$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

해사대학 학생의 자기효능감, 팀워크, 자기리더십이 진로계획을 매개로 직무만족에 미치는 영향 - 학년별 비교를 중심으로 -
Effects of Self-Efficacy, Teamwork, and Self-Leadership on Job Satisfaction as Mediated by Career Planning: by Year of College of Maritime Sciences 원문보기

海洋環境安全學會誌 = Journal of the Korean society of marine environment & safety, v.27 no.6, 2021년, pp.754 - 762  

이창영 (목포해양대학교 실습선)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

해사대학 학생들은 실무를 파악할 수 있는 1년간의 승선실습을 통해 향후 자신이 근무하게 될 직종에 대한 이해도 향상 및 장기승선을 기대할 수 있다. 해사대학 재학의 만족도는 졸업 후 해운업 종사에 대한 직무만족과 이직의도에도 영향을 미칠 수 있다. 이에 각 학년별 직무만족도를 확인함으로써 향후 진로선택에 필요한 교육과정이나 요소를 분석하고 개선하고자 한다. 본 연구는 선행연구를 바탕으로 진로계획을 통해 해사대학 학생의 자기효능감, 팀워크, 자기리더십이 직무만족에 미치는 영향을 파악하고, 학년별 직무만족도에 영향을 미치는 요인을 분석, 학생들이 매년 필요로 하는 요소를 실증적으로 분석하고자 하였다. 분석결과 직무만족에 가장 큰 영향을 미치는 것은 자기효능감이였고, 팀워크와 자기리더십의 효과는 규모면에서 비슷한 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Students at Maritime University can expect to improve their understanding of the jobs they will perform in the future through long-term boarding in a one-year boarding practice that allows them to understand necessary work practices. Satisfaction with attending maritime college can also affect the j...

주제어

참고문헌 (33)

  1. Abele, A. E. and D. Spurk(2009), The longitudinal impact of self-efficacy and career goals on objective and subjective career success. Journal of vocational behavior, 74(1), pp. 53-62. 

  2. Bandura, A.(2010). Self efficacy. The Corsini encyclopedia of psychology, pp. 1-3. 

  3. Bandura, A., W. Freeman, and R. Lightsey(1999), Self-efficacy: The exercise of control: Springer. 

  4. Bass, B. M. and R. Bass(2009), The Bass handbook of leadership: Theory, research, and managerial applications: Simon and Schuster. 

  5. Blickensderfer, E., J. A. Cannon-Bowers, and E. Salas(1997), Training teams to self-correct: An empirical investigation. Paper presented at the 12th annual meeting of the Society for Industrial and Organizational Psychology, St. Louis, MO. 

  6. Bryman, A.(1999), Leadership in organizations. Managing organizations: Current issues, pp. 26-42. 

  7. Chen, C. H. V., S. J. Wang, W. C. Chang, and C. S. Hu (2008), The effect of leader-member exchange, trust, supervisor support on organizational citizenship behavior in nurses. Journal of Nursing Research, 16(4), pp. 321-328. 

  8. Goulet, L. R. and P. Singh(2002), Career commitment: A reexamination and an extension. Journal of vocational behavior, 61(1), pp. 73-91. 

  9. Greenhaus, J. H., S. Parasuraman, and W. M. Wormley(1990), Effects of race on organizational experiences, job performance evaluations, and career outcomes. Academy of management Journal, 33(1), pp. 64-86. 

  10. Hackman, J. R.(1987), The design of work teams. In J. Lorsch (Ed.), Handbook of organizational behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. 

  11. Hanaysha, J. and P. R. Tahir(2016), Examining the effects of employee empowerment, teamwork, and employee training on job satisfaction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 219, pp. 272-282. 

  12. Hong, H. Y.(2009), Effects of service education and training on self-esteem, self-efficacy, and job satisfaction. Kyung Hee University Graduate School of Tourism, Master's Degree. 

  13. Hoppock, R.(1935), Job Satisfaction, by Robert Hoppock: Harper and Brothers. 

  14. Jung, H. S.(2006), The Effect of Performance Culture on Teamwork (Domestic Master's Degree Paper), Sungkyunkwan University, Seoul. 

  15. Kim, N. S. and Y. J. Ko(2020), Relationship between self-leadership, career decision making self-efficacy and career identity of nursing students. Journal of Digital Convergence, 18(1), pp. 211-218. 

  16. Kim, S. R.(2015). The Meaning of Work and Job Satisfaction of Participants in the Elderly Job Project (Domestic Master's Degree Paper), Graduate School of Humanities and Information, Korea University, Seoul. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13692589. 

  17. Lee, J. Y.(2005), The effect of university staff communication on job satisfaction. Chung-Ang University Graduate Master's Degree Claim Paper. 

  18. Lord, R. G. and Maher, K. J.(2002), Leadership and Information Processing: Linking Perceptions and Performance: Taylor & Francis. 

  19. Lounsbury, J. W., L. Moffitt, L. W. Gibson, A. W. Drost, and M. Stevens(2007), An investigation of personality traits in relation to job and career satisfaction of information technology professionals. Journal of Information Technology, 22(2), pp. 174-183. 

  20. Manz, C. C. and H. P. Sims Jr(1980), Self-management as a substitute for leadership: A social learning theory perspective. Academy of Management review, 5(3), pp. 361-367. 

  21. Neck, C. P., G. L. Stewart, C. C. and Manz(1995), Thought self-leadership as a framework for enhancing the performance of performance appraisers. The journal of applied behavioral science, 31(3), pp. 278-302. 

  22. Oh, E. J. and J. H. Gong(2019), A Study on the maturity of self-leadership, career attitude, and major satisfaction of nursing college students. 

  23. Park, H. M.(2013), Effects of self-efficacy, stress, and depression in college students on interpersonal relationships (Korean Ph.D. thesis), Kwandong University Graduate School, Gangneung. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT13278917. 

  24. Price, J.(1972), Handbook of Organizational Measurement (Lexington, MA: Heath). 

  25. Prussia, G. E., J. S. Anderson, and C. C. Manz(1998), Self leadership and performance outcomes: the mediating influence of self efficacy. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 19(5), pp. 523-538. 

  26. Robinson, M., and G. W. Davidson(1999), Chambers 21st Century Dictionary: Chambers. 

  27. Roh, Y. H.(2003), A basic study on the development of leadership training programs for elementary school children (Domestic Master's Degree), Sookmyung Women's University Graduate School, Seoul. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT9568569. 

  28. Salas, E., D. E. Sims, and C. S. Burke(2005), Is there a "big five" in teamwork? Small group research, 36(5), pp. 555-599. 

  29. Tiffin, J., and E. J. McCormick(1965), Industrial psychology. 

  30. Yalalova, J. and L. Zhang(2017),The impact of self-efficacy on career satisfaction: evidence from Russia. Устойчивое развитие науки и образования(2), 141. 

  31. Yoon, J. H.(2007a), The structural relationship between self-freedom and teamwork and service quality of hotel workers. Human Resource Management Study, 14(1), pp. 147-164. 

  32. Yoon, J. Y.(2007b), The effect of school ethics on job satisfaction (Domestic Master's Degree), Seoul National University. Seoul. Retrieved from http://www.riss.kr/link?idT10941710. 

  33. Yukl, G.(1999), An evaluation of conceptual weaknesses in transformational and charismatic leadership theories. The leadership quarterly, 10(2), pp. 285-305. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로