$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

국내 정보보호 교육 표준 프레임워크 개발; 연령 및 직무 맞춤의 이원화(Two-track) 교육과정을 중심으로
Development of a Standardized Framework for Domestic Information Security Education; Focusing on a Two-Track Curriculum Customized by Age and Job 원문보기

情報保護學會論文誌 = Journal of the Korea Institute of Information Security and Cryptology, v.31 no.5, 2021년, pp.1083 - 1095  

박민정 (이화여자대학교) ,  이기혁 (중앙대학교) ,  채상미 (이화여자대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

최근 사용자의 인터넷 의존성 증가와 각종 IT 디바이스의 보급과 확산에 따라, 과거에 비하여 개인 생활 전반에 정보보호가 미치는 영향력이 확대되었다. 이와 더불어 보안을 위협하는 침해 요인들이 지속적으로 복잡, 다양해지고 가짜뉴스 확산, 온라인 신분 도용, 사이버 불링 등을 비롯한 개인의 안전한 온라인 환경을 위협하는 요소들이 사회적으로 증가함에 따라, 정보보호 전문 인력 양성의 필요성이 증가하고 있다. 나아가 기업의 정보보호 업무 종사자 이외에 사회의 모든 구성원이 정보보안의 위협에서 자유로울 수 없게 됨에 따라, 개인의 정보보호에 대한 인식 제고와 자발적인 정보보호 행동을 유도하기 위한 다양한 정보보호 교육 과정의 마련이 필요하다. 따라서, 본 연구에서는 현재 이루어지고 있는 국내·외 정보보호 교육 과정의 현황과 특징에 대하여 분석한다. 이를 통하여 정보보호 교육 필요성과 교육 체계 수립의 전략을 모색하여 본 연구에서는 국내 환경에 적용 가능한 정보보호 교육 표준 프레임워크를 제시하고자 한다. 이는 개인의 정보보호 인식과 지식 수준을 제고하여 국내 정보보호 전문 인력 양성과 더불어 개인과 조직, 사회 전반의 정보보안 수준을 향상시켜 국가 경쟁력 향상에 기여할 것으로 판단된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

With the recent increase in users' dependence on the Internet and the spread of various IT devices, the influence of information security on the users' has expanded compared to the past. Therefore, it is expected to have an increased influence on information security in personal life. In addition, a...

주제어

표/그림 (1)

참고문헌 (40)

  1. Ministry of Science and Technology Information and Communication and National Information Society Agency, "2020 yearbook of Information Society Statistics," Mar. 2020 

  2. Jung, Jinhyo, and Chang-Moo Lee. "An Analysis of Industrial Security Curriculums in Colleges," Journal of Society for e-Business Studies 24(2), pp. 29-53, May. 2020 

  3. Kim, Min-Jeong, et al. "A Study on the Curriculum of Department of Information Security in Domestic Universities and Graduate Schools and Comparison with the Needs of Industry Knowledge." Journal of The Korea Institute of Information Security & Cryptology, 24(1), pp. 195-205, Feb. 2014 

  4. Park, Wonhyung, and Seongjin Ahn. "Enhancing education curriculum of cyber security based on NICE," KIPS Transactions on Computer and Communication Systems, 6(7), pp. 321-328, June. 2017 

  5. Ahn, Byunggoo, Harang Yu, and Hangbae Chang. "A Research on Activating Factor for Cultivating a Proactive Organizational Security Culture," Convergence Security Journal 20(2), pp. 3-13, June. 2020 

  6. Yim, Myung-Seong. "Why Security Awareness Education is not Effective?," Journal of digital convergence, 12(2), pp. 27-37, Feb. 2014 

  7. Kim, Choungbae. "An Analysis of Information Security Curriculum in Elementary School practical arts, Secondary School Informatics Teaching and Suggestions for Improvement," Journal of the Korea Society of Computer and Information, 25(10), pp. 69-75, Oct. 2020 

  8. Jung-Yoon Yum and Se Hoon Jeong, "Effect of privacy protection intervention effect targeting early teenagers: Focusing on parent-mediated intervention," Journal of Cybercommunication Academic Society, 36(2), pp. 43-80, June. 2019 

  9. Seo, Hyun-Jeong, and Seong-Sik Kim. "The Effect on Information Communication Ethics of Experience Type Smart Learning Contents Application for High School Information Security Education," The Journal of Korean Association of Computer Education, 19(6), pp. 81-89, Nov. 2016 

  10. Lee, Chi-Seok, and Yanghoon Kim. "An analysis of relationship between industry security education and capability: Case centric on insider leakage," Journal of Society for e-Business Studies 20(2), pp. 27-36, May. 2015 

  11. Kim, Bo-ra, Jong-Won Lee, and Beom-Soo Kim. "Effect of Information Security Training and Services on Employees' Compliance to Security Policies," Informatization Policy, 25(1), pp. 99-114, Dec. 2018 

  12. Bahasoan, Awal Nopriyanto, et al. "Effectiveness of online learning in pandemic COVID-19," International journal of science, technology & management, vol. 1, no.2, pp. 100-106, July. 2020 

  13. Khan, Navid Ali, Sarfraz Nawaz Brohi, and Noor Zaman. "Ten deadly cyber security threats amid COVID-19 pandemic," Dec. 2020 

  14. Yang, Jeongmo. "A Study on Development of Standard Modeling Education Program in Information Security: Focusing on Domestic University Cases." Convergence Security Journal, 18(5_1), pp. 99-104, Dec. 2018 

  15. Tae-Sung Kim, Min-Jeong Kim, and Jong-Ha Kim, "A study on fostering information security personnel through regular educational institution," Journal of The Korea Institute of Information Security & Cryptology, 14(4), pp. 78-91, Aug. 2004 

  16. Best of Best (BoB), "BoB" https://www.kitribob.kr/learn/curriculum, Accessed: Aug. 2021. [Online]. 

  17. K-shield, "K-shield" http://kshieldjr.org/hr/home?custom&year2021&lastLoginTime&isCmptfalse, Accessed: Aug. 2021. [Online]. 

