$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

데이터 기반 노후 철도시설 자산관리 전략 도출을 위한 벤치마킹 연구
A Benchmarking Study for Deriving Data-driven Asset Management Strategy: U.S. Federal Transit Administration (FTA) Case 원문보기

KSCE Journal of Civil and Environmental Engineering Research = 대한토목학회논문집, v.41 no.5, 2021년, pp.591 - 599  

백승원 (연세대학교 건설환경공학과) ,  유민경 (영남대학교 건설시스템공학과) ,  윤성민 (영남대학교 건설시스템공학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

현재 국내 철도시설 운영기관은 노후 시설물 판단을 위한 명확한 정의와 시설물 보수/개량 우선순위 산정 방법이 정립되지 않아 성능중심 유지관리계획 수립에 어려움을 겪고 있다. 따라서, 본 연구는 선행연구에서 노후 시설물을 어떻게 정의하였는지 고찰하고, 국내 노후 철도시설물 관리제도와 미국 연방대중교통청(FTA)의 교통시설물 자산관리체계 비교분석을 통해 벤치마킹 포인트를 도출하였다. 노후 시설물 판단은 경과연수와 성능수준을 같이 고려해야 하며, 경과연수와 성능등급 간 관계를 통계적으로 분석하여 보수/개량 우선순위를 산정해야 한다. 또한, FTA와 같은 데이터 기반 철도시설 관리를 위해서는 표준 철도시설물 분류체계를 기반으로 시설물 분류 하위 수준에서 내용연수, 성능평가 결과, 유지관리비용 데이터베이스를 구축하는 것이 필요하다. 향후 데이터가 충분히 축적되면 성능중심 노후 철도시설 관리를 위한 효율적 예산집행계획 수립에 기여할 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Rail transit agencies in Korea have been struggling to set up a performance-based rail facility maintenance plan because there are no formal definition and decision criteria for aging infrastructure. This study investigates the definition of aging infrastructure through extensive literature review a...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (28)

  1. Ahn, J. W., Cho, J. H. and Lee, S. H. (2017). Strengthening publicprivate partnership for infrastructure asset management, Korea Research Institute of Human Settlements, KRIHS (in Korean). 

  2. Ahn, K. W., Oh, J. H., Park, J. H., Woo, S. G., Park, J. S., Kim J. I., Jang, I. S. and Madanat, S. (2013). The new transport SOC strategies and policies in response to changes in socio-economic circumstances: Development of SOC monitoring indicators and adoption of deteriorated infrastructure management system, The Korea Transport Institute, KOTI, 2013-22 (in Korean). 

  3. Cevallos, F. (2016). State of good repair performance measures: Assessing asset condition, age, and performance data, U.S. National Center for Transit Research. 

  4. Chin, K. H., Lee, Y. H., Jung, I. S. and Kim, Y. H. (2017). A study on establishment of medium and long-term improvement investment plan of aging national railway facilities, Korea Institute of Construction Technology, KICT (in Korean). 

  5. Cho, D. Y., Jung, H. S. and Gong, J. H. (2018). Research on infrastructure maintenance systems in major overseas countries, National Assembly Research Service, NARS (in Korean). 

  6. Cho, J. Y. (2017). Strategies and policy implications for responding to old infrastructure in Japan, Korea Research Institute for Construction Policy, RICON, Construction Policy Review, 2017-11 (in Korean). 

  7. Cho, T. H., Lee, B. C. and Do, K. T. (2012). "A stu dy on the estimation of useful life for individual asset." National Account Review, Bank of Korea, Vol. 2012. No. 1. pp. 1-46 (in Korean). 

  8. Cohen, H. S. and Barr, J. (2012). "State of good repair: Prioritizing the rehabilitation and replacement of existing capital assets and evaluating the implications for transit." U.S. Transportation Research Board, Vol. 157. 

  9. Japan Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT) (2015). Road maintenance in japan: problems and solutions, Available at: https://www.mlit.go.jp/road/road_e/s3_maintenance.html (Accessed: November 16, 2020). 

