$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등 AI 융합교육 프로그램의 교육 효과성 분석
An Analysis of Educational Effectiveness of Elementary Level AI Convergence Education Program 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.3, 2021년, pp.471 - 481  

이재호 (경인교육대학교) ,  이승훈 (장명초등학교) ,  이동형 (차산초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 AI 융합교육 프로그램의 교육 효과성을 분석하는 것이다. 이를 위해 선행연구에서 개발한 '머신러닝의 개념을 지도하기 위한 초등 과학 AI 융합교육 프로그램' 총 8차시를 초등학생 4~6학년을 대상으로 교육한 후, 'AI 기술에 대한 태도, 과학선호도, 융합인재소양' 검사 도구를 이용하여 단일집단 사전-사후검사를 진행했다. 각 요인의 정량적 변화는 R 프로그램을 이용하여 분석하였고, 피어슨 상관계수를 이용한 상관분석대응표본 t-검정을 통해 교육 효과성을 분석하였다. 그 결과, 'AI 기술에 대한 태도, 과학선호도, 융합인재소양' 모든 요소에 깊은 상관관계가 있었으며, 대부분의 요소에서 기술적 평균이 향상되었다. 따라서, AI 융합교육 프로그램은 교육적으로 유의미하며, 초등 정규 교육과정에 AI 교육 및 AI 융합교육이 도입된다면 긍정적인 교육 효과를 얻을 수 있을 것으로 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the effectiveness of AI convergence education program. To this end, the "Elementary Science AI Convergence Education Program for Machine Learning" developed in previous research were taught to elementary school students in the fourth to sixth grades in eight t...

주제어

참고문헌 (15)

  1. Choi, Y.H., Noh, J.A., Lim, Y.J., Lee, D.W., Lee, E.S., Noh, J.H.(2013). The Development of the STEAM Literacy Measurement Instrument for elementary, junior-high, and high school students. Journal of The Korean Technology Education 13(2), 117-198. 

  2. Geum, Y.C., Bae, S.A.(2012). Effect of Elementary Technology-Based Steam Education on Attitude toward Technology of Elementary School Students, Journal of Korean Practical Arts Education, 25(3), 195-216. 

  3. Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity.(2013). A Study on the Development Policy of Creative Convergence Science Education (STEAM) Development of expectations and evaluation tools). (Report No. AD17030015). 

  4. Ku, J.H., Kim, T.Y.(2020). A Study on the Practical Teaching of Elementary Artificial Intelligence Convergence Education based on Convergence CT-FL Instructional Model. Journal of The Korean Association Of Computer Education, 24(1), 149-152. 

  5. Lee, C.S.(1999) Variables associated with middle school students' attitude toward technology. Graduate School of Seoul National University, a doctoral dissertation. 

  6. Lee, C.S.(2008). Developing students' attitudes toward technology. Studies in Practical Arts Education, 14(2), 157-174. 

  7. Lee, J.H., Lee, S.H and Lee, D.H.(2020). Elementary Science Artificial Intelligence Convergence Education Program Development for Teaching th Concept of Machine Learning. Proceeding of the KAIE Autumn Conferennce 2020, 11(2), 85-93. 

  8. Lee, J.H., Lee, S.H and Lee, D.H.(2021). Exploring Changes in Attitude to AI Technology through the Application of AI Convergence Education Program. The Korean Association of Information Education Research Journal, 12(1), 209-214. 

  9. Lee, S.H.(2020). Analyzing the effects of artificial intelligence (AI) education program based on design thinking process. The Journal of Korean Association of Computer Education, 23(4), 49-59. 

  10. Lee, Y.H.(2019). An Analysis of the Influence of Block-type Programming Language-Based Artificial Intelligence Education on the Learner's Attitude in Artificial Intelligence, Journal of The Korean Association of information Education, 23(2), 189-196. 

  11. Ministry of Education.(2020). The first comprehensive plan for information education. 

  12. Ministry of Science and ICT.(2019). AI National Strategy. 

  13. Presidential Advisory Council of Science and Technology.(2002). A Study on the Policy to Promote Science Preferences of Elementary and Secondary School Students. 

  14. Shin, S.G.(2019). Designing the Instructional Framework and Cognitive Learning Environment for Artificial Intelligence Education through Computational Thinking. Journal of The Korean Association of information Education, 23(6), 639-653. 

  15. Shin, W.S.(2020). A Case Study on Application of Artificial Intelligence Convergence Education in Elementary Biological Classification Learning, Journal of Korean Elementary Science Education, 39(1), 284-295. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로