$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

예비교사를 위한 온라인 피지컬 컴퓨팅 교육과정 개발과 적용
Development and application of online physical computing curriculum for pre-service teachers 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.25 no.4, 2021년, pp.621 - 632  

김태령 (서울녹번초등학교) ,  한선관 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 예비교사를 대상으로 피지컬 컴퓨팅 교육을 온라인 환경에서 실행하기 위한 교육과정의 개발과 적용에 관한 연구이다. 먼저 ADDIE 교수설계 모형에 따라 15주 과정의 소프트웨어와 피지컬 컴퓨팅 교육과정을 설계하였다. 온라인에서 사용할 수 있는 도구로 스마트폰 기반의 EPL인 포켓코드와 그에 포함된 각종 센서를 사용한 프로그램을 주제로 교육을 실시하였다. 프로그램 적용 결과 예비교사들의 교수효능감개인효능감, 교수학적 지식, 테크놀로지 교수내용 지식, 결과 기대, 학생에 대한 신념이 모두 유의미하게 향상되었다. 소프트웨어 태도 부분은 소프트웨어 흥미와 소프트웨어의 가치 부분이 유의미하게 증대되었고 소프트웨어 공학자에 대한 인식은 변화가 없었다. 일반적으로 피지컬 컴퓨팅의 경우 조작 활동이 많이 들어가 온라인 환경에서 실행하기 어렵다. 해당 연구와 같이 비대면 환경 또는 블렌디드 환경에서 효율적인 교육을 지속할 수 있는 다양한 교육과정이 개발되길 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is about development and application of a curriculum to implement physical computing education in an online environment for pre-service teachers. First, a 15-week software and physical computing curriculum was designed according to the ADDIE instructional design model. As a tool that can ...

주제어

참고문헌 (25)

  1. An Sang-jin & Lee Young-jun(2014). Elementary and Secondary Programming Education Plan Using App Inventor. The Journal of Korean Association of Computer Education, 17(5), 79-88. 

  2. An Sang-jin & Lee Young-jun(2016). Designing Programming Curriculum for Developing Programming Pedagogical Content Knowledge of Pre-service Informatics Teachers. The Journal of Korean Association of Computer Education, 19(2), 1-10. 

  3. An Young-hee, Kim Ja-mee & Lee Won-gyu(2016). Teacher Training Support Scheme for Physical Computing Education. In Proceedings of Korean Association Of Computer Education, 20(1), 105-107. 

  4. Brennan, K., & Resnick, M. (2012). New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. In Proceedings of the 2012 annual meeting of the American educational research association, 1, 1-25. 

  5. Ga Seok-hyun, Lee Mun-gu & Kim Chan-jong(2020). A Proposal of Scientific Education Program using Physical Computing for the Intelligent Information Society. In Proceedings of Korean Association Of Computer Education, 24(1), 83-87. 

  6. Han Kyu-jung(2019). A Case Study on Block Coding and Physical Computing Education for University of Education Students. International. Journal of Creative Information Culture, 5(3), 307-307. 

  7. Jeong Ha-na & Jhun Young-suk(2020). A Study on the Development of Computational Thinking of Scientifically Gifted Children in Physical Computing Classes using a Flipped Learning Strategy. Journal of Gifted/Talented Education, 30(1), 1-23. 

  8. Jeong Hwa-young(2021). An Empirical Study for the Change of Software Lecture in General Education by COVID-19. The Journal of Korean Institute of Information Technology, 19(4), 119-124. 

  9. Kim Ji-hyun & Kim Tae-young(2016). The Effect of Physical Computing Education to Improve the Convergence Capability of Secondary Mathematics-Science Gifted Students. The Journal of Korean Association of Computer Education, 19(2), 87-98. 

  10. Kim Ji-ye & Jhun Young-suk(2018). Analysis of Teaching and Learning Process in Physical Computing Class for Elementary Gifted Students in Science. Journal of The Korean Association of Information Education, 22(6), 613-628. 

  11. Kim Kap-soo(2020). An Analysis of Effect of Online Education on Software Education for pre-service elementary teacher. Journal of The Korean Association of Information Education, 24(6), 643-652. 

  12. Kim Kyeong-tae & Lee Chul-hyun(2021). The Effect of Physical Computing Education Using Micro:bit on Creative Problem Solving Ability of Elementary School Students. Journal of Korean practical arts education, 34(1), 85-111. 

  13. Kim Sung-won & Lee Young-jun(2017). The Effects of Programming Education using App inventor on Problem-solving Ability and Self-efficacy, Perception. The Journal of Korean Association of Computer Education, 22(1), 123-134. 

  14. Kim Tae-ryeong & Han Sun-gwan(2021). Comparison of the effectiveness of SW-based maker education in online environment : From the perspective of self-efficacy, learning motivation, and interest. Journal of The Korean Association of Information Education, 25(3), 571-578. 

  15. Koo Duk-hoi & Woo Seok-jun(2018). The Development of A Micro:bit-Based Creative Computing Education Program. Journal of The Korean Association of Information Education, 22(2), 231-238. 

  16. Lee Jeong-min, Jeong Yeon-j & Park Hyun-kyeong.(2017). Gender Differences in Computational Thinking, Creativity, and Academic Interest on Elementary SW Education. Journal of The Korean Association of Information Education, 21(4), 381-391. 

  17. Ministry of education(2021). A digital-based higher education innovation support plan for the post-coronavirus future education transition. (2021, July 11). Retrieved from https://moe.go.kr /boardCnts/ fileDown.do?m020402&smoe&fileSeq0c82a70919303 dfb2676106 81509a450. 

  18. Park Ju-yeon(2020). The Mediating Effect of Learning Flow on Learning Engagement, and Teaching Presence in Online programming classes. Journal of The Korean Association of Information Education, 24(6), 597-606. 

  19. Park Youn-soom, Park Ho-hyun & Lee Su-jin(2021). Research on SW Education in the COVID-19 Era:Focusing on Computational Thinking and ICT. Journal of Digital Contents Society, 22(4), 629-639. 

  20. Petri, A., Schindler, C., Slany, W., & Spieler, B. (2016). Game Design with Pocket Code: Providing a Constructionist Environment for Girls in the School Context. In proceedings of the 4th Conference on Constructionism. 109-116. 

  21. Slany, W. (2014). Tinkering with Pocket Code, a Scratch-like programming app for your smartphone. In Proceedings of Constructionism. 

  22. Spieler, B., Schindler, C., Slany, W., Mashkina, O., Beltran, M. E., Boulton, H., & Brown, D. (2017). Evaluation of Game Templates to support Programming Activities in Schools. In Proceedings of 11th European Conference on Game Based Learning(ECGBL 2017). 600-609. 

  23. Yang Jeong-im(2006). Science-Related Experiences and Attitude toward science of Kindergarten Teachers'. Master thesis. Graduate School of Korea National University of Education. 

  24. Yi So-yul & Lee Young-jun(2018). Development of Software Education Teaching Efficacy Belief Instrument for Elementary School Teachers. The Journal of Korean Association of Computer Education, 21(6), 93-103. 

  25. Yoo Eun-jeong & Kim Yung-sik(2018). Designing a Flip-running-based Teaching-learning Strategies for improving Computational Thinking of High School Gifted Students. In Proceedings of Korean Association Of Computer Education, 23(1), 129-132. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로