최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.21 no.5, 2021년, pp.477 - 487
김경양 (부산장신대학교 특수교육과) , 남보람 (이화여자대학교 대학원 특수교육과)
The purpose of this study is to develop textbooks that can be used in education for developing easy-to-read materials for people with developmental disabilities. The textbook was developed through the steps of analysis of guidelines for making easy-to-read materials, confirmation of the course, deve...
윤준채, 문해력의 개념과 국내외 연구 경향, 국립국어원 특집, 2009.
http://www.gnmaeil.com/news/articleView.html?idxno470996
백원근, 2019년 국민 독서실태 조사, 문화체육관광부, 2019.
백원근, 2017년 국민 독서실태 조사, 문화체육관광부, 2017.
J. Owens, "Accessible Information for People with Complex Communication Needs," Augmentative and Alternative Communication, Vol.22, No.3, pp.196-208, 2006.
고은, 의사소통장애아 교육, 서울, 학지사, 2021.
K. H. Kean, "Realising the vision of communication inclusion," Tizard Learning Disability Review, Vol.21, pp.24-29, 2016.
C. Mander, "An investigation of the delivery of health-related accessible information for adults with learning disabilities," Tizard Learning Disability Review, Vol.21, pp.15-23, 2016.
Inclusion Europe, Information for all; European standards for making information easy to read and understand, Brussels, 2009.
People First New Zealand, Make it Clear, https://www.peoplefirst.org.nz/wp-content/uploads/2017/11/
Plain Language Association International (PLAIN), Federal Plain Language Guidelines, http://www.plainlanguage.gov/howto/guidelines/FederalPLGuidelines/
국립장애인도서관, 발달장애인용 쉬운 책 개발, 국립장애인도서관, 2013.
한국지적발달장애인복지협회, 발달장애인을 위한 쉽게 접근할 수 있는 정보 만들기 - 읽기 쉬운 문서 만들기 안내서(개정판), 한국지적발달장애인복지협회, 2017.
알다, 발달장애인이 읽기 쉬운 자료 제작 안내서, 알다, 2018.
손지영, 고혜정, 조영희, 읽기 쉬운 자료 제작 가이드라인 및 전문가 양성 교육과정 개발 연구, 알다, 2018.
김성희, 신현기, "발달장애인을 위한 읽기 쉬운 자료로서의 삽화 제 특징 분석 연구," 한국발달장애학회, Vol.24, pp.31-63. 2020.
R. J. Sutherland and T. Isherwood, "The evidence for easy-read for people with intellectual disabilities: a systematic literature review," Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, Vol.13, No.4, pp.297-310, 2016.
Accessible Information Working Group, Make it easy : A guide to preparing Easy to Read Information, 2011.
D. Chinn and C. Homeyard, "Easy read and accessible information for people with intellectual disabilities: Is it worth it? A meta-narrative literature review," Health Expectations, Vol.20, No.6, pp.189-1200, 2017.
D. Chinn, "Talking to producers of Easy Read health information for people with intellectual disability: Production practices, textual features, and imagined audiences," Journal of Intellectual & Developmental Disability, Vol.44, No.4, pp.410-420, 2019.
I. Fajardo, V. Avila, A. Ferrer, G. Tavares, M. Gomez, and A. Hernandez, "Easy-to-read texts for students with intellectual disability: linguistic factors affecting comprehension," Journal of applied research in intellectual disabilities, Vol.27, No.3, pp.212-225, 2014.
B. Hurtado, L. Jones, and F. Burniston, "Is easy read information really easier to read?," Journal of Intellectual Disability Research, Vol.58, No.9, pp.822-829, 2014.
H. Johnson, "Accessible Information," Intellectual Disability Australasia, Vol.2, pp.1-46, 2019.
International Plain Language Federation, www.iplfederation.org/definitions-of-plain-language
National Federation of Voluntary Bodies, Using Focus Groups as a Research Method in Intellectual Disability Research: A Practical Guide, 2009.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.