$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

해외 SW·AI 교육 현황 분석을 통한 초등학교 정보 교과의 필요성
The Necessity of an Elementary School Information Curriculum based on the Analysis of Overseas SW and AI Education 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.2, 2021년, pp.301 - 308  

송의성 (부산교육대학교 컴퓨터교육과) ,  임화경 (부산교육대학교 컴퓨터교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

4차 산업혁명으로 인한 사회 변화에 발맞추어 해외에서도 미래의 교육을 위해 정보교육(information education)을 강화하고 있다. 본 연구에서는 해외 주요국에서 진행 중인 정보교육 중에서 초등학교의 소프트웨어 교육과 인공지능 교육의 현황을 살펴보고 현재 우리나라의 교육과 비교하였다. 주요국에 비해 우리나라의 초등학교의 소프트웨어 교육을 위한 시간은 매우 적었으며 이로 인해 교육과정의 성취기준의 내용을 충분히 다루지 못하고 있다. 또한, 해외 주요국들은 4차 산업혁명의 주요 기술인 인공지능의 중요성을 인지하고 소프트웨어 교육의 토대 위에서 인공지능 교육을 국가 차원에서 추진하고 있었다. 현재, 우리나라도 정부 차원에서 추진 중에 있지만 초등학교의 정보교육은 다양한 문제점을 갖고 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구에서는 이러한 문제를 해결하기 위한 방안으로 초등학교에 정보 교과를 신설해야 할 필요성을 강조하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In line with the social changes due to the Fourth Industrial Revolution, foreign countries are strengthening information education for the future of education. This study analyzed the current status of software (SW) and artificial intelligence (AI) education among different types of information educ...

주제어

참고문헌 (30)

  1. Ministry of Education (2015). 2015 Revised National Curriculum for Primary and Secondary Schools 2015-74. 

  2. Ministry of Education (2015). Guideline of Software Education Management. 

  3. KERIS(2015). White Paper on ICT in Education Korea. Retrieved from https://www.keris.or.kr/main/na/ntt/selectNttInfo.do?mi1244&nttSn16799&bbsId1104 

  4. Lee, C.H., Kim, S.H., &Kim, D.M.(2016). Understanding and practice of software education. Yangseowon. 

  5. KERIS(2017). ICT4ED 2017: Overseas Software Education Trend Analysis and Implications. Retrieved from https://www.keris.or.kr/main/ad/pblcte/selectPblcteRMInfo.do?mi1139&pblcte-Seq10938 

  6. Park, J., Han, B., & Moon, C. (2018). Understanding and practice of elementary software education. Human Science. 

  7. KERIS(2019). Report on analysis of empirical data on the status of overseas software education operation. Retrieved from https://www.keris.or.kr/main/ad/pblcte/selectPblcteRMInfo.do?mi1139&pblcteSeq13140 

  8. Kim, J., Yang, H., Kim. M., Kim. S., Yi, S., ... Lee,W. (2020). Proposing the informatics standard curriculum scheduled to be revised in 2022. The Journal of Korean Association of Computer Education, 23(1), 1-28. 

  9. Jeong, Y., You, J., Im, J., & Hong, J. (2019). Software education Theory. Simas. 

  10. K12 Computer Science Framework Steering Committee(2016). K-12 Computer Science Framework. CSTA. 

  11. Computer Science Teachers Association(2017). CSTA K-12 ComputerScience Standards, Revised 2017. CSTA. 

  12. Touretzky, D., Gardner-McCune, C., Martin, F., & Seehorn, D. (2019). Envisioning AI for k-12: What should every child know about AI?. In Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence 33, 9795-9799. 

  13. Kim, S., Kim, S., & Kim, H. (2019). Analysis of international educational trends and learning tools for artificial intelligence education. The Korean Association of Computer Education, 23(2), 25-28. 

  14. Touretzky, D., Martin, F., Seehorn, D., Breazeal, C., & Posner, T. (2019, February). Special session: AI for K-12 guidelines initiative. In Proceedings of the 50th ACM technical symposium on computer science education. 492-493. 

  15. Dame W. H. & Jerome P. (2017). Growing the Artificial Intelligence Industry in the UK. 

  16. UK artificial intelligence training site. Retrieved from https://machinelearningforkids.co.uk 

  17. Kim, H. (2019). Comparisons of Information Education Curriculum and Contents of Local Textbooks at Elementary Schools in Korea and China. Journal of The Korean Association of Information Education, 23(3), 237-244. 

  18. China State Council (2017). Notice of the State Council Issuing the New Generation of Artificial Intelligence Development Plan. 

  19. Chinese artificial intelligence textbooks. Retrieved from https://item.jd.com/12461281.html 

  20. Zhao, W., & Hong, C. (2019). "The Zhilong X Plan" allows artificial intelligence to empower the whole process of education. Retrieved from : http://world.people.com.cn/n1/2019/0111/c351610-30516905.html 

  21. Yan, W., & Mu, Y. (2019). Chinese artificial intelligence experimental textbooks will be pushed to the world. Retrieved from : http://world.people.com.cn/n1/2019/0907/c1002-31342058.html 

  22. Korea Open CourseWare(2020). Future school made with SW education (For school administrators)-Global trends and SW education. Retrieved from http://kocw-n.xcache.kinxcdn.com/data/keris/2020/keris1/keris9/10.pdf 

  23. Shin, C. O.(2019. Jun 23), "If you don't know AI, 21st century illiteracy"... Compulsory AI education for elementary school students starting next year in Japan. Retrieved from https://www.mk.co.kr/news/economy/view/2019/06/447849/ 

  24. KERIS(2020). White Paper on ICT in Education Korea. Retrieved from https://www.keris.or.kr/main/na/ntt/selectNttInfo.do?mi1244&nttSn37201&bbsId1104 

  25. Ministry of Science and ICT (2019, December 17). National Strategy for Artificial Intelligence. Retrieved from https://www.korea.kr/news/pressReleaseView.do?newsId156366736 

  26. Ministry of Science and ICT (2020, August 7). Establishment of artificial intelligence.software education system for all citizens in preparation for the era of artificial intelligence. Retrieved from https://www.korea.kr/news/pressReleaseView.do?newsId156405134 

  27. Ministry of Education(2020, May 26). Comprehensive plan for information education. Retrieved from https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&boardSeq80718&lev0&searchTypenull&statusYNW&page1&smoe&m02042&opTypeN 

  28. Kim, Y. (2019). Artificial Intelligence(AI) Manpower Nurturing Policies and Implications by Major Countries. Health Industry Brief 276. 

  29. Kim, S., Kim, S., Lee, M., & Kim, H. (2020). Review on Artificial Intelligence Education for K-12 Students and Teachers. The Journal of Korean Association of Computer Education, 23(4), 1-11. 

  30. Shin, S.(2021). A Study to Design the Instructional Contents for National Curriculum of Computer Education in Elementary School. Journal of The Korean Association of Information Education, 25(1), 13-31. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로