$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

COVID-19 팬데믹이 대학생의 신체적 활동과 정신적 건강에 미치는 영향
Effects of the COVID-19 Pandemic on the Physical Activity and Mental Health of University Students 원문보기

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.9 no.3, 2021년, pp.59 - 68  

김보혜 (백석대학교 물리치료학과) ,  이보영 (백석대학교 물리치료학과) ,  이예영 (백석대학교 물리치료학과) ,  황수진 (백석대학교 물리치료학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : The purpose of this study was to investigate the lecture method and physical activity level of Korean university students during the COVID-19 pandemic to determine their effect on the students' mental health, self-efficacy, and learning motivation. Methods : A total of 203 participants (53...

주제어

표/그림 (5)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 본 연구의 목적은 COVID-19 팬데믹에 따른 우리나라 대학생의 수업 방식과 신체적 활동 정도를 조사하여 정신적 건강 및 자기효능감과 학습 동기에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 또한, 팬데믹에 따른 건강관리 방안의 필요성을 위한 기초자료로 사용하고자 한다.
  • 본 연구는 COVID-19 팬데믹 동안 수업 방식과 신체적 활동 정도를 파악하여 정신적 건강 및 자기효능 감과 학습 동기의 차이를 알아보고 감염병 대유행에 따른 건강관리 방안 마련의 기초자료를 제공하고자 수행되었다. 먼저 연구대상자의 일반적 특성 중 성별에서 신체적 활동 정도, 코로나 19 스트레스, 일반 정신건강, 자기효능감, 학습동기는 유의한 차이를 나타내었다.
  • 본 연구에서는 COVID-19 팬데믹이 대학생의 신체적 활동과 정신적 건강에 미치는 영향에 대한 조사를 시행하였다. 연구 결과 COVID-19 동안 대학생의 신체적 활동 정도와 정신적 건강이 통계적으로 유의한 차이가 있음을 확인하였다.
  • 본 연구의 목적은 COVID-19 팬데믹에 따른 우리나라 대학생의 수업 방식과 신체적 활동 정도를 조사하여 정신적 건강 및 자기효능감과 학습 동기에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 또한, 팬데믹에 따른 건강관리 방안의 필요성을 위한 기초자료로 사용하고자 한다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (32)

  1. Baek YY(2020). A study on college students' perception of online classes : an analysis based on students of Japanese elective courses. Japanese Language Education, 52, 59-74. 

  2. Bahk YC, Park KH, Kim NE, et al(2020). Psychological impact of COVID-19 in South Korea: a preliminary study. Kor J Clin Psychol, 39(4), 355-367. 

  3. Cha MG(2017). The effects of college students' attributional style, self--encouragement and self-efficacy on learning motivation. Graduate school of Honam University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  4. Coughenour C, Gakh M, Pharr JR, et al(2020). Changes in depression and physical activity among college students on a diverse campus after a COVID-19 stay-at-home order. J Community Health, 9, Printed Online. https://doi.org/10.1007/s10900-020-00918-5. 

  5. Hong YB, Lee SH(2018). Comparison of perceived health status, self esteem and exercise self efficacy by physical activity level in Chinese university students. KSSS, 27(1), 307-317. 

  6. Jeong MK, Kim GM, Kwon YC(2016). The relationship between weekly physical activity pattern, health-related physical fitness and depressive levels in university students. KJSS, 25(4), 1433-1441. 

  7. Jung HK(2020). College students' satisfaction with the overall implementation of online classes and testing during the corona 19 pandemic. MALL, 23(3), 392-412. 

  8. Kim EH, Park SY, Lee YJ, et al(2021). Development and initial validation of the COVID Stress Scale for Korean people. Korean Journal of Counseling, 22(1), 141-163. 

  9. Kim MJ, Yoo JI(2017). The relationships between physical activity participation, exercise identity, and mental health among university students. The Journal of KAHPERD, 56(3), 57-68. 

  10. Kim NK(2021). The relationship between social isolation, SNS addiction tendency, health promoting behavior, and university adaptation among college students considering effect of COVID-19 pandemic. Graduate school of Inha University, Republic of Korea, Doctoral dissertation. 

  11. Kim YR(1993). An analysis on the influences of affective characteristics and its antecedent variables on academic achievement. HIU Journal of Educational Studies, 9, 5-113. 

