$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

암석 판별 탐구에서 중학교 영재들의 과학적 관찰의 특징 탐색
Exploring the Characteristics of Scientific Observation of Gifted Middle-School Students in Rock Identification 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.42 no.3, 2021년, pp.365 - 380  

유은정 (한국교육과정평가원) ,  장선경 (고척고등학교) ,  고선영 (경인고등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 암석 판별 탐구에서 중학교 영재학생들의 과학적 관찰과 추론의 특징을 탐색하기 위함이었다. 이를 위하여 영재교육원에 다니는 19명의 중학교 1학년 학생들에게 과학 교과서에서 중요하게 다루는 화성암, 변성암, 퇴적암이 포함된 5가지 암석 샘플을 나누어 주고 각 암석의 형성과정, 종류, 이름 등을 유추해 보도록 하였다. 연구 결과, 학생들이 주로 주목하는 암석의 특징은 색, 조직, 구조로 나타났다. 전형적인 암석의 경우 기억에 의존하여 즉각적으로 암석 판별에 성공하나 관찰에 근거한 유의미한 추론이 이루어지지 못하는 반면, 판별에 어려움을 겪는 암석의 경우 관찰에 근거한 유의미한 추론 과정이 담화를 통해 드러나기도 하였다. 또한 유의미한 관찰 결과로부터 과학적 추론을 타당하게 구성하였으나 암석 판별에 실패한 경우도 나타났다. 본 연구 결과는 중학생들의 암석 판별 탐구 활동에서 학생들의 현 수준을 파악하고, 학교 현장에서 이루어지는 암석 판별 탐구가 학생들에게 과학적 관찰과 추론의 경험을 제공할 수 있도록 방안을 모색하고, 시사점을 제공하고자 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to explore the characteristics of scientific observation and reasoning of gifted middle-school students in rock identification. Five rock samples that are considered important as per science textbooks, including igneous, metamorphic, and sedimentary rocks, were provided to 19 first-...

주제어

참고문헌 (33)

  1. Blumenfeld, P., Kempler, T., and Krajcik, J. 2005. Motivation and cognitive engagement in learning environments. In K. R., Sawyer (Ed.), The Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 475-488). 

  2. Cambridge, England: Cambridge University Press. Cho, K. 2011. Petrological Investigation of the Specimens in School Rock Gardens in Jeonju, Korea. The Journal of the Korean Earth Science Society, 32(1), 113-123. (in Korean) 

  3. Crawford, B. 2014. From inquiry to scientific practices in the science classroom. In N. G. Ledermann & S. K. Abell (Eds.), Handbook of research on science education (Vol. 2) (pp. 515-541). New York, NY: Routledge. 

  4. Engelhardt, W. and Zimmermann, J. 1982. Theory of earth science (translated by L. Fisher). Cambridge, UK: Cambridge University Press. 

  5. Ford, D. 2005. The challenges of observing geologically: Third graders' descriptions of rock and mineral properties. Science Education, 89(2), 276-295. 

  6. Ford, M. 2008. 'Grasp of practice' as a reasoning resource for inquiry and nature of science understanding. Science & Education, 17, 147-177. 

  7. Froyland, M., Remmen, K. and Sorvik, G. 2016. Name-Dropping or Understanding?: Teaching to Observe Geologically. Science Education, 100(5), 923-951. 

  8. Guffey, S., Slater, T., and Slater, S. 2017. Development of the EGGS exam of geology stan?dards to measure students' understanding of common geology concepts. Journal of Astronomy & Earth Sciences Education, 4(1), 25-61. 

  9. Han, S., Choi, S., and Noh, T. 2012. Epistemological views of middle school students on scientific inquiry. Journal of the Korean Association for Science Education, 32(1), 82-94. (in Korean) 

  10. Jung, C. and Shin, D. 2020. Changes of the Abductive Inquiry Performance in Outdoor Geological Fieldwork. The Journal of the Korean Earth Science Society, 41(5), 531-554. (in Korean) 

  11. Kwon, Y., and Kim, J. 2012. The Problems and Improvements of Rock Specimens used for Science Education in Elementary Schools. The Journal of the Korean Earth Science Society, 33(1), 83-94. (in Korean) 

  12. Lee, C., Ryu, C., and Cho, J. 2011. The International Comparative Study on the Origin of the Terms of Mineral and Rock. The Journal of the Korean Earth Science Society, 32(3), 305-323. (in Korean) 

  13. Lee, S. 2001. A study interest and understadnings of middle school students on rock and mineral. Master Thesis, Chonnam National Univetsity, Chonnam, Korea. (in Korean) 

  14. Millar R. 2004. The role of practical work in the teaching and learning of science, High school science laboratories: role and vision, Washington DC, USA: National Academy of Sciences, pp. 1-24. 

