한국의 대안교육은 1990년대 이후 교육운동으로 성장해왔다. 최근에는 혁신학교, 자유학기제, 고교학점제 등 공교육 체제에 영향을 미치고 있으며 성장해왔다. 2021년에는 교육 기관으로 인정받고 지원받기 위해 제도적 기반도 만들어졌다. 20년간 대안교육운동을 성찰한 결과 후반 10년은 정체된 잃어버린 시간으로 이해하고 있다. 새로운 '대안'에 대한 고민으로 교육철학의 빈곤함도 쟁점으로 부각되었지만 특별한 논의가 진행되지 않았다. 이에 이 연구는 그간 진행해온 대안교육의 이념들을 담을 수 있는 교육철학을 제안하고자 논의하였다. 비판교육학은 의식적인 해방을 통해 주체적이고, 자율적이며, 능동적이고, 자주적인 인간 양성이 목표이다. 최근에는 생태환경과 페미니즘에도 관심을 가지고 논의해왔다. 프레이리, 일리치 같은 학자들의 교육철학은 대안교육운동 초기 기초가 되기도 하였다. 이와 같은 점을 미루어 볼 때 한국의 대안교육운동은 비판교육학을 통해 이해할 수 있으며, 미래 새로운 대안을 위한 교육철학으로 타당함에 대한 가능성을 이 연구는 논의하고 있다.
한국의 대안교육은 1990년대 이후 교육운동으로 성장해왔다. 최근에는 혁신학교, 자유학기제, 고교학점제 등 공교육 체제에 영향을 미치고 있으며 성장해왔다. 2021년에는 교육 기관으로 인정받고 지원받기 위해 제도적 기반도 만들어졌다. 20년간 대안교육운동을 성찰한 결과 후반 10년은 정체된 잃어버린 시간으로 이해하고 있다. 새로운 '대안'에 대한 고민으로 교육철학의 빈곤함도 쟁점으로 부각되었지만 특별한 논의가 진행되지 않았다. 이에 이 연구는 그간 진행해온 대안교육의 이념들을 담을 수 있는 교육철학을 제안하고자 논의하였다. 비판교육학은 의식적인 해방을 통해 주체적이고, 자율적이며, 능동적이고, 자주적인 인간 양성이 목표이다. 최근에는 생태환경과 페미니즘에도 관심을 가지고 논의해왔다. 프레이리, 일리치 같은 학자들의 교육철학은 대안교육운동 초기 기초가 되기도 하였다. 이와 같은 점을 미루어 볼 때 한국의 대안교육운동은 비판교육학을 통해 이해할 수 있으며, 미래 새로운 대안을 위한 교육철학으로 타당함에 대한 가능성을 이 연구는 논의하고 있다.
Alternative education in Korea has grown into an educational movement since the 1990s. The alternative education is affecting and growing the public education system such as innovative schools, free semester systems, and high school credit systems. In 2021, an institutional foundation was also estab...
Alternative education in Korea has grown into an educational movement since the 1990s. The alternative education is affecting and growing the public education system such as innovative schools, free semester systems, and high school credit systems. In 2021, an institutional foundation was also established to be recognized and supported as an educational institution. As a result of reflecting on the alternative education movement for 20 years, it is understood as stagnant lost time in the second half of the decade. It is discussing reorganizing the meaning of future-oriented "alternatives" with the new "alternatives". The poverty of educational philosophy has also been highlighted as an issue, but no special discussions have been underway. Thus, the study discussed to propose an educational philosophy that could capture the ideologies of alternative education. Critical pedagogy aims to foster human beings who are subjective, autonomous, active and self-reliant through conscious emancipation. In recent years, critical pedagogy have discussed ecological environment and feminism. The educational philosophy of scholars such as Freire and Illich was the basis of the early alternative educational movement. Considering this, the study discusses that Korea's alternative education movement can be understood through critical education and is reasonable as an educational philosophy for new alternatives in the future.