  10. Jung, D. S., Ahn, G. K., Kim, C. Y., Park, S. H., Kim, J. H., Shin, B. G. and Yang, H. M. (2016). Establishment of research foundation for longevity of bridges in public service through performance evaluation of aged (demolishing) bridge, Korea Construction Engineering Development Collaboratory Management Institute, KOCED (in Korean). 

  11. Kim, J. Y., Cho, J. S. and Lee, J. H. (2015). Investment paradigm and policy corresponding to transport infrastructure deterioration, The Korea Transport Institute, KOTI, MP-15-07 (in Korean). 

  12. Korea Appraisal Board (KAB) (2013). List of useful life of tangible fixed assets. Available at: http://www.kab.co.kr/kab/home/main/main.jsp (Accessed: November 16, 2020) (in Korean). 

  13. Korea Ministry of Economy and Finance (MOEF) (2011). Asset revaluation accounting guidelines (in Korean). 

  14. Korea Ministry of Land, Infrastructure and Transport (MOLIT) (2019). Comprehensive countermeasures to strengthen safety for sustainable infrastructure (in Korean). 

  15. Lee, S. W., Kim, J. J., Uhm, K. Y. and Kim, S. H. (2019). The necessity of expanding investment in old infrastructure and policy measures, Construction and Economy Research Institute of Korea, CERIK (in Korean). 

  16. Park, K. T., Park, H. S., Lee, J. S., Yoo, Y. J., Lee, Y. H., Seo, D. W., Kim, B. C., Min, J, Y., Na, W. K., Park, J. S., Jung, G. S., Kim, G. Y. and Lee, S. H. (2018). Development of mid.long term data based standardized platform and service technology for aging infrastructure maintenance, Korea Institute of Construction Technology, KICT (in Korean). 

  17. Tamakoshi, T., Shirato, M., Yokoi, Y., Mabuchi, T. and Yabu, M. (2014). Guidelines for periodic road structure inspections, Japan National Institute for Land and Infrastructure Management (NILIM). Available at: http://www.nilim.go.jp/english/annual/annual2015/pdf_file/43.pdf (Accessed: November 16, 2020). 

  18. U.K. Highways England (2020). Highway England operational metrics manual, Available at: https://highwaysengland.co.uk/publications/ (Accessed: November 16, 2020). 

  19. U.K. Ministry of Defense (MOD) (2009). UK railways permanent way design and maintenance policy and standards. 

  20. U.S. Department of Defense (DOD) (2008). Railroad track maintenance and safety standards. 

  21. U.S. Federal Railroad Administration (FRA) (2016). Benefit-cost analysis guidance for rail projects. 

  22. U.S. Federal Transit Administration (FTA) (2016). Transit asset management final rule, Available at: https://www.transit.dot.gov/sites/fta.dot.gov/files/docs/Transit%20Asset%20Management%20Final%20Rule.pdf (Accessed: November 16, 2020). 

  23. U.S. Federal Transit Administration (FTA) (2017). Transit asset management final rule fact sheet, Available at: https://www.transit.dot.gov/TAM/rulemaking/finalrulefactsheet (Accessed: November 16, 2020). 

  24. U.S. Federal Transit Administration (FTA) (2020). Performance measures - Facilities, Available at: https://www.transit.dot.gov/PerformanceManagement (Accessed: November 16, 2020). 

  25. U.S. Minnesota Department of Transportation (MNDOT) (2019). Minnesota transportation asset management plan. 

  26. U.S. Regional Transporation Authority (RTA) (2016). Capital asset condition 2016 - Year 5 assessment. 

  27. Yoo, B. K. and Kim, D. Y. (2013). Current state of aging infrastructure and problems, Weekly Economic Review. Hyundai Research Institute (in Korean). 

  28. Yoon, J. S. (2020). 28% of aged rail infrastructure have passed 40 years or more after construction., Yonhap News, Available at: https://www.yna.co.kr/view/AKR20200917052000003?input1195m (Accessed: Feburary 9, 2021). 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로