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[국내논문] 레벨 4 자율주행자동차의 제작 안전 가이드라인에 대한 고찰
A Study on Safety Guideline of Level 4 Automated Driving Vehicles 원문보기

자동차안전학회지 = Journal of Auto-Vehicle Safety Association, v.13 no.3, 2021년, pp.86 - 94  

이광구 (경일대학교 기계자동차학부) ,  우현구 (경일대학교 기계자동차학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Since automated driving system (ADS) has great potential to innovate various fields of automobile and mobility industries, major countries are establishing safety standards for autonomous vehicles to support technology development. However, in order to prevent technology development from being hampe...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (16)

  1. NHTSA, 2017, "Automated Driving Systems 2.0: A Vision for Safety", Department of Transportation, US. 

  2. Automotive iQ, 2019, "The AV Ecosystem: How Oems, Ride-Sharing Companies And Suppliers Are Connecting To Develop Autonomous Cars", (https://www.automotive-iq.com). 

  3. 이광구, 용부중, 우현구, 2020, "레벨 4 자율주행자동차의 기능과 특성 연구", 자동차안전학회지, 제12권, 제4호, pp. 61~69. 

  4. 첨단자동차기술과, 2020, "레벨 4 자율주행자동차 제작.안전 가이드라인", 국토교통부. 

  5. NHTSA, 2016, "Federal Automated Vehicles Policy", Department of Transportation, US. 

  6. NHTSA, 2018, "Automated Vehicle 3.0: Preparing for the Future of Transportation", Department of Transportation, US. 

  7. NHTSA, 2020, "Automated Vehicle 4.0: Ensuring American Leadership in Automated Vehicle Technologies", Department of Transportation, US. 

  8. Austroads, 2017, "Guidelines for Trials of Automated Vehicles in Australia", The National Transport Commission, Australia. 

  9. Road Transport Bureau, 2018, "Guideline regarding Safety Technology for Automated Vehicles", Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism, Japan. 

  10. Transport Canada, 2019, "Canada's Safety Framework for Automated and Connected Vehicles", Department of Transport, Canada. 

  11. Technical Committee-Motor Vehicles, 2019, "Guidelines on the Exemption Procedure for the EU Approval of Automated Vehicles", the European Commission. 

  12. 첨단자동차기술과, 2019, "자동차 및 자동차부품의 성능과 기준에 관한 규칙: 제3절 자율주행시스템의 안전기준", 국토교통부. 

  13. 우민제, 2020, "자율주행차 윤리.보안.안전 방향 가이드라인 3종 발표", 김앤장 뉴스레터 (www.kimchang.com/ko/insights). 

  14. SAE Int., 2018, "Taxonomy and Definitions for Terms Related to Driving Automation Systems for On-Road Motor Vehicles", Recommended Practice J3016 (Revised). 

  15. 한국교통안전공단, "자동차부품 자기인증이란?", (www.kotsa.or.kr/parts/pub/intro/introduce.do). 

  16. MIT Technology Review, 2015, 'Why Self-Driving Cars Must be Programmed to Kill', (https://www.technologyreview.com/2015/10/22/165469/why-self-driving-cars-must-be-programmed-to-kill/). 

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