$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

사서자격인증제도의 도입방안에 관한 논의 및 분석연구
Discussion and Analysis Study on the Introduction Plan of the Librarian Qualification System 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.55 no.3, 2021년, pp.17 - 56  

홍현진 (전남대학교 문헌정보학과) ,  노영희 (전남대학교 문헌정보학과) ,  노지윤 (건국대학교 지식콘텐츠연구소)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구에서는 전문가 인증을 위한 제도로서 전문가의 자격수준을 높이고 전문가로서의 사회적 인지도를 높이기 위한 방안으로 논의되고 있는 사서자격인증제도 도입에 대한 논의를 집중적으로 살펴보고자 하였다. 첫째, 문헌정보학 교육과정 인증제도 도입에 대한 논의를 하였다. 둘째, 인증제도 도입 시 고려할 사항에 대해서 논의하였다. 즉, 인증제도를 논할 때 우리가 고려해야 할 사항이 무엇인지에 대해 깊이 있게 분석했다. 셋째, 국내외 인증제도의 구성요소를 조사·분석하고, 사서자격인증제도에 적용할 수 있는 방안에 대해 논의하였다. 넷째, 문헌정보학과 인증제도 도입 방안을 제안하였다. 또한 분석결과를 기반으로 국내 문헌정보학과에 인증제도를 도입할 때 문제가 될 수 있는 것은 무엇이고 어떠한 내용들이 검토되어야 하는지를 제안하였다. 본 연구에서는 사서자격인증제도 도입을 제안하기 위하여 세부적으로 사서자격인증제도의 목적, 인증 기준, 인증기관, 대학과 문헌정보학과의 대비 등에 대한 내용도 구체적으로 다루었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to focus on the discussion on the introduction of the librarian qualification certification system, which is being discussed as a way to raise the qualification level of experts as a system for expert certification and to raise social awareness as experts. First, the in...

주제어

표/그림 (21)

참고문헌 (35)

  1. Kang, So Yeon, Hong, Sung Jo, Choi, Geum Jin, Park, Sun-Hee, & Cho, Sung-Hee (2015). A study on the effects of engineering education accreditation. Journal of Engineering Education Research, 18(2), 59-68. 

  2. Kwack, Dong Chul (2008). Changes in the librarian qualification system and improvement plan. Korean Library And Information Science Society Winter Conference. 

  3. Kwack, Dong Chul, Shim, Kyung, & Yoon, Cheong Ok (2009). A study on the improvement of the librarian certification system in Korea. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(2), 193-213. 

  4. Kim, Kon Hee (2011). Faculty perceptions of the improvement and effort for the achievement of quality in nursing education through accreditation in baccalaureate nursing programs. Korean Medical Education Review (KMER), 13(2), 59-68. 

  5. Kim, Se Hoon, Chung, Jin Soo, Lee, Jong Kwon, & Shin, Jung Ho (2004). Measures to Strengthen Library Expertise: Focusing on librarian expertise. Korea Culture and Tourism Institute. 

  6. Kim, Jo Ja, An, Yang Hee, Kim, Mi Won, Jeong, Yeon Ok, & Lee, Joo Hee (2006). Development of standards and criteria for accreditation of a baccalaureate nursing education program: reflections on the unique characteristics of the nursing profession. Journal of Korean Academy of Nursing, 36(6), 1002-1011. 

  7. Kim, Tae Hyeong (2021.01.18.). "The biggest crisis" in 20 years since the introduction of the engineering education certification system. e Korean economy. Available: https://www.dnews.co.kr/uhtml/view.jsp?idxno202101141855551610706 

  8. Nam, Tae woo (1996). A study on the introduction of national certification test for librarianship. Annual Conference on Journal of the Korean Society for Information Management, 115-118. 

  9. Noh, Dong Jo, Ahn, In Ja, Noh, Young Hee, & Kim, Sung Jin (2008). A Study on the Prospect of Human Resources Supply and Institutionalization of Subject Matter Specialist Librarians. National Library of Korea: Seoul. 

  10. Min, Dong Kyun, Uh, Soo Bong, & Kang, Seung Chan (2007). A Study on the Link between the National Technical Qualification System and the Engineering Education Certification System. Ministry of Labor Research Service Report. 

