$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 그릿과 사회적 지지가 대학생활적응에 미치는 영향
Effects of Grit and Social Support on Adaptation to College Life among Nursing Students 원문보기

Journal of the Korean Applied Science and Technology = 한국응용과학기술학회지, v.38 no.3, 2021년, pp.680 - 688  

이창윤 (을지대학교 간호대학) ,  권민영 (을지대학교 간호대학) ,  김남훈 (을지대학교 간호대학) ,  김채현 (을지대학교 간호대학) ,  김혜진 (을지대학교 간호대학) ,  박지윤 (을지대학교 간호대학) ,  신민숙 (을지대학교 간호대학) ,  한은경 (을지대학교 간호대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 간호대학생의 그릿사회적 지지가 대학생활적응에 미치는 영향요인을 파악하기 위한 조사연구이다. 연구 대상자는 간호대학생 196명을 대상으로 하였으며 자료수집은 2020년 7월 1일부터 8월 13일까지 수행하였다. 자료 분석SPSS 22.0을 이용하여 기술통계, 상관관계 분석다중회귀분석을 사용하였다. 연구결과, 간호대학생의 대학생활적응은 그릿(r=.328, p<.001)과 사회적 지지(r=.334, p<.001)와 유의한 정적 상관관계를 보였다. 학년, 그릿 및 사회적 지지는 간호대학생의 대학생활적응에 유의한 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 이에 본 연구결과를 바탕으로 간호대학생의 대학 생활 적응을 위해서 그릿과 사회적 지지와 같은 긍정적 요인을 포함시킨 대학생활적응 프로그램 개발 및 적용을 제안한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the effects of grit and social on college life adjustment of nursing students. The subjects of this study were 196 nursing students and data collection was from July 1 to August 13, 2020. Data was analyzed using the SPSS 22.0 program by descriptive statis...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (26)

  1. J.H. Lee, M.H. Yun, C.W. Kang, M.N. Ko, J.I. Kang, "A Study on the development and feasibility study of DEU GRIT scale for successful college life adaptation: focused on the college freshmen", Journal of the Korean Data Analysis Society, Vol. 20, No. 2 pp. 983-1006, (2018). 

  2. M. J. Park, Y. L. Ham, D. N. Oh, "Levels and their correlations of decision -making-competency, adjustment to college life, satisfaction to college life in freshmen", The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 12, No. 4 pp. 327-337, (2012). 

  3. J. Y. Kim, "Relationships between freshman's self-leadership and adjustment to college", The Journal of Vocational Education Research, Vol. 32, No. 6 pp. 43-56, (2013). 

  4. J. A. Park, E. K. Lee, "Influence of ego-resilience and stress coping styles on college adaptation in nursing students", Journal of Korean Academy of Nursing Administration, Vol. 17, No. 3 pp. 267-276, (2011). 

  5. A. L. Duckworth, C. Peterson, M. D. Matthews, D. R. Kelly, "Grit: Perseverance and passion for long-term goals", Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 92, No. 6 pp. 1087-1101, (2007). 

  6. N. A. Bowman, P. L. Hill, N. Denson, R. Bronkema, "Keep on Truckin' or stay the course? Exploring grit dimensions as differential predictors of educational achievement, satisfaction, and intentions", Social Psychology and Personality Science, Vol. 6, No. 6 pp. 639-645, (2015). 

  7. S. N. Slick, C. S. Lee, "The relative levels of grit and their relationship with potential dropping-put and university adjustment of foreign students in Korea", In interational conference on Convergence Technology, Vol. 4, No. 1 pp. 649-651, (2014). 

  8. A. Salles, G. L. Cohen, C. M. Mueller, "The relationship between grit and resident well-bing", The American Journal of Surgery, Vol. 207, No. 2 pp. 251-254, (2014). 

  9. X. Dong, M. A. Simon, "Gender variations in the levels of social support and risk of elder mistreatment in a Chinese community population", Journal of applied gerontology, Vol. 29, No. 6 pp. 720-739, (2010). 

  10. Y. K. Kwag, "Effect of self-esteem, egoresilience, social support on nursing student's adjustment to college", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 14, No. 5 pp. 2178-2186, (2013). 

  11. S. Y. Min, "Adjustment experience of students in nursing education", Journal Korean Academy Psychiatry Mental Health Nursing, Vol. 15, No. 4 pp. 409-419, (2006). 

  12. J. Y. Kim, "Relationships Between Freshman's Self-Leadership and Adjustment to College", The Journal of Vocational Education Research, Vol. 32, No. 6 pp. 43-56, (2013). 

  13. H. J. Jung, H. I. Chung, "Effects of Self-esteem, emotional intelligence and social support on college adjustment in first year nursing college students", Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing, Vol. 21, No. 3 pp. 188-196, (2012). 

  14. H. J. Lim, "An exploratory study on grit's factor structure and its validity", Asian Journal of Education, Vol. 18, No. 2 pp. 169-192, (2017). 

  15. J. W. Park, "(A) Study to development a scale of social support", Unpublished Doctoral's thesis, Yonsei University, (1985). 

  16. E. I. Jeong, Y. H. Park, "Development and validation of college adjustment scale. education methodology study", The Korean Journal of Educational Methodology Studies, Vol. 21 No. 2 pp. 69-92, (2009). 

  17. W. H. Jun, M-J. Jo, HJ. Na," Relationships between anger expression, social supports and adjustment to college life among nursing students", The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 15, No. 3 pp. 219-228, (2015). 

  18. I. Y. Cho, "The Relationship of career identity, major satisfaction and college adaptation of nursing freshmen", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 15, No. 5 pp. 2937-2945, (2014). 

  19. J. H. Park, B. G. Yoon, "The effect of grit and career preparation behavior on academic achievement among healthcare major college students", Journal of Digital Convergence, Vol. 18, No. 9 pp. 257-264, (2020). 

  20. S. M. Ham, J. H. Lee, "The eEffects of club activities to college life adaptation: based on the mediator of social support and grit", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 20, No. 12 pp. 327-348, (2020). 

  21. M. R. Jung, E. Jeong, "Effects of academic stress, academic self-efficacy and major satisfaction in nursing student on grit", The Journal of the Korea Contents Association, Vol. 18, No. 6 pp. 414-423, (2018). 

  22. I. S. Park, S. S. Ahn, "Study on the effect of social support and positive psychological capital on the career maturity-Focusing on the nursing students", The Journal of Employment and Career, Vol. 9, No. 2 pp. 27-53, (2019). 

  23. A. L. Duckworth, J. J. Gross, J. J. "Self-control and grit: related but separable determinants of success", Current Directions in Psychological Science, Vol. 23, No. 5 pp. 319-325. (2014). 

  24. E. J. Lee, Y. S. Song, "Structural relationship among self leadership, social support and school adjustment impacting on academic achievement of university students-focusing on the case of S university", The Journal of Vocational Education Research, Vol. 37, No. 6 pp. 63-83, (2018). 

  25. K. H. Yoo, "A study on the stress and adjustment to college life among nursing students". The Journal of Korean academic society of nursing education, Vol. 24, No. 3 pp. 269-278, (2018). 

  26. S. J. Lee, J. Y. Park, "The eEffects of grit and stress on nursing student's adjustment to college life", Journal of Digital Convergence, Vol. 16, No. 2 pp. 269-276, (2018). 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로