$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

보육교사의 전문성이 직무성과에 미치는 영향
The Effects of Childcare Teachers Professionalism on Job Performance 원문보기

Industry promotion research = 산업진흥연구, v.6 no.3, 2021년, pp.59 - 70  

정문경 (칼빈대학교 사회복지과) ,  양경희 (경복대학교 물리치료과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 보육교사의 전문성이 직무성과에 미치는 영향정도를 분석하고 보육교사의 직무성과를 높여 교사 효능감을 증진 시키고 직무 만족에 도움이 되는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 수집된 자료의 통계처리는 SSPPWIN 21.0 프로그램을 통해 살펴본 결과, 보육교사가 인식하고 있는 전문적 지식과 이해, 기술, 태도의 수준이 높으면 높을수록 직무성과가 높게 나타났으며, 보육교사의 연령과 학력, 경력이 높을수록 전문성에 대한 수준이 높았으며, 전문성에 대한 필요성과 중요성을 자각한다고 볼 수 있다. 또한 어린이집 유형별에 맞는 운영 방안을 개발하고, 보육서비스의 질을 높이기 위한 보육관련 행정기관이나 지자체 차원의 다양한 정책적, 제도적 뒷받침이 필요하다. 보육교사 전문성과 직무성과 증진을 위한 프로그램을 개발하고 정기적인 교육, 연수 및 워크샵 등을 실시하여 보육현장에 적용할 수 있도록 지원해야 할 것이다. 본 연구는 보육교사의 전문성이 직무성과에 미치는 영향을 확인함으로써 어린이집 보육교사의 바람직한 전문성 및 효율적인 조직목표달성을 위한 어린이집 전문성 수준의 증진 방안과 어린이집 보육교사의 직무성과를 높여 교사 효능감을 증진 시키고 직무 만족에 도움이 되는 기초자료를 제공하는데 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to analyze the impact of childcare teachers' professionalism on job performance, enhance the effectiveness of childcare teachers, and provide basic data to help them satisfy their duties. Statistical processing of the collected data has been studied through the SSPPWIN 2...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (36)

  1. Ministry of Health and Welfare http://www.mohw.go.kr/2017 

  2. Lee Sook Hee, Relationship between the director's reliability in childcare teachers and the performance of the role of childcare teachers, 「Journal of Future Early Childhood Education」 12(1), (2005): 57-76. 

  3. Ji Ok Jung.Jang Hee Sun, "Derive core competencies of early childhood teachers for implementing project approaches". 「Korean Infant Care」 62 ,(2010): 261-281. 

  4. National Institute of Korean Language http://www.korean.go.kr/ 

  5. Lee Ji Hye, "Infant class comparison of teachers' and parents' perceptions on the professionalism of infant care teachers" (Master's thesis, Duksung Women's University, 2012), 28. 

  6. Jung Da Woon.Kim Jung Hee, " The effect of childcare organization communication perceived by experienced teachers on teachers' job performance." 「Educational Science Research」 41(2), (2010): 115-133. 

  7. Lee Kyung Ae, "Effects of facility director's leadership on the career immersion and turnover of childcare teachers: Teacher's performance mediating role." 「Learner-Centered Curriculum Education Society」 19(22),(2019): 1209-1236. 

  8. Kim Hye Ran, "A Study on the Mediating Effects of Positive Psychological Capital on Job Performance of Child Care Teacher. "A doctoral thesis, Calvin university, 2020), 18-20. 

  9. Kim Hye Ran, "A Study on the Mediating Effects of Positive Psychological Capital on Job Performance of Child Care Teacher. "A doctoral thesis, Calvin university, 2020), 38. 

  10. Jung Ah Ram, The effects of the childcare center's organizational climate on early childhood teacher's perception of professionalism, Master's thesis, Yonsei University, 2016, 21. 

  11. Wang, H. Early childhood educator's perceptions of professional competence in preschool settings(Unpublished doctoral dissertation). Pennsylvania State University, Pennsylvania. 2005. 

  12. Kim Hyun Ja, "Analysis of Debates on Expertise of Early Childhood Teachers.", 「Opening up Early Childhood Education Research」 13(5), (2008): 197-221. 

  13. Shin Hee Yi, "A study on the variables affecting the development in infant care teachers' professionalism" (A doctoral thesis, Catholic university, 2011), 32. 

