$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

고교학점제에 따른 일반고의 공동교육과정 과목 개설학교 입지 분석: 서울시를 중심으로
Analysis on General High School Locations for Opening Common Curriculum Courses based on High School Credit System: Focusing on Seoul 원문보기

한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.22 no.3, 2021년, pp.148 - 159  

김성연 (인천대학교 교육대학원)

초록

본 연구는 서울시를 사례로 들어 고교학점제 시행에 따라 일반고 학생들의 이동 거리 최소화와 학생 수용 최대화를 고려한 공동교육과정 과목을 개설하는 최적의 학교 입지를 탐색하는데 목적이 있다. 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 30% 이상의 일반고에서 공동교육과정 과목을 개설하면 P-median 결과 학생들의 평균 이동거리는 625m 이하이며, MCLP 결과 모든 학생을 수용할 수 있는 것으로 나타났다. 둘째, 서울시에 입지한 전체 대학에서 공동교육과정 과목을 개설하더라도 모든 일반고 학생을 수용할 수는 없는 것으로 나타났다. 그러나 MCLP 결과 20% 이상의 대학에서 공동교육과정 과목을 개설하면 전체 대학에서 개설할 때와 동일한 수의 학생을 수용할 수 있는 것으로 나타났다. 또한 서울시의 동남부 및 교통이 원활치 않은 지역에 입지한 일반고에 소속되어 있는 학생들이 공동교육과정 과목이 개설된 대학에 가기 위해서는 교육청의 지원이 필요한 것으로 나타났다. 본 연구는 공간최적화 방법으로 공간적 문제 해결의 틀을 제시함으로써 공동교육과정 과목 개설학교 입지 선정에 있어 유용한 기초 자료로 활용될 수 있기를 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study focused on searching for optimal locations for general high schools by considering the minimum move distance and the maximum student capacity upon starting a common curriculum based on a high school credit system by taking Seoul as an illustration. The main results were as follows. First,...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (30)

  1. National Planning and Advisory Committee. 100 policy tasks five-year plan of the Moon Jae-in administration [Internet]. National Planning and Advisory Committee, c2017 [cited 2017 July 19], Available From: https://www.korea.kr/archive/expDocView.do?docId37595 (accessed Nov. 10, 2020) 

  2. Ministry of Education. High school credit system direction and research school operation plan [Internet]. Ministry of Education, c2017 [cited 2017 Nov. 27], Available From: https://www.moe.go.kr/ (accessed Nov. 10, 2020) 

  3. Ministry of Education. Announcement of 2022 University admission system reorganization plan and high school education innovation direction [Internet]. Ministry of Education, c2018 [cited 2018 Aug. 17], Available From: https://www.moe.go.kr/ (accessed Nov. 15, 2020) 

  4. Ministry of Education. The driving force of the introduction of the high school credit system is strengthened [Internet]. Ministry of Education, c2019 [cited 2019 Feb. 12], Available From: https://www.moe.go.kr/ (accessed Nov. 10, 2020) 

  5. J. B. Kim, "Basic discussion for the introduction of high school credit system", Education Review, Vol.40, pp.10-43, Dec. 2017. 

  6. K. Y. Park, J. Y. Uhm, "Exploration on issues and tasks in introducing high school credit system", Korean Journal of Educational Research, Vol.56, No.4, pp.1-29, Dec. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.30916/KERA.56.4.1 

  7. I. Y. Kim, S. K. Hong, M. K. Choi, H. N. Kwon, "Analysis of teachers' recognition difference on operation of highschool credit system", Korean Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.19, No.16, pp1003-1024, Aug. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2019.19.16.1003 

  8. K. W. Lee, "Teacher's perceptions and needs on implement of high school credit system", Korean Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.18, No.12, pp.543-567, June 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2018.18.12.543 

  9. H. S. Kang, J. E. Lee, I. Y. Yoo, "In search of alignment of high school credit system and IB curriculum", Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, Vol.9, No.7, pp.13-10, July 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.35873/ajmahs.2019.9.7.001 

  10. J. H. Park, B. N. Kim, U. J. Park, H. Y. Cho, "Student agency and the subject selection right in the student-centered curriculum: focusing on experiences of interschool common curriculum for Incheon S high school students", The Journal of Curriculum Studies, Vol.38, No.2, pp.81-104, June 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.35873/ajmahs.2019.9.7.001 

  11. O. H. Woo, D. Y. Kim, "Curriculum standards development for high school credit system", The Korean Journal of Educational Methodology Studies, Vol.31, No.1, pp.305-332, May 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.17927/tkjems.2019.31.2.305 

  12. H. C. Han, "Exploring issues and future research direction related to high school curriculum for the introduction of high school credit System", The Journal of Curriculum Studies, Vol.37, No.2, pp.53-81, June 2019. 

