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비상 시 선원교대를 위한 거점항만 선정과 국제협력 방안 - HMM 정기선을 중심으로 -
A Study on the Selection of Base Port and Establishment of International Cooperation System for Seafarer Rotation In case of Emergency - Focusing on the Service Network of HMM - 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.27 no.2, 2021년, pp.275 - 285  

김보람 (한국해양수산개발원 해운물류연구본부 해사안전연구실) ,  이혜진 (한국해양수산개발원 해운물류연구본부 해사안전연구실)

초록
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코로나19는 선원교대를 지연시키면서 선박과 선원의 안전에 위협을 가하고 있다. 선원의 승선환경에 있어 해운기업과 정부가 놓치고 있는 사각지대는 존재하고 있다. 선원의 안전을 위협하는 비상체제 상황에서 인적사고를 유발할 가능성을 제거하기 위해 효과적인 교대방안을 구상해볼 필요가 있다. 본 연구에서는 전직 및 현직 선원을 대상으로 설문조사를 진행한 결과, 승선생활에서 가장 중요하게 생각하는 요인은 안전이었으며 비상체제 상황에서 가장 필요한 것은 임금 및 복지의 향상보다 선원의 원활한 교대방안이 우선적으로 확보되어야 한다고 응답하였다. 국적해운기업의 대륙별 주요 항로를 분석하여 기항 횟수가 많고 항공연계성지수가 높은 항만을 거점항만으로 선정하였다. 또한, 국제해운에 승선하는 국내 선원의 효과적인 교대를 위한 이동경로를 구상하였다. 그를 위해 비상 시 선원의 안전한 본국 귀환 및 이송을 위하여 선박과 항만, 항공을 연계한 이동경로 구축은 다른 나라와의 협의가 필수적이다. 또한, 국제해사기구의 협력을 통해 선원교대의 어려움에 처해있는 선원들을 위해 함께 노력할 필요가 있다. 이를 시작으로 국적 선원이 승선하는 정기선과 부정기선의 귀항로 및 불귀항로 정보와 선원 수에 대한 모니터링 체계를 갖추어 상시 확인할 수 있어야 한다. 그러한 체계가 갖추어진다면 비상체제 발생 시 우리나라의 정책 대응방향을 보다 빠르게 결정할 수 있을 것이다. 선원들의 처우를 개선하기 위한 해운기업의 노력과 더불어 개정이 필요한 국내법을 검토하고 선원에 대한 인식을 개선하기 위한 국민적·사회적 관심이 필요할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

COVID-19 is threatening the safety of ships and seafarers by delaying seafarer rotation. Shipping companies and governments have a blindspot in case of the onboard environment of seafarers. An effective, alternative plan should be devised to eliminate the possibility of human accidents in an emergen...

주제어

참고문헌 (9)

  1. ACI(2017), Passenger Traffic 2017 FINAL (Annual). 

  2. EC2020/C 119/01(2020), Communication from the Commission Guidelines on protection of health, repatriation and travel arrangements for seafarers, passengers and other persons on board ships. 

  3. Google map(2020), https://www.google.co.kr/maps/. 

  4. HMM container service network(2020), http://www.hmm21.com/cms/company/korn/container/service/index.jsp. 

  5. ILO(2020), Information note on maritime labour issues and coronavirus (COVID-19). 

  6. IMO(2020), Recommended framework of protocols for ensuring safe ship seafarer changes and travel during the coronavirus (COVID-19) pandemic, Circular Letter No.4204/Add.14. 

  7. Ministry of Oceans and Fisheries(2020), Korea seafarer's statistical year book, pp. 291-314. 

  8. Niavis, S. and G. Vaggelas(2016), An empirical model for assessing the effect of ports' and hinterlands' characteristics on homeports' potential. The case of Mediterranean ports, p. 15. 

  9. Port Authority of New York and New Jersey(2017), 2016 Annual Airport Traffic Report. 

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