$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

영어 듣기와 읽기 수업을 위한 블렌디드 러닝 사례 연구
A Case Study of a Blended Learning for English Listening and Reading Class 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.19 no.4, 2021년, pp.241 - 249  

최미양 (숭실대학교 베어드 교양대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 영어 듣기와 읽기 수업을 위한 블렌디드 러닝에서 학생들의 학습행태를 파악함으로써 그 교육적 효과를 진단하는 사례연구이다. 연구대상은 Academic English Listening and Reading 과목을 수강했던 75명의 학생이며 연구도구는 2차례 실시한 설문이다. 연구 결과 영어듣기를 위한 온라인 수업에서 학생들은 스크립트를 보거나 교수 동영상 강의를 보고 듣기 퀴즈를 풀고 있었으며, 예습의 역할을 하고 있는 스크립트 요약 과제의 경우 번역본을 찾아보는 등의 바람직하지 않은 학습행태를 형성했음을 알 수 있었다. 반면 오프라인 수업에서 학생들은 조별활동에 성실하게 참여했으며 교수 해설 강의에 잘 집중하는 모습을 보여주었다. 따라서 학생들의 바람직하지 않은 온라인 수업의 학습행태를 감안할 때 이 블렌디드 러닝은 면대면 수업에 비하여 교육적 효과가 떨어진다고 판단되었다. 이에 이러한 부정적인 학습행태를 개선하기 위한 해결책들을 논의하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is investigating the effectiveness of a blended learning for English listening and reading class by analyzing students' learning behavior. To this end, two surveys were conducted on a total of 75 students from the two different classes of Academic English Listening and Reading course. The...

주제어

표/그림 (14)

참고문헌 (26)

  1. H. Kwon, E. Moon, & I. Park. (2015). A meta-analysis on effects of blended learning in Korea. The Journal of Educational Information and Media, 21(3), 333-359. 

  2. S. K. Jung. (2010). A study on the effective blended learning model for cyber English classes at the college level. Multimedia-Assisted Language Learning, 13(3), 253-278. 

  3. K. J. Lee. (2011). The development and valuation of the blended learning system using interactive feedback. Korean Business Education Review, 26(1), 513-533. 

  4. M. Y. Choi. (2017). A study on the use of ICT for students' active class participation: focused on college English reading class. Journal of Digital Convergence, 15(10), 419-428. 

  5. J. H. Park. (2005). A study on teaching English through movies: on the basis of the cultural context. STEM Journal, 6(1), 45-69. 

  6. J. S. Ok. (2012). An effective screen English teaching model: with an emphasis on teaching English pronunciations and American cultures in Prime. STEM Journal, 13(1), 105-127. 

  7. M. Y. Choi. (2017) A study on the usage of smartphones for English listening activity. Journal of Digital Convergence, 15(4), 451-459. 

  8. T. I. Han & M. Y. Choi. (2014). A study on the influence of a blended TOEIC class on its student achievement in a university. Journal of the Korean Data Analysis Society, 16(1), 231-240. 

  9. S. I. Park, S. E. Lee, & J. E. Song. (2007). Major factors influencing effective on/offline learning on the blended learning in higher education. The Journal of Yeolin Education, 5(1), 17-45. 

  10. J. Woo, B. Kim, & O. Lee. (2009). A study on the blended learning as an alternative of face-to-face learning in university. The Journal of Korean Institute of Information Technology, 7(2), 219-225. 

  11. Y. Cha & H. Kim. (2011). Implementation of instructional methods and learners' views in online/offline business English classes. Multimedia Assisted Language Learning, 14(3), 11-35. 

  12. H. M. Kim & J. R. Kim. (2019). A meta-analysis of English education researches using blended learning and flipped Learning. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 19(21), 241-258. 

  13. J. Kim & H. Kim. (2012). Developing a blended instructional learning model optimized for English teaching at off-line universities. Multimedia Assisted Language Learning, 15(1), 135-155. 

  14. C. Dziuban, J. Hartman, F. Juge, P. Moskal, & S. Sorg. (2006). Blended learning enters the mainstream. In C. J. Bonk, & C. R. Graham (Eds.), The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. San Francisco, CA: Pfeiffer. 

  15. M. S. Han. (2006). The effects of e-learning, b-learning and classroom learning on the acquisition of content knowledge and the improvement of English proficiency. English Education Research, 18(2), 323-339. 

  16. O. Lee. (2008). A study on achievement of blended learning and face-to-face learning. Korean Journal of Youth Studies, 15(1), 1-27. 

  17. J. Utts, B. Sommer, C. Acredolo, M. W. Maher, & H. R. Matthews. (2003). A study comparing traditional and hybrid internet-based instruction in introductory Statistics classes. Journal of Statistics Education, 11(3), 1-19. 

  18. D. K. Larson & C. Sung. (2009). Comparing student performance: online versus blended versus face-to-face. Journal of Asynchronous Learning Networks, 13(1), 31-42. 

  19. O. H. Lee. (2007). A study on the satisfaction of learner's instruction of blended learning and traditional face-to-face learning in university. Educational Research, 41, 1-24. 

  20. N. Vernadakis, M. Giannousi, E. Tsitskari, P. Antoniou, & E. Kioumourtzoglou. (2012). A comparison of student satisfaction between traditional and blended technology course offerings in physical education. Turkish Online Journal of Distance Education, 13(1), 137-147. 

  21. C. C. Chen & K. T. Jones. (2007). Blended learning vs. traditional classroom settings: assessing effectiveness and students perceptions in an MBA Accounting course. The Journal of Educators Online, 4(1), 1-15. 

  22. D. H. Han & B. Chun. (2015). Analysis of learning type factors that affect e-learning performance: centering on the comparison analysis of whole learners log and excellent learners. Journal of the Korean Data Analysis Society, 17(2), 897-912. 

  23. J. Kang. (2007). Evaluating learners' behaviors in a web-based instructional program. Korean Journal of Medical Education, 19(2), 123-131. 

  24. E. Lee. (2019). Analysis of learning behavior and effect factors on the completion of Open High School learners through learning analytic approach. The Journal of Research in Education, 32(4), 29-54. 

  25. S. Lee, K. Choi, M. Park, & J. Han. (2020). Investigating learning type in online problem-based learning: applying learning analysis techniques. The Journal of Korean Association of Computer Education, 23(1), 77-90. 

  26. Y. J. Joo, J. Lee, & S. Cho. (2012). Moderating effects of academic self-efficacy and task-value between academic stress and achievement in cyber university. Journal of Lifelong Learning Society, 8(1), 73-92. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로