  11. Park, Hyoung Sook, Chaung, Seung Kyo, Yang, Young Ok, Yang, Jin Hyang, Kim, Myoung Soo, Shin, Yong Soon, Kim, Dong Hee, Kim, Hyun Ju, Won, Jong Soon, Cho, Bok Hee, & Park, Kyung Yeon (2017). Recognition of accreditation for nursing education, job satisfaction and intention to change teaching area for faculty in fundamentals of nursing. The Journal of Fundamentals of Nursing, 24(2), 157-166. 

  12. Byun, Young Soon (2005). The present status and future direction of practicum of fundamentals of nursing in baccalaureate nursing programs. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 11(2), 169-176. 

  13. Sung, Jai Mie, Kang, Seung Chan, & Min, Dong Kyun (2009). A survey study on the performance of accreditation program for engineering education. Journal of Engineering Education Research, 12(4), 102-114. 

  14. Song, Dong-Ju & Lee, Sang Cheon (1999). Attempt to teach new engineering in mechanical engineering education. Engineering Education and Technology Transfer, 6(1), 13-19. 

  15. Ahn, In Ja (2013). Improvement of the librarian qualification system. Korean Library And Information Science Society Summer Conference, 2013, 11-26. 

  16. Lee, Jang Moo (2000). New millennium engineering education. Engineering Education and Technology, 7(1), 3-5. 

  17. Yi, Hye Yeon (2000). Progress and improvement plan of the improvement of the librarian qualification system. The Discussion Paper on the Improvement of the librarian qualification system, 41-50. 

  18. Jeon, Hyo Jin, Kim, Hak Jin, & Kim, Young Wook (2013). A comparative analysis of employment rate between certified graduates and non-certified graduates by the engineering education accreditation at the university of Seoul. Journal of Engineering Education Research, 16(1), 64-74. 

  19. Jeong, Dong Youl (2007). A study on the credential system of librarian in Korea. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 41(2), 5-29. 

  20. Chung, Won Joo (2007). The problem point and improvement plan in child care center accreditation system. The Korea Association of Child and Education, 51, 45-64. 

  21. Cho, Sung Hee & Kang, SoYeon (2012). A study on the effects of accreditation on curriculum in engineering education. Journal of Engineering Education Research, 15(4), 58-65. 

  22. Joo, Jae Hyun, Ki, Jung Hoon, & Lim, Hyung Baek (2010). Evaluating the effectiveness of engineering education accreditation system: based on engineering education accreditation program graduates' survey. Korean Policy Sciences Review, 14(3), 55-78. 

  23. Korean Library Association. (2013). Final Report of the Special Committee on the Improvement of librarian Qualifications and Postal Service. Seoul: Korean Library Association. 

  24. 한국간호교육평가원 http://www.kabone.or.kr/ 

  25. 한국건축학교육인증원 http://www.kaab.or.kr 

  26. 한국경영교육인증원 http://www.kabea.or.kr/ 

  27. 한국공학교육인증원 http://www.abeek.or.kr/htmls_kr/index.jsp 

  28. 한국도서관협회 홈페이지 http://www.kla.kr 

  29. ALA. 2020. http://www.ala.org/educationcareers/accreditedprograms/directory. 

  30. Head, R. B. & Johnson, M. S. (2011). Accreditation and its influence on institutional effectiveness. New Directions for Community Colleges, 2011(153), 37-52. 

  31. Kim, M. W. (2006). Development of Objectives in Nursing Clinical Education based on the Nursing Core Competencies. Korean Accreditation Board of Nursing, 36(2), 389-402. 

  32. Korean Accreditation Board of Nursing. (2003). Report on Validity of Accreditation for Nursing Education Program. Seoul: Korean Nurses Association. 

  33. Lee, J. W. (2010). Online support service quality, online learning acceptance, and student satisfaction. The internet and higher education, 13(4), 277-283. 

  34. Park, J. W. & Baek, H. D. (2009). A study on including the ABEEK activities in the professor evaluation system. Journal of Korean Society of Engineering Education, 12(4), 93-101. 

  35. Yang Y. B. (2004). Problems of university evaluation and recommendations for improvement. paper presented at the 1st workshop for evaluation committee members, Korean Association Board of Nursing, Seoul National University, Seoul. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로