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진해만 태풍 피항 선박의 주묘 한계 풍속에 관한 연구
Minimum Wind Speed of Dragging Anchor for Ships in Jinhae Bay Typhoon Refuge 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.27 no.4, 2021년, pp.474 - 482  

강병선 (목포해양대학교 대학원) ,  정창현 (목포해양대학교) ,  박영수 (한국해양대학교) ,  공길영 (한국해양대학교)

초록
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우리나라는 지리적 위치와 편서풍의 영향을 받아 필리핀이나 대만 근처에서 전향한 태풍이 매년 평균 2~3개 통과한다. 진해만은 우리나라의 대표적인 태풍 피항지로 알려져 있으며, 태풍 내습 시 피항 선박들로 가득차고 나중에는 주변 항로까지 묘박한 선박들로 포화상태에 이르게 된다. 이로 인하여 묘박중인 선박이 강풍으로 주묘가 발생될 경우에는 선박 간 이격거리가 짧아 충돌사고가 발생될 수 있으므로 진해만의 체계적인 묘박 안전관리가 필요한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 진해만 묘박지 수심에 따른 선박 톤수별 주묘 한계 풍속을 제시하였다. 수심 20 m에서는 묘쇄를 7~9 Shackles 신출하였을 때 주묘 발생 한계 풍속은 48~63 knots, 수심 35 m에서는 46~61 knots, 수심 50 m에서는 39~54 knots로 평가되었다. 수심이 증가하면서 외력에 의해 파주부가 5 m 미만이 되는 상황이 발생하면서 주묘가 발생하는 한계 풍속은 4~8 knots로 큰 차이를 보였다. 또한 고파주력 앵커(AC-14형)가 설치된 선박이 재래형 앵커(ASS형)가 설치된 선박보다 주묘 한계 풍속이 더 크게 평가되었지만, 수심이 50 m로 깊은 곳에서는 고파주력 앵커를 사용하더라도 주묘가 쉽게 발생될 수 있는 것으로 확인되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

An average of two to three typhoons that occur in the Philippines or Taiwan pass through Korea each year owing to the influence of the geographical location and western winds. Because Jinhae Bay is known as Korea's representative typhoon refuge, it is filled with ships during typhoons and later beco...

주제어

참고문헌 (13)

  1. Fujiwara, T., M. Ueno and T. Nimura(1998), The Estimation of Wind Force and Moments Acting on Ships, The Society of Naval Architecture of Japan, No. 183, pp. 77-90. 

  2. Gyeongnam(2018), Gyeongsangnam-do Port Facility Operation Rules, pp. 12-14. 

  3. Hirano, M.(1995), The Application of Maneuvering Study to Ship's Design, The Society of Naval Architecture of Japan, pp. 48-50. 

  4. Jung, C. H. and G. Y. Kong(2009a), A Study for the Evaluation of the Force by the Wind on the Ship at Anchoring, Journal of the Korean society of marine evironment & safety, Vol. 15, No. 3, pp. 223-228. 

  5. Jung, C. H. and G. Y. Kong(2009b), A Study on the development of anchoring manual for T.S. HANBADA, Journal of the Korean society of marine evironment & safety, Vol. 15, No. 1, pp. 49-55. 

  6. Jung, C. H., G. Y. Kong, B. D. Bae, and Y. S. Lee(2009), Analysis on the Pattern of Dragging Anchor in Actual Ship, Journal of Korean Navigation and Port Research, Vol. 33, No.8, pp. 505-511. 

  7. Jung, C. H., Y. S. Lee, J. S. Kim, and G. Y. Kong(2011), A Study on the Holding Power Coefficient of AC-14 type and ASS type Anchor in Actual Ships, Journal of Korean Navigation and Port Research, Vol. 35, No. 8, pp. 613-618. 

  8. Kim, J. S., J. M. Park, and C. H. Jung(2018), The Development of the Anchor Dragging Risk Assessment Program, Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, Vol. 24, No. 6, pp. 646-653. 

  9. KMA(2020), Korea Meteorological Administration, Typhoon impact analysis report on the Korean peninsula 2020, pp. 8-9. 

  10. Masan Regional Office of Oceans and Fisheries(2021), Masan Port Facility Operation Rules, attached table, p. 1. 

  11. Masan VTS(2020), Analysis of the emergency control operation in response to typhoons, pp. 3-24. 

  12. Ship resistance and propulsion(2012), p. 72. 

  13. Swedish Club(2019), Monthly Safety Scenario, pp. 1-2. 

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