Alternative education in Korea has grown into an educational movement since the 1990s. The alternative education is affecting and growing the public education system such as innovative schools, free semester systems, and high school credit systems. In 2021, an institutional foundation was also established to be recognized and supported as an educational institution. As a result of reflecting on the alternative education movement for 20 years, it is understood as stagnant lost time in the second half of the decade. It is discussing reorganizing the meaning of future-oriented "alternatives" with the new "alternatives". The poverty of educational philosophy has also been highlighted as an issue, but no special discussions have been underway. Thus, the study discussed to propose an educational philosophy that could capture the ideologies of alternative education. Critical pedagogy aims to foster human beings who are subjective, autonomous, active and self-reliant through conscious emancipation. In recent years, critical pedagogy have discussed ecological environment and feminism. The educational philosophy of scholars such as Freire and Illich was the basis of the early alternative educational movement. Considering this, the study discusses that Korea's alternative education movement can be understood through critical education and is reasonable as an educational philosophy for new alternatives in the future.
이 논의는 이와 같은 문제의식에서 대안 교육의 이념을 담을 수 있는 다양한 철학적 배경을 생각해볼 수 있지만, 특히 비판교육학을 선택하여 대안 교육이 가진 철학에 대한 고민을 하고자 한다. 따라서 이연 구가 가진 두 번째 목적은 교육 영역에서 다양한 교육을 위한 전통적인 근간을 가지고 있는 거대담론인 비판 교육학을 대안교육의 배경이 되는 거대담론으로 제안하고자 한다.
대부분은 조금씩 방법을 찾아가고 있는데, 반해 교육철학의 경우 아직 그 논의가 상당히 미진하다. 이 논의는 교육철학의 부재와 그에 대한 다양한 논의의 필요성을 인식하고 철학적 배경을 제안하고자 한다. 특히 한국 사회에서 진행되고 있는 공교육의 진보화, 그리고 뉴노멀(new normal)로 표현되는 새로운 시대를 위한 시대정신에 타당한 이론으로 비판 교육학을 제안하고, 공교육과 대안교육의 관계에서 비판 교육학이 대안교육의 교육철학으로 가능한지에 대한 타당성을 논의하는 것이 주요 목적이다.
분명 이념의 배경이 되는 다양한 교육철학은 존재했지만, 실천을 지나치게 강조하다 보니 교육철학에 대한 논의가 빈약했고, 그로 인해 새로운 상황, 환경, 맥락 등이 발생했을 때 이에 적응하고 교육 실천으로 전환할 수 있는 동력이 부족했다. 이 논의는 이와 같은 문제의식에서 대안 교육의 이념을 담을 수 있는 다양한 철학적 배경을 생각해볼 수 있지만, 특히 비판교육학을 선택하여 대안 교육이 가진 철학에 대한 고민을 하고자 한다. 따라서 이연 구가 가진 두 번째 목적은 교육 영역에서 다양한 교육을 위한 전통적인 근간을 가지고 있는 거대담론인 비판 교육학을 대안교육의 배경이 되는 거대담론으로 제안하고자 한다.
이에 대한 빈약이 20년의 성찰에서 발견된 것이고, 논의의 필요성을 인식하게 된 것이다. 이에 이 연구의 목적은 최근 위기에 처한 대안교육운동을 위한 본질적인 교육철학을 제안하는 것이다.
이 논의는 교육철학의 부재와 그에 대한 다양한 논의의 필요성을 인식하고 철학적 배경을 제안하고자 한다. 특히 한국 사회에서 진행되고 있는 공교육의 진보화, 그리고 뉴노멀(new normal)로 표현되는 새로운 시대를 위한 시대정신에 타당한 이론으로 비판 교육학을 제안하고, 공교육과 대안교육의 관계에서 비판 교육학이 대안교육의 교육철학으로 가능한지에 대한 타당성을 논의하는 것이 주요 목적이다.
후속연구
물론 다른 교육철학들도 활용 가능하다고 생각한다. 다만 대안 교육이 가진 특성처럼, 경계가 유연하고 다양한 이념들이 지속, 유지, 소멸, 진화하면서 역동을 생산 가능한 비판 교육학을 제안한다.
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