  15. Ministry of Education. 2015. 2015 Revised Curriculum. Science 2015-74. MOE, Seoul, Korea. (in Korean) 

  16. Moon, B., 2013 The study of the characteristics and the properties of the granite observing results in the elementary students' scientific inquiry activities. Journal of the Korean Society of Earth Science Education, 6(2), 101-111. (in Korean) 

  17. Mupira, P., and Ramnarain, U. 2018. The effect of inquiry-based learning on the achievement goal-orientation of grade 10 physical sciences learners at township schools in South Africa. Journal of Research in Science Teaching, 55(6), 810-825. 

  18. National Research Council. 2012. A framework for K-12 science education: Practices, cross-cutting concepts, and core ideas. Washington, DC: The National Academies Press. 

  19. Oh, P. 2020a. Analyzing Rock Descriptors Used by Elementary School Students in Different Task Contexts. The Journal of the Korean Earth Science Society, 41(1), 61-74. (in Korean) 

  20. Oh, P. 2020b. A Critical Review of the Skill-Based Approach to Scientific Inquiry in Science Education. Journal of the Korean Association for Science Education, 40(2), 141-150. (in Korean) 

  21. Oh, P. and Kim, C. 2005. A theoretical studies on abduction as an inquiry method in Earth science. The Journal of the Korean Earth Science Society, 25(5), 610-623. (in Korean) 

  22. Park, K. 2005. Elementary school student's interest and understanding of rocks. Master Thesis, Gyeongin National Univetsity of Education, Incheon, Korea. (in Korean) 

  23. Park, K. and Cho, K. 2014. The Classification Ability with Naked Eyes According to the Understanding Level about Rocks of Pre-service Science Teachers. The Journal of the Korean Earth Science Society, 35(6), 467-483. (in Korean) 

  24. Pellegrino, J., and Hilton, M. 2012. Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. Washington, DC: National Academies Press. 

  25. Remmen, K. and Froyland, M. 2020. Students' use of observation in geology: towards 'scientific observation' in rock classification., International Journal of Science Education. 42(1), 113-132. 

  26. Schwartz, R., and Lederman, N. 2008. What scientists say: Scientists' views of nature of science and relation to science context. International Journal of Science Education, 30(6), 727-771. 

  27. van Schijndel, T., Jansen, B., and Raijmakers, M. 2018. Do individual differences in children's curiosity relate to their inquiry-based learning? International Journal of Science Education, 40(9), 996-1015. 

  28. Watson, R., Swain, J., and McRobbie, C. 2004. Students' discussions in practical scientific inquiries. International Journal of science education, 26(2), 25-45. 

  29. Wee, S, and Choi, J. 2002. High school students' interest on minerals and rocks. The Journal of the Korean Earth Science Society, 23(8), 625-631. (in Korean) 

  30. Wee, S., Cho, H., Kim, J. and Kim, Y. 2007. Characteristics of high school students' conceptual understanding about minerals and rocks. The Journal of the Korean Earth Science Society, 28(4), 415-430. (in Korean) 

  31. Wiggins, G. and McTighe, J. 2005. Understanding by design (Expanded 2nd Ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. 

  32. Wu, P., Kuo, C., Wu, H., Jen, T., and Hsu, Y. 2018. Learning benefits of secondary school students' inquiry-related curiosity: A cross-grade comparison of the relationships among learning experiences, curiosity, engagement, and inquiry abilities. Science Education, 102(5), 917-950. 

  33. Yu, E., Byun, T., Baek, J., Shim, H., Ryu, K., and Lee, D. 2021. International Research Trends Related to Inquiry in Science Education: Perception and Perspective on Inquiry, Support and Strategy for Inquiry, and Teacher Expertise for Inquiry. Journal of the Korean Association for Science Education, 41(1), 33-46, (in Korean) 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로