$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

오프라인 방탈출 게임의 개념과 스토리텔링 구조 유형 연구
A Concept of Escape Room and Storytelling Design 원문보기

한국게임학회 논문지 = Journal of Korea Game Society, v.21 no.5, 2021년, pp.29 - 40  

김수완 (성균관대학교 영상학과)

초록

본 연구는 오프라인 방탈출 게임의 개념과 스토리 유형 분류를 위해 운영 중인 141개의 매장에서 428개의 게임을 직접 플레이 한 결과를 바탕으로 유형화를 시도했다. 분류는 트로티어의 3막을 중심으로 진행되었으며 조사 결과 오프라인 방탈출 게임에는 총 3가지의 스토리 유형이 있는 것을 확인할 수 있었다. 탈출 목적(a)과 조건(b), 그리고 탈출을 위한 이유(c)를 게임 입장 전 고지하는 유형인 a+b+c 와, 목적(a)과 조건(b)는 사전에 고지하지만 탈출 이유(c)는 게임 플레이를 통해 파악하는 유형 a+b(c), 마지막으로 탈출 조건과 목적 그리고 이유 모두 입장 후 확인되는 유형(a+b+c)이 존재하고 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigates concept of escape room game and sorting story type based on 428 games at 141 escape room actually played. The classification were processed by Act 3 of Trottier, and as a result of the investigation, result shows three story types in offline room escape games. As for the type...

주제어

표/그림 (5)

참고문헌 (30)

  1. Caillois. Roger, "Man, Play, and Games", University of Illinois Press, 2001. 

  2. Nicholson. S, "Peeking behind the locked door : A survey of escape room facilities", Available : http://scottnicholson.com/pubs/erfacwhite.pdf 

  3. Fullerton. T, Swain. C, & Hoffman. S, "Game design workshop: Designing, prototyping, & playtesting games", CRC Press, pp. 49-58, 2004. 

  4. Ahn. Hyunjeong, "A Study on the Structure and Characteristic of Overlapping of Storytelling about Experience Space-Focus on the Museum space." Korean Institute of Interior Design Journal, Vol 22, No. 4, pp. 41-51, 2013. 

  5. Barrett. Deirdre, "Supernormal stimuli: How primal urges overran their evolutionary purpose", WW Norton & Company, 2010. 

  6. Bond. Michael, "Wayfinding: The Art and Science of how We Find and Lose Our Way", Pan Macmillan, 2020. 

  7. Clarke. Samantha, et al., "escapED: a framework for creating educational escape rooms and Interactive Games For Higher/Further Education", International Journal of Serious Games, Vol. 4, No. 3, pp. 73-86, 2017. 

  8. Clarke. S, Arnab. S, Morini. L, et al., "EscapED: A framework for creating live-action, interactive games for higher/further education learning and soft skills development", Proceedings of the 10th European Conference on Games Based Learning, ECGBL, pp.968-672, 2016. 

  9. Eukel. Heidi N, Jeanne. E, Frenzel, and Dan. Cernusca, "Educational gaming for pharmacy students-design and evaluation of a diabetes-themed escape room." American journal of pharmaceutical education, Vol. 81 No. 7, 2017. 

  10. Borrego. Carlos, et al., "Room escape at class: Escape games activities to facilitate the motivation and learning in computer science." JOTSE, 7.2, pp.162-171, 2017. 

  11. Coffman-Wolph, Stephany, Kimberlyn Gray, and Marcia. Pool, "Designing an Escape Room Game to Develop Problem Solving and Spatial Reasoning Skills", ASEE IL-IN Section, 2018. 

  12. Hermanns. Melinda, et al., "Using an Escape Room" toolbox approach to enhance pharmacology education." Nursing Faculty Publications and Presentations, Paper16, 2017. 

  13. Li. Ping-Yeh, et al., "Problem-based Learning (PBL) in interactive design: A case study of escape the room puzzle design." 2018 1st IEEE International Conference on Knowledge Innovation and Invention (ICKII). IEEE, 2018. 

  14. Nicholson. Scott, "Creating engaging escape rooms for the classroom." Childhood Education, Vol. 94, No. 1, pp. 44-49, 2018. 

  15. Pan. Rui, Henry. Lo, and Carman. Neustaedter, "Collaboration, awareness, and communication in real-life escape rooms." Proceedings of the 2017 conference on designing interactive systems, 2017. 

  16. Choi. Dongho, et al., "Examining information search behaviors in small physical space: An escape room study." Proceedings of the Association for information Science and Technology, Vol. 54, No.1, pp.640-641, 2017. 

  17. Wiemker. M., E. Elumir, and A. Clare, "Escape room games: Can you transform an unpleasant situation into a pleasant one?", Game Based Learning, 55, 2015. 

  18. Warmelink. Harald, et al., "AMELIO: Evaluating the team-building potential of a mixed reality escape room game." Extended abstracts publication of the annual symposium on computer-human interaction in play, 2017. 

  19. PIAO. XIANMEI, Jung. Eui-Chul, "Proposal of a New Scenario Composition Method for Escape Room Game Design", The HCI Society of Korea, pp.1044-1047, 2017. 

  20. PIAO. XIANMEI, Jung. Eui-Chul, "Proposal of Interaction Design for Offline Escape Room Games Applying Features of Digital Games", Korean Society of Design Science, pp.76-77, 2017. 

  21. Lee. Min Hee, Han. Hye Won, "A Study on the Convention and Typology of Room-Escape Game", Korean society for computer game, Vol.30(4), pp.157-163, 2017. 

  22. Pan. Rui, Henry Lo, and Carman Neustaedter, "Collaboration, awareness, and communication in real-life escape rooms." Proceedings of the 2017 conference on designing interactive systems. 2017. 

  23. Wiemker, Markus, Errol Elumir, and Adam Clare, "Escape room games," Game based learning , 55, pp. 55-75, November 2015. 

  24. Schatz. Emilia, "Defining Environment Language for Video Games." Retrieved February 23 (2017): 2019. 

  25. Fullerton. T, Swain. C, & Hoffman. S, "Game design workshop: Designing, prototyping, & playtesting games", CRC Press, pp. 49-58, 2004. 

  26. Lee. Jae Hong, "The Case Study on Interactive Elements of the Game Scenario", Journal of Korea Game Society 2.2 pp. 85-96, 2002. 

  27. Trottier. David, "The Screenwriter's Bible: A Complete Guide to Writing", Format ing, and Selling Your Script, 2014. 

  28. https://www.zettai-zetsumei.jp 

  29. https://www.konami.com/mg/jp 

  30. https://www.lionsgate.com/franchises/saw 

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로