$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

코로나19(COVID-19)로 인한 온라인 강의대체가 간호대학생의 자기주도학습능력, 학업성취도 및 온라인 학습만족도에 미치는 영향
The Effect of Online Substitution Class Caused by Coronavirus (COVID-19) on the self-directed learning, academic achievement, and online learning satisfaction of nursing students 원문보기

보건의료생명과학논문지 = Journal of the health care and life science, v.9 no.1, 2021년, pp.77 - 86  

박미마 (서영대학교 간호학과) ,  신지훈 (서영대학교 응급구조과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 코로나 19로 인한 간호학 교과목의 온라인 강의 대체가 간호대학생의 자기주도학습능력, 학업성취도 및 온라인 학습만족도에 미치는 영향을 확인하기 위한 조사연구이다. 2020년 9월부터 10월까지 G광역시에 소재한 일개 대학교 간호학과 재학중인 학생으로 회수된 자료 중 최종 113부를 분석하였다. 자료는 SPSS 21.0프로그램을 사용하여, 기술통계, 위계적 회귀분석을 실시하여 수집된 자료를 분석하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 자기주도학습 평균점수 3.32±0.39점, 학업성취도 3.32±0.75점, 학습만족도 3.31±0.78점으로 나타났다. 온라인 학습만족도에 영향을 미치는 요인은 선호하는 학습방법과 학업성취도로 나타났다. 본 연구를 바탕으로 간호대학생에게 간호학 교과목을 온라인 강의 운영에는 학습자의 학습방법을 사전에 평가하여 온라인 학습만족도 향상을 위한 교수설계 및 수업 운영이 필요할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is a research study to determine the effect of online lecture substitution for subjects due to COVID-19 on self-directed learning ability, academic achievement, and online learning satisfaction of nursing students. From September to October 2020, the final 113 nursing students of data rec...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (25)

  1. G-Y. Gu, 'A Study on Factors Associated with the Effectiveness of Distance IT Education for Teachers', Journal of Lifelong Education, vol.12 pp. 1-22, 2006. 

  2. https://news.joins.com/article/23728084 

  3. https://www.khan.co.kr/national/education/article/202003022215025 

  4. B-H. Kha, 'Managing E-learning: Design, Delivery, Implementation, and Evaluation', Idea Group Inc, 2005. 

  5. M-E. Kim, M-J. Kim, Y-I. Oh and S-Y. Jung, 'The Effect of Online Substitution Class Caused by Coronavirus(COVID-19) on the Learning motivation, Instructor-learner Interaction, and Class Satisfaction of Nursing Students, Journal of Learner-Centered Curiculum and Instruction, vol.17, pp.519-541, 2020. 

  6. J-W. Do, 'An Investigation of Design Constraints in the Process of Converting Face-to-face Course into Online Course', Journal of Education & Culture, vol.26, no.2, pp.153-173, 2020. 

  7. J-S. Choi, M-K. Kwon and E-K. Choi, 'A Study on the Instructor Perceptions and Satisfaction levels of Real-time Online Classes: Focusing on the case of Korean language program at D University, Journal of Dong-ak Language and Literature, vol.81, no.81, pp.135-168, 2020. 

  8. S-J. Jeona and H-H. Yoo, 'Relationship between General Characteristics, Learning Flow, Self-Directedness and Learner Satisfaction of Medical Students in Oline Learning Environment', Journal of Koconent, Vol.20, No.8, pp.65-74, 2020. 

  9. J-Y. Park, The effects of university students' self-directed learning ability and perceived online task value on learning satisfaction and academic achievement. English Language Teaching, vol.29, no. 3, pp.165-185, 2017. 

  10. Y-J. Ha, S-J Woo and N-S Seo, 'A Convergence Study on the Effects of Blended Learning on the Self-directed Learning Ability and Learning Satisfaction of Nursing Students', International Conference on Convergence Technology, vol.9, no.11, pp. 509-517, 2018. 

  11. H-K. Oh, 'Effects of Self-directed Learning and Learning Achievement in Nursing Education Course Based on Blended Learning', Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, vol.5, no.4, pp.529-538, August 2015. 

  12. S-H. Kwon and H-S. Ryu, 'In COVID-19, a study on the effects of professor and learner interaction, self-directed learning, and learning participation on learning satisfaction in untact lecture', Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol. 21, no. 11, pp.87-97, 2021, 

  13. J-W. Kim, Y-S. Park, K-Y. Kim and K-S. Yang, 'An analysis of college professors' and students' perceptions and experiences of online classes under the COVID-19 situation', Educational Research, vol,80 pp.33-58, 2021. 

  14. E-J. Kim, 'Examining Structural Relationships among College Students' Internal and External Factors for Learning Engagement and Satisfaction', Asian Journal of Education, vol.16, no.3, pp.07-129, 2015. 

  15. H-J. Park, 'Current status and development direction of online classes in the non-face-to-face era', KISO Journal, vol.40 pp.35-38, 2020. 

  16. A-K. Yang and H-J. Cho, 'An Analysis on the Influence of Self-Regulated Learning upon Academic Achievement', Journal of Educational Research & Implementation, vol.8, no.3, pp.61-82, 2009. 

  17. M-K. Jung, 'The relationship between university students' self-regulated learning and creative, critical thinking ability', The Journal of The Korean Society for the gifted and Talented, vol.6, no.1, pp.163-180, 2007. 

  18. S-J. Kim, 'A Study on Nursing Students' Satisfaction in Blended Learning', International Conference on Convergence Technology, vol.10, no.7, pp. 411-419, 2019. 

  19. N-S. Seo, S-J. Woo and Y-J Ha, 'The Effect of Self-directed Learning Ability and Motivation on Learning Satisfaction of Nusing Students in Convergence Blended Learning Environment. Journal of Digital Convergence, vol.13, no.9, pp.11-19, 2015. 

  20. J-Y. Han. 'The Effects of Intrinsic Motivation, and e-Learning Strategies on Learning Satisfaction of Nursing Students in Blended e-Learning Environment', The Korean Academic Society Of Nursing Education, vol.19, no.1, pp.16-23, 2013. 

  21. H-C. Kang, K-P Yeon and S-T Han. 'A Review on the Use of Effect Size in Nursing Research', Journal of Korean Academy of Nursing, vol.45, no.5, pp.641-64, 2015. 

  22. K-T. Jeon, 'The Effects of an e-Learning In formation Literacy Instruction Program on Self-Directed Learning Ability of University Students.' Soongsil University, 2009. 

  23. M-J. Chei, 'Analysis of Structural Relationship among Instructional Quality, Academic Emotions, Perceived Achievement and Learning Satisfaction in Ofline & Online University Lectures'. Konkuk University, 2016. 

  24. H-N. Gu, 'Examination on Difference in Cognitive Presence, Achievement and Learning Satisfaction Depending on Tutor Delivery Modes in Online Lectures', Ewha Womans University, 2009. 

  25. K. M Elliott and M.A. Healy. 'Key factors influencing student satisfaction related to recruitment and retention'. Journal of Marketing for Higher Edu cation, vol.10, no.4, pp.1-11, 2001. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로