$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

초등 AI 융합교육 프로그램의 교육 효과성 분석

An Analysis of Educational Effectiveness of Elementary Level AI Convergence Education Program

초록

본 연구의 목적은 AI 융합교육 프로그램의 교육 효과성을 분석하는 것이다. 이를 위해 선행연구에서 개발한 '머신러닝의 개념을 지도하기 위한 초등 과학 AI 융합교육 프로그램' 총 8차시를 초등학생 4~6학년을 대상으로 교육한 후, 'AI 기술에 대한 태도, 과학선호도, 융합인재소양' 검사 도구를 이용하여 단일집단 사전-사후검사를 진행했다. 각 요인의 정량적 변화는 R 프로그램을 이용하여 분석하였고, 피어슨 상관계수를 이용한 상관분석 및 대응표본 t-검정을 통해 교육 효과성을 분석하였다. 그 결과, 'AI 기술에 대한 태도, 과학선호도, 융합인재소양' 모든 요소에 깊은 상관관계가 있었으며, 대부분의 요소에서 기술적 평균이 향상되었다. 따라서, AI 융합교육 프로그램은 교육적으로 유의미하며, 초등 정규 교육과정에 AI 교육 및 AI 융합교육이 도입된다면 긍정적인 교육 효과를 얻을 수 있을 것으로 기대한다.

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effectiveness of AI convergence education program. To this end, the "Elementary Science AI Convergence Education Program for Machine Learning" developed in previous research were taught to elementary school students in the fourth to sixth grades in eight times. The quantitative changes of each factor were analyzed by R program, and the effectiveness of education was analyzed by Pearson correlation and paired samples t-test. As a result, there is a deep correlation between "Attitude to AI technology, Scientific preference and STEAM Literacy" and technical average has improved in many factors. Therefore, AI convergence education program is meaningful in terms of education, and if AI education and AI convergence education are implemented into the primary formal education curriculum, they will have a positive effect.

저자의 다른 논문

참고문헌 (15)

  1. 1. Choi, Y.H., Noh, J.A., Lim, Y.J., Lee, D.W., Lee, E.S., Noh, J.H.(2013). The Development of the STEAM Literacy Measurement Instrument for elementary, junior-high, and high school students. Journal of The Korean Technology Education 13(2), 117-198. 
  2. 2. Geum, Y.C., Bae, S.A.(2012). Effect of Elementary Technology-Based Steam Education on Attitude toward Technology of Elementary School Students, Journal of Korean Practical Arts Education, 25(3), 195-216. 
  3. 3. Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity.(2013). A Study on the Development Policy of Creative Convergence Science Education (STEAM) Development of expectations and evaluation tools). (Report No. AD17030015). 
  4. 4. Ku, J.H., Kim, T.Y.(2020). A Study on the Practical Teaching of Elementary Artificial Intelligence Convergence Education based on Convergence CT-FL Instructional Model. Journal of The Korean Association Of Computer Education, 24(1), 149-152. 
  5. 5. Lee, C.S.(1999) Variables associated with middle school students' attitude toward technology. Graduate School of Seoul National University, a doctoral dissertation. 
  6. 6. Lee, C.S.(2008). Developing students' attitudes toward technology. Studies in Practical Arts Education, 14(2), 157-174. 
  7. 7. Lee, J.H., Lee, S.H and Lee, D.H.(2020). Elementary Science Artificial Intelligence Convergence Education Program Development for Teaching th Concept of Machine Learning. Proceeding of the KAIE Autumn Conferennce 2020, 11(2), 85-93. 
  8. 8. Lee, J.H., Lee, S.H and Lee, D.H.(2021). Exploring Changes in Attitude to AI Technology through the Application of AI Convergence Education Program. The Korean Association of Information Education Research Journal, 12(1), 209-214. 
  9. 9. Lee, S.H.(2020). Analyzing the effects of artificial intelligence (AI) education program based on design thinking process. The Journal of Korean Association of Computer Education, 23(4), 49-59. 
  10. 10. Lee, Y.H.(2019). An Analysis of the Influence of Block-type Programming Language-Based Artificial Intelligence Education on the Learner's Attitude in Artificial Intelligence, Journal of The Korean Association of information Education, 23(2), 189-196. 
  11. 11. Ministry of Education.(2020). The first comprehensive plan for information education. 
  12. 12. Ministry of Science and ICT.(2019). AI National Strategy. 
  13. 13. Presidential Advisory Council of Science and Technology.(2002). A Study on the Policy to Promote Science Preferences of Elementary and Secondary School Students. 
  14. 14. Shin, S.G.(2019). Designing the Instructional Framework and Cognitive Learning Environment for Artificial Intelligence Education through Computational Thinking. Journal of The Korean Association of information Education, 23(6), 639-653. 
  15. 15. Shin, W.S.(2020). A Case Study on Application of Artificial Intelligence Convergence Education in Elementary Biological Classification Learning, Journal of Korean Elementary Science Education, 39(1), 284-295. 

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • ScienceON :
  • KCI :

원문 URL 링크

원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다. (원문복사서비스 안내 바로 가기)

DOI 인용 스타일

"" 핵심어 질의응답