$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

네덜란드와 노르웨이의 난민 학위·자격 평가인정제도 비교 분석
Comparative Analysis of Evaluation and Recognition for Refugees' Qualification in Netherlands and Norway 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.3, 2021년, pp.37 - 45  

채재은 (가천대학교 행정학과)

초록

2011년 시리아 내전 이후 전 세계적인 난민 증가와 더불어 국내 유입 난민이 증가하면서 이들에 대한 법적 지위 인정과 더불어 취업, 교육 지원, 학위·자격 인정 등이 사회적 이슈로서 대두하고 있다. 이에 본 연구에서는 2000년대 초반부터 난민의 학위·자격에 대한 평가인정제도를 운영하고 있는 네덜란드와 노르웨이 사례를 일정한 분석틀(제도추진배경, 주요내용 및 인정 절차)을 토대로 비교 분석하였다. 분석 결과, 양국 모두 증빙서류를 갖추지 못한 난민의 학위와 자격을 평가인정하는 것이 해외 학위·자격 평가인정제도의 공신력을 떨어뜨릴 수 있는 우려가 있음에도 불구하고, '리스본 인정 협약'에 담긴 '난민의 인권 보호' 취지에 따라 난민 학위·자격 평가인정제도를 운영하고 있었다. 제도운영 면에서는 양국 간에 차이가 있었지만, 양국 모두 '사전경험학습 평가인정제'를 적용하여 '난민'의 입장에서 유연하게 평가인정을 실시한다는 공통점이 있었다. 이러한 점은 향후 국내에서 난민 학위·자격평가인정제도를 설계할 때 시사하는 바가 크다고 할 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Since the Syrian Civil War in 2011, the number of refugees has been on the rise in Korea as well as worldwide. In addition to recognition of legal status for refugees, employment and education support, and qualification recognition are emerging as social issues. In this context, this study aims to c...

주제어

표/그림 (1)

참고문헌 (30)

  1. R. Capps. et al. (2015). Integrating Refugees in the United States: The Successes and Challenges of Resettlement in a Global Context. Statistical Journal of the IAOS, 31(3). 341-367 Washington, DC: Migration Policy Institute. DOI: 10.3233/SJI-150918. 

  2. UNHCR. https://www.unhcr.or.kr(Date of Access: Oct.01.2020). 

  3. S. C. Campbell. (2018). What's a Sundial in the Shade?": Brain Waste Among Refugee Professionals Who Are Denied Meaningful Opportunity for Credential Recognition. Emory Law Journal, 68. 139-181. 

  4. H. Krahn. et al. (2000). Educated and Underemployed: Refugee Integration into the Canadian Labour Market. Journal of International Migration & Integration 1, 59-84. DOI: 10.1007/s12134-000-1008-2. 

  5. D. L. Spitzer. (2006). The Impact of Policy on Somali Refugee Women in Canada. Refugee, 23(2), 47-54. DOI: 10.25071/1920-7336.21354. 

  6. B. Streitwieser. et al. (2017). The Potential and Reality of New Refugees Entering German Higher Education: The Case of Berlin Institutions. European Education, 49(14), 231-252. DOI: 10.1080/10564934.2017.1344864. 

  7. Enic-naric net. https://www.enic-naric.net/the-lisbon-recognition-convention.aspx.(Date of Access: Oct.11.2020). 

  8. Ministry of Justice. (2018). 2018 Korean Immigration Service Statistics. 

  9. Ministry of Education. (2019.04.02). The reliability of Korean higher education degrees will be improved. Press release. 

  10. Ministry of Unification. (2019). The 2019 Manual on How to Support North Korean Refugees. 

  11. B. H. Chang. (2009). Significance of Enacting Independent National Refugee Law in the perspective of International Human Rights Law. The Justice, 4, 280-301. 

  12. Y. S. Kim (2018). A Study on Germany's Policy Changes of Accepting Refugees. Dispute Resolution Studies Review, 16(2), 99-134. DOI:10.16958/drsr.2018.16.2.99. 

  13. H. S. Lee. (2018). Some Public Law Issues of the 'Could Remain' Clause of the Refugee Act of 2013. Journal of Constitutional Justice, 5(2). 175-207. DOI : 10.35215/jcj.2018.5.2.005. 

  14. S. J. Kin. et al. (2016). A Study on Employment Condition of Refugees in South Korea. Journal of Public Good and Human Rights, 16, 3-43. 

  15. Y. B. Ahn & J. W. Kim. (2017). An Analysis of the Current Conditions and Future Educational Prospects of Refugee Children in South Korea. Multicultural Education Studies, 10(1), 171-200. DOI: 10.14328/MES.2017.3.31.171. 

  16. B. Loo. (2016). Recognizing Refugee Qualifications: Practical Tips for Credential Assessment. New York: World Education Services (WES). 

  17. M. Egner. (2006). Recognition of Education for Refugees: The Norwegian Experience. International Higher Education, 42, 23-24. DOI: 10.6017/ihe.2006.42. 

  18. UNHCR. (2018). The New York Declaration for Refugees and Migrants: Answers to Frequently Asked Questions. https://www.unhcr.org/584689257.pdf(Date of Access: Dec. 12. 2020). 

  19. UN General Assembly. (2016). New York Declaration for Refugees and Migrants. https://undocs.org/A/71/L.1. (Date of Access: Dec. 02. 2020). 

  20. UNESCO. https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/qualifications-passport (Date of Access: Nov. 02. 2020). 

  21. UNESCO. (2019). Global Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education. Paris: UNESCO, 

  22. C. Cook. (2000). Proving Their Worth: Exploring Refugee-specific Barriers to Providing Evidence of Overseas Education. The University of Alabama at Birmingham, A thesis for Master of Arts. 

  23. UNESCO. (2017). Protecting the Right to Education for Refugees. Paris: UNESCO. 

  24. M. V. Desiderio. (2016). Integrating Refugees into Host Country Labor Markets: Challenges and Policy Options. Washington, DC: Migration Policy Institute. 

  25. Nuffic. (2015). The education system of Syria described and compared with the Dutch system. https://www.nuffic.nl/sites/default/files/2020-08/education-system-syria.pdf (Date of Acess: Nov. 20. 2020). 

  26. I. V. der Well. (2012). Netherlands. "Recognition of Qualifications and Competences of Migrants. International Organization for Migrants (Eds by A. Schuster, M.V. Desiderio, & G. Urso.)". 119-142. Geneva: IOM. 

  27. IDW. https://www.idw.nl/en/about-us.html (Date of Access: Oct. 10. 2020). 

  28. EAIE. https://www.eaie.org/blog/refugees-qual ifications (Date of Access: Oct. 10. 2020). 

  29. S.A. Skjerven & M. Malgina (2015.02.04). Recognising qualifications of refugees: a Norwegian approach. https://www.eaie.org/blog/refugees-qualifications.html (Date of Access: Oct. 10. 2020). 

  30. J. E. Chae. (2020). A Comparative Analysis of Evaluation and Recognition of Foreign Qualification in Germany, Denmark, and Norway. Journal of Digital Convergence, 18(3), 13-21. DOI: 10.14400/JDC.2020.18.3.013. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로