  13. I. Y. Kim, M. K. Choi, "A study on reorganization measures of public practice centers for the application of credit system to vocational high schools", The Journal of Business Education, Vol.34, No.2, pp.29-51, April 2020. 

  14. H. Y. Kim, H. J. Hong, "The features of high school credit system in U.S. and its implications for Korean high school credit system: Focused on North Carolina", Korean Journal of Educational Research, Vol.56, No.1, pp.246-277, March 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.30916/KERA.56.1.245 

  15. H. Y. Cho, M. H. Shon, "A case study of high school credit system in Australia: focused on the curriculum composition and management of Norwood high school in South Australia", The Journal of Curriculum Studies, Vol.36, No.1, pp.197-220, March 2018. 

  16. B. Lee, "High school credit system in UK and high school education", Proceedings of the Forum for Educational Policy, Vol. 1, pp.133-138, Dec. 2017. 

  17. Y. N. Lim, K. W. Lee, "Features of England's high school curriculum and implications for the Korean high school credit system: focusing on key stage 4 and sixth form", The Journal of Curriculum Studies, Vol.38, No.1, pp.87-116, March 2020. 

  18. Y. N. Lim, "Characteristics of the high school credit system in Ontario, Canada and its implications for restructuring Korean high school curriculum", Korean Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol.19, No.12, pp.377-406, Dec. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22251/jlcci.2019.19.12.377 

  19. S. Y. Han. The subjects students want to listen to while moving to schools. High school credit system from elementary fourth grade [Internet]. MBC News, c2019 [cited 2019 Dec. 09], Available From: https://imnews.imbc.com/replay/2019/nwdesk/article/5637205_28802.html (accessed Oct. 20, 2020) 

  20. J. E. Heo. Gwangju Metropolitan Office of Education, high school credit system leading district support project selection from Ministry of Education [Internet]. University News Network, c2020 [cited 2020 March 20], Available From: https://news.unn.net/news/articleView.html?idxno227351 (accessed Oct. 22, 2020) 

  21. J. K. Heo. Creation of high school credit system space in all high schools by 2024 [Internet]. Seocheon News, c2020 [cited 2020 Sep. 24], Available From: https://www.newssc.co.kr/news/articleView.html?idxno4 (accessed Jan. 06, 2021) 

  22. K. W. Lee, A study on the direction of mid to long term high school curriculum for response to the intelligent information society directions and tasks for the implementation of the learner centered high school credit system, Final Report, Korea Institute for Curriculum and Evaluation, Korea, pp108-110. 

  23. S. L. Hakimi, "On realizability of a set of integers as degrees of the vertices of a linear graph II. Uniqueness", Journal of the Society for Industrial and Applied Mathematics, Vol.11, No.1 pp.135-147, 1963. 

  24. S. L. Hakimi, "Optimum locations of switching centers and the absolute centers and medians of a graph", Operations research, Vol.2, No.3, pp.450-459, 1964. 

  25. R. L. Church, "The Regionally Constrained p-Median Problem", Geographical Analysis, Vol.22, No.1. pp. 22-32, 1990. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1538-4632.1990.tb00194.x 

  26. M. H. Sharifzadegan and M. R. Mamdohi. "A P-median-model-based analysis of spatial inequality in accessibility to public health care intended for urban health development in Isfahan City", Social Welfare Quarterly, Vol.10, No.37, pp.265-285, 2010. 

  27. R. L. Church, C. ReVelle, "The maximal covering location problem", Papers of the Regional Science Association, Vol.32, No.1, pp. 101-118, 1974. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01942293 

  28. E. J. Hwang. "A study on education environmnet gap in urban space", Journal of the Korean Urban Management Association, Vol.21, No.3 pp.205-222, 2008. 

  29. J. B. Chae, S. W. Kong, D. J. Kim, L. J. Kim, T. Y. Kim, "Research for temporal·spatial parameter of the gait according to age", Journal of the Korean Proprioceptive Neuromuscular Facilitation association, Vol.6, No.2, pp. 19-30, 2008. 

  30. Seoul Metropolitan Government. Major traffic statistics [Internet]. Seoul, c2018 [cited 2020 Aug. 18], Available From: https://news.seoul.go.kr/traffic/archives/285 (accessed Oct. 10, 2020) 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로