  14. Lee Eun Hwa.Bae So Yeon.Jo Bu Gyeong, 「The Theory of Early Childhood Teacher」 (Gyeonggi-do: Yangseowon, 2006), 22-28. 

  15. Kim Jung Mi, "A study on developing the scale of infant and toddler teachers' professionalism." (A doctoral thesis, Chung-Ang University, 2017), 23-24. 

  16. Joo Young Ran, "Influence of child-care teacher's professionalism on child-care efficacy and job satisfaction." (A doctoral thesis, Dankook University, 2018), 21. 

  17. Ko Kyung Mi.Lee Sun Kyung.Shim Sung Kyung, "The Relationship between Early Childhood Teachers' Teaching Flow and Their Happiness and Degree of Professional Development." , 「Korean Teacher's Study」 31(1), (2014): 69-94. 

  18. Lee Soon Young, " Development of college curriculum model for educating prospective teacers for childcare centers." (A doctoral thesis. Duksung Women's University. 2005), 23. 

  19. Kim Myung Soon.Shin Yoon Seung.Lee Se Won.Seo Jae Hwa, " Study on Early Childhood Teachers' Professional Development Systems: Focused on America, England, and Australia." 「Korea Childcare Support Society」, 12(4), (2016): 151-181. 

  20. Childcare Policy Institute, http://www.kicce.re.kr/ 

  21. Morris, J. J., & Sherman, J. D. "Generalizability of an Organizational Commitment Model.", Academy of Management Journal, 24(3), (1981): 512-526. 

  22. Park Eun Hye, 「Early Childhood Teaching Theory」 (Seoul: Changji a publishing house, 2009), 31-33. 

  23. Shin Mi Jung, "Relationship between job satisfaction, teacher effectiveness, and job performance of childcare teachers" (Master's thesis, Gwangju National University of Education, 2015), 17. 

  24. Lee Ju Young, "The effects of child care teachers emotional labor on job performance ." (A doctoral thesis, Catholic Kwandong University, 2016), 21. 

  25. You Hyou Geun, "A study on the relationship between emotional intelligence, job stress, job satisfaction and job performance."(A doctoral thesis, Suwon University, 2008), 16-17. 

  26. Lee Kyung Ja. "Effects of job satisfaction and sensitivity of childcare teachers on happiness." (A doctoral thesis, Seonam University, 2017), 22. 

  27. You Hyou Geun, "A study on the relationship between emotional intelligence, job stress, job satisfaction and job performance."(A doctoral thesis, Suwon University, 2008), 26. 

  28. Park Eun Joo.Oh Suk Ja, "The Actual Condition of Child Counselling and Revitalization Plan Comply with Child Care Teachers' Perception." 「The Korean Socity For Child Education And Care」 12(4),(2012): 87-114. 

  29. Lee Ju Young, "The effects of child care teachers emotional labor on job performance ." (A doctoral thesis, Catholic Kwandong University, 2016), 31. 

  30. Jung Da Woon. Kim Jung Hee, "A Study on Teachers' Perceptions of Organizational Communication and Job Performance in Child Care Centers." 「Journal of educational studies」 41(2), (2010): 115-133. 

  31. Shin Mi Jung , "Relationship between job satisfaction, teacher effectiveness, and job performance of childcare teachers" (Master's thesis, Gwangju National University of Education, 2015), 33. 

  32. Kim Sun Hee, "A Study on the Relationship between the Transformational Leadership of the Director of Early-childhood Educational Institutions Perceived by Teachers and Their Job Performance." (Master's thesis, Hansung University, 2010), 28. 

  33. Woo Min Jung.Park Sung Hee.Ahn Ji Young, 「The reality of infant care.」 (Gyeonggi-do: Jeong Min-sa,2008), 26-28. 

  34. Nam Yeon Jung, "Development and validation of professional measurement tools for infant care teachers" (A doctoral thesis, Seoul Women's University, 2018), 68. 

  35. Shin Mi Jung, "Relationship between job satisfaction, teacher effectiveness, and job performance of childcare teachers" (Master's thesis, Gwangju National University of Education, 2015), 70. 

  36. Jung Hyeon Sook, "The Effect of Job Performance and Job Satisfaction on Teacher-Infant Interaction of Child Care Teachers." (Master's thesis, Chongshin University, 2018), 62. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로