "Contexts of child rearing: Problems and prospects", American Psychologist, Vol.34, No.10, pp.844, 1979. 

  26. Hui Gyeong Lee, "Effects of individual- and social-related factors and motives for game playing on game concentration and game addiction", Korean Journal of Youth Studies, Vol. 10, No.4, pp.355-380, 2003. 

  27. Hyoung-Jee Kim, Rosy Oh and Eun Huh, "Causes of adolescent game addiction and the mediating effect of game motives", Journal of Korea Game Society, Vol.19, No.2, pp.5-22, 2019. 

  28. Tae-Yeon Kim, Naya Choi and Soon-Hyung Yi, "What are computer games for adolescents?", Journal of Korea Game Society, Vol.13, No.3, pp.105-119, 2013. 

  29. E. Collins and J. Freeman, "Do problematic and non-problematic video game players differ in extraversion, trait empathy, social capital and prosocial tendencies?", Computers in Human Behavior, Vol.29, No.5, pp.1933-1940, 2013. 

  30. R. LaRose, C. A. Lin and M. S. Eastin, "Unregulated internet usage: Addiction, habit, or deficient self-regulation?", Media Psychology, Vol.5, No.3, pp.225-253, 2003. 

  31. Doung-Kyu Sung and Yun-Kyoung Cho, "The Difference of using pattern according to the mobile phone user groups' characters", Korean Journal of Journalism & Communication Studies, Vol.46, No.6, pp.153-190, 2002. 

  32. Jino John, Hyoung-Jee Kim and Sung Tae Kim, "A study on the identity change of Korean journalist in the 21st century : Based on the journalist survey in 2003-2017 conducted by Korea press foundation", Korean Journal of Broadcasting and Telecommunication Studies, Vol.34, No.6, pp.401-452, 2020. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로