최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.52 no.2, 2021년, pp.45 - 64
김은옥 (어린이도서연구회)
이 연구는 부모의 독서 활동이 자녀의 독서 활동에 영향을 미치는지 알아보기 위해 어린이 독서문화 운동단체 회원·회원 자녀와 일반인·일반인 자녀로 나누어 조사하였다. 전국 5개 특별광역시 초등학생 477명, 학부모 483명을 대상으로 설문 조사하여 독서행태를 조사하였다. 독서행태는 독서 빈도, 도서 선택정보원, 독서 인식, 선호도서 측면에서 조사한 결과 어린이 독서문화 운동단체의 회원·회원 자녀와 일반인·일반인 자녀 사이에 차이가 나는 것을 확인하였다. 어린이 독서문화 운동단체 회원·회원 자녀가 일반인·일반인 자녀보다 양질의 독서행태를 보여 독서 빈도가 높고, 도서선택 정보원을 활용하였다. 독서 인식에서는 어린이 독서문화 운동단체 회원·회원 자녀가 독서 목적에서 학습보다는 즐거움으로 인식을 하였다. 선호도서에서는 어린이 독서문화 운동단체 회원·회원 자녀가 우리 창작동화, 그림책 위주의 도서를 선택하였으며 일반인·일반인 자녀는 우리 창작동화, 그림책, 학습만화를 선택했다. 이러한 연구 결과를 볼 때 장기적인 측면에서 건강한 독서문화 환경을 만들기 위해서는 일반인에 대한 보다 적극적인 독서 참여 방법의 개발이 요구된다.
This study compares the members of children's reading and culture movement organization versus general public and their children with the aim of understanding how parents' reading activities affect children's reading activities. The study surveyed 477 elementary school students and 483 parents from ...
Daegu Metropolitan Office of Education (2006). 2006 Daegu Student Reading Survey (2007 Scholarship Materials-Middle-243). Daegu: Daegu Metropolitan Office of Education.
Jang, Hae-Sook (2014). A Study on Factors Influencing the Reading Habits of Upper-Grade Elementary School Students. Doctoral dissertation, Department of Library & Information Science Graduate School Kyonggi University. Korea.
Jo Wol Lye (2002, May 11). Current status and prospect of children's book publication. Korean Children's Book Association 2002 Regular Seminar. Sejong Center for the Arts Conference Hall.
Kim, Dong I (2004). An Analysis of the Elementary Students' Actuality of Reading and a Study on Reasonable Way to Guide Reading. Master's Thesis, Major in Librarian Education Graduate School of Education Chonbuk University, Korea.
Kim, Eun Ok (2019). The History of the Reading Promotion Movement for Children in South Korea: Based on Korean Children's Book Association. Seoul: Danbi.
Kim, Jong-Sung (2006). A study on reading behavior and culture of children and young adult: with special reference to Daegu. The Journal of Humanities, 11(2), 235-263.
Kim, Sun-ja (2006). Elementary School Students' Reading Habits and their Reading Environments. Master's thesis, Major in Lifelong Education Graduate School of Education KyungNam University Masan, Korea.
Korean Children's Book Association (1981). Report on the perception of children's books by parents and children: survey of Korean Children's Book Association. Children Reading, 3, 3-18.
Korean Children's Book Association (1986a). A report on the awareness of children's books of children and parents: Korean Children's Book Association. Children and Books, 3, 2-14.
Korean Children's Book Association (1986b). A report on the awareness of children's books of children and parents: Korean Children's Book Association. Children and Books, 18, 11-24.
Korean Children's Book Association (2000, April 29). Prospects of children's reading culture in the 21st century. Korean Children's Book Association 20th Anniversary Seminar, Sejong Center for the Arts Conference Hall.
Korean Children's Book Association (2020, February 29). Regular General Meeting. Nikolao Hall on the 5th floor of JU, Youth Culture Space.
Korean Publishers Association (2021, February 19). 2020 Publication Statistics. Available: http://member.kpa21.or.kr/kpa_bbs/2020
Kyun, Myung-Suk (2008). The Analysis of Elementary School Students' Reading Conditions. Master's thesis, Major in Educational Administration The Graduate School of Education Kumoh National Institute of Technology, Korea.
Republic of Korea. Ministry of Culture, Sports and Tourism (2019). 2019 National Reading Survey (11-1371000-000154-10). Seoul: Republic of Korea. Ministry of Culture, Sports and Tourism.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.