  18. Ryu Haneul, et al. "Implementation of Flexible Test Bed for Cyber Attack Prediction and Countermeasure," The Journal of Korean Institute of Communications and Information Sciences, 44(9), pp. 1723-1729, Sep. 2019 

  19. Kim, Dong-woo, Seung-woan Chai, and Jae-cheol Ryou. "A Study on Domestic Information Security Education System," Journal of The Korea Institute of Information Security & Cryptology, 23(3), pp. 545-559, June. 2013 

  20. Liu, Taikang, and Yongmei Li. "Standard Study of Electromagnetic Information Leakage and Countermeasures," Electromagnetic Information Leakage and Countermeasure Technique. Springer, Singapore, pp. 217-230, May. 2019 

  21. Seongjin Ahn and KyungSun Oh, "Domestic and Foreign Comparative Analysis of The Information Security Curriculum," In Proceedings of Korean Association of Computer Education, 17(2), pp. 15-20, Aug. 2013 

  22. Yang, J. M., et al. "A study on analysis and development of education program in information security major." Journal of the Korea Institute of Information Security and Cryptology, 13(3), pp. 17-26, Feb. 2003 

  23. Internet Trend Research, KISA Report, Feb. 2012 

  24. Lim, Wongyu, and Seongjin Ahn. "A Study on Improvements of the Information Security Department via the Curriculum Analysis," The Journal of Korean Association of Computer Education 17(6), pp. 71-80, Nov. 2014 

  25. Chul Kim, "Research on the development of information security curriculum in universities," Review of KIISC, 11(3), pp. 75-89, June. 2001 

  26. Herath, Tejaswini, and H. Raghav Rao. "Encouraging information security behaviors in organizations: Role of penalties, pressures and perceived effectiveness," Decision Support Systems, vol. 47, no.2, pp. 154-165, May. 2009 

  27. Safa, Nader Sohrabi, and Rossouw Von Solms. "An information security knowledge sharing model in organizations," Computers in Human Behavior, vol. 100, no.57, pp. 442-451, April, 2016 

  28. Minjung Park and Sangmi Chai, "Comparing the effects of two methods of education (online versus offline) and gender on information security behaviors," Asia Pacific Journal of Information Systems, vol. 30, no.2, pp. 308-327, June. 2020 

  29. Ogutcu, Gizem, Ozlem Muge Testik, and Oumout Chouseinoglou. "Analysis of personal information security behavior and awareness," Computers & Security, vol. 56, pp. 83-93, Feb. 2016 

  30. Bulgurcu, Burcu, Hasan Cavusoglu, and Izak Benbasat. "Information security policy compliance: an empirical study of rationality-based beliefs and information security awareness," MIS quarterly, vol. 34, no.3, pp, 523-548, Sep. 2010 

  31. Hina, Sadaf, and P. Dhanapal Durai Dominic. "Information security policies' compliance: a perspective for higher education institutions," Journal of Computer Information Systems. vol. 60, no.3, pp. 1-18, Mar. 2018 

  32. Minjung Park and Sangmi Chai, "Internalization of information security policy and information security practice: A comparison with compliance," In Proceedings of the 51st Hawaii International Conference on System Sciences. pp. 4723-4731, Jan. 2018 

  33. Johnston, Allen C., and Merrill Warkentin. "Fear appeals and information security behaviors: An empirical study," MIS quarterly, vol. 34, no.3, pp. 549-566, Sep. 2010 

  34. Jae-yong Park, "An analysis on training curriculum for educating information security experts," Management & Information Systems Review 31(1), pp 149-165, Mar. 2012 

  35. Ki-Yoon Kim and Ken Surendran. "Information security management curriculum design: A joint industry and academic effort," Journal of Information Systems Education, vol. 13, no.3, pp. 227-237, Sep. 2002 

  36. Eun-ju Lee et al. "Development of Information Security Education Framework for Information Security Employees: A Case of Educational Institutions," The Journal of the Korea Contents Association 14(1), pp. 386-399, Jan. 2014 

  37. Newhouse, William, et al. "National initiative for cybersecurity education (NICE) cybersecurity workforce framework," NIST special publication 800, pp. 181, Aug. 2017 

  38. Nerantzi, Chrissi. "The use of peer instruction and flipped learning to support flexible blended learning during and after the COVID-19 Pandemic," International Journal of Management and Applied Research 7(2), pp. 184-195, vol. 7, no.2, July. 2020 

  39. Hwang, Gwo-Jen, Chiu-Lin Lai, and Siang-Yi Wang. "Seamless flipped learning: a mobile technology-enhanced flipped classroom with effective learning strategies," Journal of computers in education, vol. 2, no.4, pp. 449-473, Aug. 2015 

  40. Pemble, Matthew. "Balancing the security budget," Computer fraud & security, vol.10, pp. 8-11, Oct. 2003 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로