$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

대학 학과 간 장애인평생교육 융합전공 탐색 비교과프로그램이 지적 및 발달장애 고등학생의 식당취업기술에 미치는 효과
A Case Study on the Effect of the Extracurricular Program of Convergence Major in Lifelong Education of Persons with Disabilities in Universities on Restaurant Employment Skills of High School Students with Intellectual and Developmental Disabilities 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.11 no.7, 2021년, pp.136 - 144  

김영준 (덕성여자대학교 비교과통합관리센터) ,  권량희 (부산디지털대학교 사회복지학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 대학의 학과 간 장애인평생교육 융합전공 탐색에 대한 비교과프로그램이 지적 및 발달장애 고등학생들의 식당취업기술 수행에 미치는 효과를 검증하는 데 목적을 두어 실시되었다. 연구 방법은 세 명의 지적 및 발달장애 고등학생을 대상으로 한 사례연구의 절차로 구성되었으며, 구체적으로 단일대상연구 기법을 사용하였다. 연구 결과, 연구 참여자인 지적 및 발달장애 고등학생들은 대학에서 사회복지학과 및 식품영양학과 재학생을 대상으로 실시된 장애인평생교육 융합전공 탐색 비교과프로그램을 통해 식당취업기술을 효과적으로 습득 및 유지한 것으로 나타났다. 결론적으로, 대학의 장애인평생교육 융합전공 탐색을 위한 비교과프로그램은 지적 및 발달장애학생들의 식당취업기술을 비롯한 성인생활적응에 효과적인 콘텐츠라는 측면이 분석되었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted to verify the effectiveness of the university's extracurricular program of convergence majors on lifelong education for the disabled on the performance of restaurant employment skills for high school students with intellectual and developmental disabilities. The research met...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (11)

  1. S. D. Hong & E. H. Cho. (2018). Research Trends in Lifelong Education Programs for Developmental Disabilities. Korean Journal of Elementary Education, 29(3), 95-113. DOI : 10.20972/kjee.29.3.201809.95 

  2. D. S. Kang. (2017). The Effects of an Independent Living-Focused Continuing Education Program Targeting Adults with Developmental Disabilities. Teacher Education Research, 56(1), 12-28. DOI : 10.15812/ter.56.1.201703.12 

  3. Y. J. Kim. (2017). The effects of expert collaborative based vocational education in the lifelong education center at university on the restaurant employment task skills of unemployed individuals with intellectual disabilities, The Journal of Special & Gifted Education, 4(1), 85-117. 

  4. K. Y. Kim. (2019). Qualitative case study about the experience of management for lifelong education for learner with developmental disabilities. The Journal of Developmental Disabilities, 23(2), 29-47. DOI : 10.34262/kadd.2019.23.2.47 

  5. Y. J. Kim & J. H. Jang. (2017). The Effects of In-Basket based Connection Learning in Lifelong Education Center at University through Workplace Instruction of Employer on Cooking Skills for Workers with Developmental Disabilities. Korean Journal of Physical, Multiple, & Health Disabilities, 60(4), 121-141. DOI : 10.20971/kcpmd.2017.60.4.121 

  6. Y. J. Kim. (2018). The Effects of the Basic Literacy Education in Lifelong Education Center at University Connection Task based Homework on the Cooking Skills for Adults with Intellectual Disabilities Living in Group Home. The Journal of Lifelong Education & Welfare for Disabled, 4(1), 1-30. 

  7. J. S. Park. (2013). The Effects of Transition Activities to Promote Daily Living The Effects of Transition Activities to Promote Daily Living in Higher Education Settings. JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION & REHABILITION SCIENCE, 52(3), 23-44. 

  8. Y. J. Kim. (2017). The Effects of Independence Life Training through Collaboration of Lifelong Education Center at University in Majoring Course on the Wash Staff Employment Task Skills for Individuals with Developmental Disabilities. Korean Journal of Physical, Multiple, & Health Disabilities, 60(3), 67-90. DOI : 10.20971/kcpmd.2017.60.3.67 

  9. Y. J. Kim. (2017). The Effects of Group Home Referenced Vocational Education in the Lifelong Education Center at University on the Cooking Skills of Unemployed Adults with Intellectual Disabilities. The Journal of Special Children Education, 19(2), 223-242. DOI : 10.21075/kacsn.2017.19.2.223 

  10. Y. J. Kim & K. S. Kang. (2018). Restructuring plan of vocational rehabilitation practices system from the convergence perspective of lifelong education for persons with developmental disabilities. Culture and Convergence, 40(8), 365-402. 

  11. K. R. Kim & K. J. Lee. (2017). Establishment and Future Challenges of Lifelong Education Support for People with Disabilities According to Amendment of Lifelong Education Act. The Journal of Lifelong Education & Welfare for Disabled, 3(1), 1-30. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로