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[국내논문] 개인의 배경적 특성에 따른 어촌체험휴양마을 선호도 분석
Analysis of Preference for Fishing Village Experience Recreation Village According to Individual's Background Characteristics 원문보기

한국농공학회논문집 = Journal of the Korean Society of Agricultural Engineers, v.63 no.2, 2021년, pp.33 - 40  

최규철 (Gyeongnam Fishing Village Specialized Support Center, Korea Fisheries Infrastructure Public Agency) ,  김정태 (Department of Regional Development, Kongju National University) ,  이서구 (Fishing Village Department Fisheries Development, Korea Fisheries Infrastructure Public Agency) ,  강동선 (Department of Industrial Design, Hanyang Women's University)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analysis the influence of personal backgrounds on the preference of fishing village experience recreation villages. As the analysis method, binary logistic regression analysis was used. Dependent variables are experience recreation villages (rural and fishing). The in...

주제어

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AI 본문요약
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문제 정의

  • 도출하여 제언하고자 한다. 기존 선행연구에서 개인적 배경은 표본을 설명하는 정도인 것에 비해 동 연구에서는 농촌체험과 비교하여 선호도에 따른 경쟁력을 분석하고자 한다.
  • 본 연구에서는 어촌체험휴양마을을 방문할 수 있는 잠재관광객인 일반국민 500명을 대상으로 성별, 연령, 가족형태, 결혼여부, 자녀유무, 주 동행자, 어촌 이미지, 체험마을 방문 경험, 어촌체험마을 인지도 특성을 가진 9개 집단 특성을 대상으로 독립변인을 구성하여 농촌 또는 어촌 체험 휴양마을 선호에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 설문조사는 구조화된 설문지를 웹 (web) 설문지로 구성하여 배포하고 실사 진행 및 관리, 자료 검증의 단계로 진행하여 신뢰도 제고를 위해 노력하였다.
  • 본 연구의 목적은 어촌체험객이 가지는 일반특성, 가족 특성, 관심도 특성의 개인적 배경에 따라 어촌체험휴양마을 선호도에 미치는 영향을 규명하여 어촌체험휴양마을의 발전 가능성을 도출하여 제언하고자 한다. 기존 선행연구에서 개인적 배경은 표본을 설명하는 정도인 것에 비해 동 연구에서는 농촌체험과 비교하여 선호도에 따른 경쟁력을 분석하고자 한다.

가설 설정

  • , 2020) 에서관광객의 개인적 배경이 체험프로그램의 선택, 가족 응집력 등에 영향을 미친다는 결과를 토대로 체험휴양마을 선택에도 영향을 미칠 것으로 예상하였다. 따라서 동 연구에서는 성별, 연령, 가족형태, 결혼여부, 자녀유무, 주동행자, 어촌 이미지, 체험마을 방문경험, 어촌체험마을 인지도를 범주로 하는 9개 집단 (독립변인) 특성이 어촌체험휴양마을 선호도 (종속변인) 에 영향을 미친다는 가설을 설정하였다 (Table 2).
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참고문헌 (15)

  1. Choi, K. C., and S. G. Lee, 2020. The effects of fishing village experience on family relationships. The Journal of Fisheries Business Administration 51(2): 107-121 (in Korean). doi:10.12939/FBA.2020.51.2.107. 

  2. Choi, H. C., 2016, Statistical analysis in social sciences (2nd Ed.), Nanam Press, 483-523 (in Korean). 

  3. Choi, S. J., 2018, Effects of on-site experiences in rural tourism on family cohesion, Ph.D. Thesis, Kyonggi University (in Korean). 

  4. Kim, J. G., and D. H. Jang, 2017. The rural experience and customer satisfaction of urban residents on the recognition of return to farm and rural areas. Journal of the Korean Society of Rural Planning 23(3): 97-105 (in Korean). doi:10.7851/Ksrp.2017.23.3.097. 

  5. Kim, J. H., and E. J. Cho, 2014. A study on the types of visitors to experiential fishing villages - focused on the case of Tae An-Gun in Chung nam province. Journal of the Korean Society of Rural Planning 20(3): 45-53 (in Korean). doi:10.7851/Ksrp.2014.20.3.045. 

  6. Kline, R. B., 2015, Principles and practice of structural equation modeling, guilford press. 

  7. Lee, S. G., K. C. Choi, and J. T. Kim, 2020. A study on influence of fishing village experience program choice by the tourist characteristics. Journal of the Korean Society of Rural Planning 26(3): 1-12 (in Korean). doi:10.7851/Ksrp.2020.26.3.001. 

  8. Lee, S. G., and J. T. Kim, 2019. The analysis on economic ripple effect of the fishing village new deal 300 project. The Journal of Fisheries Business Administration 50(3): 73-86 (in Korean). 

  9. Lee, S. G., and J. T. Kim, 2020. The impact of fishing village experience on family cohesion. The Journal of Maritime Business 46: 115-141 (in Korean). 

  10. Lee, S. H., and S. J. Choi, 2018. Effects of rural experience activities on self-esteem and the formation of family ties. Journal of Tourism Sciences 42(8): 11-28 (in Korean). doi:10.17086/JTS.2018.42.8.11.28. 

  11. Min, Y. K., and Y. S. Lee, 2012. The effects of rural tourism selection attributes on the visitor's satisfaction, revisit and recommendation. Journal of Travel Study 33: 73-92 (in Korean). 

  12. Ministry of oceans and fisheries (MOF), 2020, Fishing village recreational village survey. 

  13. Nam, J. H., 2020. The impact of fishing village's brand personality on image, satisfaction and loyalty. Journal of Hospitality and Tourism Studies 21(1): 40-56 (in Korean). doi:10.31667/jhts.2020.2.82.40. 

  14. Park, J. A., and B. G. Kim, 2017. Therapeutic effects of rural tourism experiences. The Journal of Korean Institute of Forest Recreation 21(2): 83-92 (in Korean). doi:10.34272/forest.2017.21.2.008. 

  15. Son, J. Y., 2014. A study on the activation of green tourism by the "rural experience and recreation village business". Korea Tourism Research Association 28(11): 95-107 (in Korean). 

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