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Periodic-and-on-Event 메시지 분석이 가능한 차량용 침입탐지 기술
Periodic-and-on-Event Message-Aware Automotive Intrusion Detection System 원문보기

情報保護學會論文誌 = Journal of the Korea Institute of Information Security and Cryptology, v.31 no.3, 2021년, pp.373 - 385  

이세영 (고려대학교 정보보호대학원) ,  최원석 (한성대학교)

초록
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운전자의 안전성 및 편의성을 향상시키기 위하여, 최근 자동차에는 다수의 전자제어장치가 탑재되고 있다. 전자제어장치들은 차량의 상태를 서로 공유하기 위하여 일반적으로 CAN 통신 프로토콜을 이용하여 통신한다. 현대의 자동차는 안전성 및 편의성과 관련된 최첨단 서비스를 제공하고 있지만, 사이버보안 위협에 대한 Attack Surface가 증가하는 문제점이 있다. 자동차 해킹의 경우에는 운전자 생명과 직접적 영향이 있기 때문에, 이에 대응하기 위한 자동차 보안 기술 개발은 매우 중요하다. 차량용 침입탐지 기술은 자동차 해킹에 대응하기 위해 연구되고 있는 가장 대표적인 자동차 보안 기술 중 하나지만, 현재 제품화 가능한 수준의 차량용 침입 탐지 기술은 모두 주기 메시지에 대한 침입 탐지 여부만 분석이 가능하고 주기 메시지와 이벤트 메시지가 혼합된 형태인 PE (Periodic-and-on-Event) 메시지에 대해서는 분석이 어렵다. 본 논문에서는 PE 메시지를 이용하여 자동차 내부 네트워크에 침입하는 공격자 유형을 분류하고 이를 탐지할 수 있는 기법을 제안한다. 그리고 실제 차량에서 제안하는 기법을 우리의 공격자 모델에서 평가한 결과 0%의 FPR과 FNR을 보여준다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

To provide convenience and safety of drivers, the recent vehicles are being equipped with a number of electronic control units (ECUs). Multiple ECUs construct a network inside a vehicle to share information related to the vehicle's status; in addition, the CAN protocol is normally applied. As the mo...

주제어

표/그림 (13)

참고문헌 (15)

  1. Koscher, Karl, et al, "Experimental security analysis of a modern automobile," IEEE Symposium on Security and Privacy, pp. 447-462, Jul. 2010 

  2. Cho, Kyong-Tak, and Kang G. Shin. "Fingerprinting electronic control units for vehicle intrusion detection," 25th USENIX Security Symposium, pp. 911-927, Aug. 2016 

  3. Choi, Wonsuk, et al. "Voltageids: Low-level communication characteristics for automotive intrusion detection system," IEEE Transactions on Information Forensics and Security, 13(8), pp. 2114-2129, Aug. 2018 

  4. Song, Hyun Min, Ha Rang Kim, and Huy Kang Kim. "Intrusion detection system based on the analysis of time intervals of CAN messages for in-vehicle network," 2016 international conference on information networking (ICOIN), pp. 63-68, Mar. 2016 

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  8. Checkoway, Stephen, et al. "Comprehensive experimental analyses of automotive attack surfaces," in Proceedings of the 20th USENIX Security Symposium, pp. 447-462, Aug. 2011 

  9. Foster, Ian, et al. "Fast and vulnerable: A story of telematic failures." 9th USENIX Workshop on Offensive Technologies, Aug. 2015. 

  10. Miller, Charlie, and Chris Valasek. "Remote exploitation of an unaltered passenger vehicle," Black Hat USA, Aug. 2015 

  11. Lv, Samuel, Sen Nie, and Ling Liu. "Car Hacking Research: Remote Attack Tesla Motors," Keen Security lab of Tencent, Sep. 2016 

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  13. Muter, Michael, and Naim Asaj. "Entropy-based anomaly detection for in-vehicle networks." IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV), pp. 1110-1115, Jun. 2011 

  14. Sagong, Sang Uk, et al. "Cloaking the clock: emulating clock skew in controller area networks," ACM/IEEE 9th International Conference on Cyber-Physical Systems (ICCPS), pp. 32-42, Apr. 2018 

  15. Foruhandeh, Mahsa. et al. "SIMPLE: Single-frame based physical layer identification for intrusion detection and prevention on in-vehicle networks,", In Proceedings of the 35th Annual Computer Security Applications Conference, pp. 229-244, Dec. 2019 

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