  12. Kwak HS(2021). COVID-19 The effects of social distance on life stress: focused on difference between social anxiety and self-rationalization level. Graduate school of Daegu University, Republic of Korea, Doctoral dissertation. 

  13. Lee ER(2021). Changes in the quality of life of university students in Daegu and Gyeongbuk in the epidemic of COVID-19: the relationship with COVID-19 stress, neuroticism, anxiety control Gyeongbuk of Korea. Graduate school of Daegu University, Republic of Korea, Doctoral dissertation. 

  14. Lee SH, Kang HS(2018). Relationship between physical activity, body satisfaction and self-esteem of university students. J Educ Sci, 20(2), 237-252. 

  15. Lee YK, Ji EG(2017). Development of Self-Efficacy Scale. Korean Journal of Social Science, 36(1), 5-31. 

  16. Noh SD(2020). Psychological impact and overcoming factors of college students due to the COVID-19 incident. Theology and Praxis, 72, 331-356. 

  17. OH JY, Yang YJ, Kim BS, et al(2007). Validity and reliability of Korean Version of International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) short form. KJFM, 28(7), 532-541. 

  18. Park JK(2020). A study on radiotechnologic students' satisfaction in blended learning. J Korean Soc Radiol, 14(4), 405-413. 

  19. Park SM(2020). The impact of the COVID-19 pandemic on mental health among population. Korean J Health Educ Promo, 37(5), 83-91. 

  20. Pieh C, Budimir S, Probst T(2020). The effect of age, gender, income, work, and physical activity on mental health during coronavirus disease (COVID-19) lockdown in Austria. J Psychosom Res, 136, https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2020.110186. 

  21. Puccinelli PJ, Costa TS, Seffrin A, et al(2021). Reduced level of physical activity during COVID-19 pandemic is associated with depression and anxiety levels: an internet-based survey. BMC Public Health, 21(1), Printed Online. https://doi.org/10.1186/s12889-021-10470-z. 

  22. Shin SI(2001). The validity and reliability of the Korean Version of the General Health Questionnaire KGHQ-20 & KGHQ-30. Korean Journal of Social Welfare, 46, 210-235. 

  23. Silva LRB, Seguro CS, de Oliveira CGA, et al(2020). Physical inactivity is associated with increased levels of anxiety, depression, and stress in Brazilians during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Front Psychiatry, 11, Printed Online. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.565291. 

  24. Son CW, Hegde S, Smith A, et al(2020). Effects of COVID-19 on college students' mental health in the united states: interview survey study. J Med Internet Res, 22(9), https://doi.org/10.2196/21279. 

  25. Son MJ, Hong AJ(2021). A narrative study on online education experiences of Korean and Swedish university students during COVID-19. Global Creative Leader: Education & Learning, 11(1), 93-120. 

  26. Stanton R, To QG, Khalesi S, et al(2020). Depression, anxiety and stress during COVID-19: Associations with changes in physical activity, sleep, tobacco and alcohol use in Australian adults. Int J Environ Res Public Health, 17(11), Printed Online. https://doi.org/10.3390/ijerph17114065. 

  27. Yang HJ(2020). Responding to negative emotions in COVID-19. JCCT, 6(3), 135-143. 

  28. Yoo JH(2021). A review on physical activity for health care in the Era of COVID-19. JKEIA, 15(2), 149-157. 

  29. Korea Disease Control and Prevention Agency. Cases of COVID-19 in Korea, 2021a. Available at http://ncov.mohw.go.kr/bdBoardList_Real.do Accessed March 25, 2021. 

  30. Korea Disease Control and Prevention Agency. Community Health Survey, 2020, 2021b. Available at http://www.kdca.go.kr/board/board.es?mida20602010000&bid0034&actview&list_no713308 Accessed April 10, 2021. 

  31. Korean Society for Traumatic Stress Studies. COVID-19-Mental-Health-Survey, 2020. Available at http://kstss.kr/wp-content/uploads/2020/07/KSTSS-COVID-19-Mental-Health-Survey.pdf Accessed March 18, 2021. 

  32. Ministry of Education. Current Status Data of Corona 19 in Education(4.8.), 2021. Available at https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID294&boardSeq83704&lev0&searchTypenull&statusYNW&page5&smoe&m020402&opTypeN Accessed March 28, 2021. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로