$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

보건계열 대학생들의 스트레스와 정서조절에 따른 대학생활적응 관련성 연구
The Influence of Stress and Emotion Regulation Ability of Health College Students on University Life Adjustment 원문보기

한국융합학회논문지 = Journal of the Korea Convergence Society, v.12 no.9, 2021년, pp.65 - 71  

강현주 (광주여자대학교 치위생학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 보건계열 대학생의 스트레스와 정서조절, 대학생활적응에 영향을 미치는 요인을 연구하기 위함이다. G광역시, J지역 보건계열학과 190명을 연구 대상으로 2021년 6월 21일부터 30일까지 설문조사를 하였다. 자료의 분석은 빈도분석, 신뢰도분석, 단순상관분석, 다중회귀분석을 사용하였다. 결과는 긍정적 지각은 부정적 지각(r=-.286, p<.01), 정서조절(r=.296, p<.01), 대학생활적응(r=.520, p<.01)과 정(+)의 상관이 있었다. 부정적 지각은 정서조절(r=-.619, p<.01), 대학생활적응(r=-.428, p<.01)과 부(-)의 상관이 있었다. 정서조절은 대학생활적응(r=.341, p<.01)과 정(+)의 상관이 있었다. 지각된 스트레스 하위요인인 긍정적 지각, 부정적 지각, 정서조절이 대학생활 적응에 영향을 미치는 요인이었으며 설명력은 84%이었다. 그러므로 보건계열 대학생의 대학생활 적응을 향상시킬 수 있는 프로그램 개발이 필요할 것으로 생각된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to investigate the factors that affect stress, emotional regulation, and adjustment to college life of health college students. The survey was conducted from June 21 to 30, 2021 for 190 health students in G and J area. The data were analyzed by frequency analysis, reliab...

주제어

표/그림 (6)

참고문헌 (25)

  1. J. Y. Park. (2019). Analysis of The Structural Relationship among College Students' Self-Directed Learning, Career Decision Making, Career Preparation Behavior. The Journal of Education Studies, 50(4), 257-274. Convergence Society, 11(2), 129-142. 

  2. E. J. Oh & S. A. Park. (2016). The mediating effect of interpersonal competence between nursing student' adult attachment and adjustment to college life. Journal of The Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 17(8), 94-102.. 

  3. S. G. Bak & H. S. Kim. (2021). The Effects of Job-seeking stress on Somatization Symptoms in college students: The Mediating Effects of Maladaptive Self-focused Attention and Emotion Dysregulation. Journal of the Korea Convergence Society. .12.(6), 267-278. DOI : 10.15207/JKCS.2021.12.6.267 

  4. J. Y. Jeong & M. O. Gu. (2016). The Influence of Stress Response, Physical Activity and Sleep Hygiene on Sleep Quality of Shift Work Nurses. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 17(6), 546-559. DOI : 10.5762/KAIS.2016.17.6.546 

  5. S. Son. (2018). The moderating effect of self-encouragement in the relationship between life stress and depression in college students. Master's Thesis. Chonnam National University Graduate School, Gwangju. 

  6. S. C. Choi & H. W. Park. (2005). The effect of social emotional issues on stress and depression self-esteem. Korean journal of social welfare. 57(4). 177-196. 

  7. S. M. Hong, S. H. Kim & S. Y. Bae. (2017). An analysis on structure equation model of convergent influence on academic burnout of health major students in studying for TOEIC. Journal of Digital Convergence, 15(7), 329-342. DOI : 10.14400/JDC.2017.15.7.329 

  8. C. J. Forsythe & B. E. Compas. (1987). Interaction of Cognitive Appraisals of Stressful Events and Coping: Testing the Goodness of Fit Hypothesis. Cognitive Therapy & Research, 11(4), 473-485. DOI : 10.1007/bf01175357 

  9. H. Y. Koo & H. S. Im. (2013). Comparison of factors influencing satisfaction of clinical practice between associate and bachelor nursing students. Journal of Korea Contents Association. 13(1). 311-321. 

  10. S. Lee. (2010). Emotional Intelligence and Job Stress of Clinical Nurses in Local Public Hospital. Journal of Korea Academy of Nursing Administration, 16(4). 466-474. 

  11. K. L. Gratz & L. Roemer. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation : Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54. 

  12. M. S. Ko & J. J. Jeong. (2012). The Mediating Effects of Health Promoting Lifestyle in the Relationship between Life stress and Adaptation to College life of Health department College students. The Korean Journal of Health Service Management, 6(4), 131-142. 

  13. K. M. Lim. (2019). Self-esteem and Social support as Predictors of Adjustment to College students. Journal of Agricultural Extension & Community Development, 26(3), 127-141. 

  14. S. Cohen., T. Kamarck. & R. Mermelstein. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Behavior, 24, 385-396. 

  15. J. H. Park & Y. S. Seo. (2010). Validation of the Perceived Stress Scale (PSS) on Samples of Korean University Students. Korean Journal of Psychology: General, 29(3), 611-629. 

  16. J. D. Mayer & P. Salovey. (1993). The Intelligence of Emotional Intelligence. Journals & Books of Intelligence, 17(4), 433-442. DOI : 10.1016/0160-2896(93)90010-3 

  17. Y. L. Moon. (1996). A Study on the Measurement of Emotional Intelligence of Korean Students. Conceptual Emotional Intelligence of New Intelligence. Seoul: Samsung Life Institute of Social and Mental Health/Seoul National University Institute of Education. 

  18. E. H. Choi (2010). The Effect of Perceived Parent's Achievement Pressure on Stress in the Elementary Gifted Children-Moderating Effect of Emotional Regulation. The Journal of Child Education, 19(3), 265-285. 

  19. T. H. Kim. & J. H. Kim. (2004). The Effects of Hope and Meaning of Life on Adolescents' Resilience. Korean Journal Of Counseling And Psychotherapy, 16(3), 465-490. 

  20. E. S, Moon. (2002). An Exploratory Study on the Variables Related to Adolescents' School Adjustment. CNU Journal of Educational Studies, 23(1), 153-167. 

  21. N. R. Kim. (2008). A Study on the Development and Validity of the Scale of Academic Resilience. Doctoral dissertation. Sookmyung Women's University: Seoul. 

  22. D. H. Kim & H. H. Paek. (2015). Relationship of Life Stress to College Adjustment in Occupational Therapy Students. The Korean Entertainment Industry Association, 5, 12-136. 

  23. J. R. Lim & S. Y. Kim. (2019). Convergence Study on the Influence of Personality and Stress on College Life Adaptation in Nursing College Students. Journal of the Korea Convergence Society, 10(10), 301-308. 

  24. Y. W. Tae. (2014). The Influence of Perceived Stress and Emotion Regulation Ability of Engineering Studentson University Life Adjustment. Master's thesis. Jeonju University, Jeonbuk. 

  25. H. T. Park. (2014). A study on the effect of emotional intelligence on adjustment to college life in first year nursing college students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, .15(3), 1576-1583. DOI :10.5762/KAIS.2014.15.3.1576 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로