$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

수학 사사과정에서 공학도구를 이용한 창의력 증진
Improvement of the Mathematical Creativity Using Engineering Tools in Mathematics Mentorship Program 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.35 no.1, 2021년, pp.119 - 136  

부덕훈 (충남대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

과학영재교육원 사사과정에서 Mathematica, Microsoft Excel, GeoGebra 등 공학도구를 사용하여 탐구과정을 진행하였다. 탐구팀은 주제에 따라 적절한 공학도구를 선정하였으며, 공학도구를 사용하여 특정한 상황에서 문제를 해결하고 그 결과를 관찰하여 규칙을 찾았으며, 찾은 규칙을 일반화하여 수학적으로 증명하였다. 수학 전문 소프트웨어인 Mathematica를 순환소수의 순환마디와 순환마디의 길이를 구하는 탐구활동에서 사용하였으며, 스프레드시트 소프트웨어인 Microsoft Excel을 이용하여 Beatty 수열을 탐구하였다. 동적 기하 소프트웨어인 GeoGebra를 Voronoi 다이어그램의 탐구활동에 사용하였으며 Voronoi 게임을 고안하고 게임을 진행하는 Voronoi 게임판을 만들었다. 공학도구를 이용하여 문제를 해결하고, 결과를 관찰하여 찾아낸 성질들을 수학적으로 표현하고 일반화하는 과정에서 사사과정 학생들의 수학적 창의력과 논리적 사고력이 증진되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

We performed the research and education programs using engineering tools such as Mathematica, Microsoft Excel and GeoGebra for the students in mathematics mentorship program of the institute of science education for the gifted. We used the engineering tools to solve the problems and found the rules ...

주제어

표/그림 (9)

참고문헌 (17)

  1. Kang, M. (2009) How to use the computer in order to develop the mathematical thinking, Studies on Constitutional Cases, 22(1), 37-53. 

  2. Ko R. Y. (2011) Mathematical Modeling with Excel-modeling of Fibonacci sequence and influenza virus subtype H1N1 (Master's thesis) Sungkyunkwan University, Seoul, Korea. 

  3. Ko M. S. (2005) A study on the development of teaching-learning materials for high school 10 steps mathematics by using Microsft Excel (Master's thesis) Chonnam National University, Chonnam, Korea. 

  4. Ministry of Education (2018). 4th Master plan for promotion of gifted amd talented education in Korea, Ministry of Education, Seoul, Korea. 

  5. Kwon, Y. S., & Ryu, S. R. (2013). The effects of Inductive activities using GeoGebra on the proof abilities and attitudes of mathematically gifted elementary students, J. the Korea Soc. Math. Ed. Ser. C, 16(2), 123-145. 

  6. Kim, M., Lee, J., & Kim, W. (2014). Development of teaching and learning materials by using GeoGebra and it's application effects for high school mathematically gifted students, J. the Korean School Mathematics Society, 17(3), 359-384. 

  7. Song, M.., & Boo, D. H. (2018) A study on Beatty sequences, J. Science Education for the Gifted, 10(2), 110-120. 

  8. Eom T. H. (2006) A study of constructed development in Mathematica based mathematics teaching and learning (Master's thesis) Sila University, Busan, Korea. 

  9. Oh, K., Choi. D., Yu, G., & Boo, D. H. (2017) On the repeating portion of the repeating decimals, J. Science Education for the Gifted, 9(3), 319-331. 

  10. Woo Y. H. (2008) Effect of mathematical experimental class on function using Mathematica in the vocational high school (Master's thesis) Ewha Womans Univercity, Seoul, Korea. 

  11. Yoo J. G., Yi J. A, Park M. H, & Chang, H. (2020) Altenative method of irrational numbers using approximate fractions and slopes of straight lines in a spreadsheet environment, J. Educational Research in Mathematics, 30(2), 353-374. 

  12. Lee, K., Ann, M., Ko, E., Choi, S., & Moon, S. (2019) A comparative study on characteristics of mathematically gifted and non-gifted students exploration on probability using probability experiments, School Mathematics, 21(2), 369-389. 

  13. Lee, S., Lee, J., & Kim, W., (2012) The effects of using GeoGebra on the mathematical thinking in the optimization problems of regional inequalities-focus on level curve, Korean Journal of Teacher Education, 28(4), 1-44. 

  14. Jo, K., Lee, K., & Boo, D. H. (2019) Voronoi Partitions on Polygons, J. Science Education for the Gifted, 11(3), 255-274. 

  15. Whang, W., & Cha, S. (2002) Study on the effectiveness of dynamic geometry software in solving high school analytic geometry problems, The Mathematical Education, 41(3), 341-360. 

  16. NCTM (1989). Curriculum amd Evaluation Standards for School Mathematics. Reston. VA. 

  17. Renzulli, J. S.(1978). What makes giftedness-reexamining a definition. Phi-Delta-Kappn, 60, 180-184. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로