$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

다문화청소년의 진로태도 예측모형 탐색
Exploring The Career Attitude Prediction Model Of Multicultural Youth Using Decision Tree Analysis 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.12 no.6, 2021년, pp.99 - 105  

오정아 (가천대학교 사회복지학과) ,  이영주 (백석문화대학교 사회복지학과) ,  김평화 (충남사회서비스원)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 다문화 청소년의 진로태도 주요 변인을 예측하고 다문화청소년의 진로발달을 위한 정책 마련의 근거기반 자료를 제공하는 것을 목적으로 추진되었다. 이를 위해 한국청소년정책연구원이 구축한 다문화청소년패널을 활용하였고, SPSS 23.0 프로그램의 데이터마이닝 의사결정나무분석을 활용하여 다문화청소년의 진로태도 예측요인을 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 다문화청소년의 진로태도 예측요인을 살펴본 결과, 여학생의 경우 삶의 만족이 중요한 예측요인으로 나타났고 그 다음으로 자아존중감, 어머니 진로지지 순으로 나타났다. 둘째, 남학생은 자아존중감이 진로태도의 주요 예측요인으로 밝혀졌다. 이상의 결과를 토대로 다문화청소년의 진로발달을 위한 정책 및 실천적 제언을 담았다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigates, 1) the predicting career attitudes of multicultural youth, 2) the aim was to provide evidence-based data on career and policy development. A survey for a total of 1,335 multicultural youth and data were analyzed by data-mining decision tree with SPSS 23.0. The main findings ...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (22)

  1. J. J. Arnett. (2014). Adolescence and Emerging Adulthood. Boston : Pearson. 

  2. M. C. Ginevra, L. Nota & L. Ferrari. (2015). Parental Support in Adolescents' Career Development: Parents' and Children's Perceptions. The Career Development Quarterly, 63(1), 2-15. 

  3. H. N. Park, Y. D. Jo & Y. K. Park. (2013). The State and Problems of career education for high school students of Multicultural families-Focusing on Comparative Case Study of General high school and Vocational high school. Multicultural Education Studies, 6(1), 21-49. 

  4. Ministry of Education(2016). For the establishment and spread of the free semester system - the 2nd 5-year career education master plan (draft) [2016-2020] press release. 

  5. J. H. Kim. (2019). The Effects of Career Education Experiences on Career Maturity and Mediating Effects of Self-Efficacy on Low Income High School Students. The Journal of Career Education Research 32(3), 1-24. 

  6. R. E. Lent. (2004). Toward a Unifying Theoretical and Practical Perspective on Well-bing and Psychosocial Adjustment. Journal of Counseling Psychology, 51(4), 482-509. 

  7. M. K. Kim. (2015). A Study of Adolescents'Career Capacity Program Effects on Career Decision Efficiency and Career Maturity in Multicultural Families. Asian Journal of Child Welfare and Development, 13(3), 147-171. 

  8. M. S. Kim & M. H. Lee. (2019). Efects of parenting atitudes of multicultural familes on adolescents' carer adaptability. The journal of Career Education Research, 32(1), 19-34. 

  9. B. H. Cho. (2011). Learning Interest and Career Development of Children from Multi-cultural Families and General Families. The Journal of Career Education Research, 24(2), 219-245. 

  10. B. H. Cho. (2012). Career Interest and Career Awareness of Children from Multi-cultural Families and General Families. The Korean Journal of Elementary Counseling, 11(2), 171-192. 

  11. J. H. Kim. (2019). The Effects of Career Education Experiences on Career Maturity and Mediating Effects of Self-Efficacy on Low Income High School Students. The Journal of Career Education Research 32(3), 1-24. 

  12. H. S. Jeon, J. Y. Kim & J. S. Chun. (2019). Factors Associated with Career Decision Making among Adolescents in Multicultural Families. Korean Journal of Youth Studies, 26(10), 259-290. 

  13. J. S. Jeon & E. T. Lim. (2017). hermeneutic study on the study and career development experiences of multicultural adolescents. Multicultural Education Studies, 10(2), 25-63. 

  14. Ministryof Education(2019). 2019 Press release on the results of the survey on the current status of elementary and secondary career education. 

  15. National Youth Policy Institute(2017). Multicultural Adolescents Pannel Study 6th Data User Guide. 

  16. M. G. Constantine, B. C. Wallace & M. M. Kindaichi. (2005). Examining Contextual Factors in the Career Decision Status of African American Adolescents. Journal of Career Assessment, 13(3), 

  17. E. M. Yeon & H. S. Choi. (2019). Latent profile analysis in parental career-related behaviors of multicultural families : focusing on children's career, psychological and academic outcomes. Latent profile analysis in parental career-related behaviors of multicultural families : focusing on children's career, psychological and academic outcomes, 19(8), 305-325.307-319. 

  18. V. Shrmar. (2014). Career Decision-making If Adoloescents in Relation to Their Family Environment: An Empirical Study. Indian Journal of Health and Wellbeing, 5(6), 702-706. 

  19. S. A. Lim & S. You. (2019). Long-Term Effect of Parents' Support on Adolescents' Career Maturity. Journal of Career Development 46(1), 48-61. 

  20. Ministry of Gender Equaliry and Family (2019). 2018 National Multicultural Families Survey. Seoul: Ministry of Gender Equality and Family. 

  21. D. H. Han & Y. I. An. (2019). Relationship among Body Satisfaction, Self-Esteem, and Depression of Multi-cultural Adolescents: Moderated Mediating Effect of Multi cultural Acceptance. The Korean Psychological Association 2019. 

  22. P. J. Rottinghaus, N. Jenkins & A. M. Jantzer. (2009). Relation of Depression and Affectivity to Career Decision Making and Occupational Choice in Early Adoloscence. Journal of Career Assessment, 17(3), 271-285. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로