최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series C : Education of primary school mathematics, v.24 no.4, 2021년, pp.189 - 202
도주원 (서울용암초등학교)
The teacher's questions presented in the problem-solving situation stimulate students' mathematical thinking and lead them to find a solution to the given problem situation. In this research, the types and functions of questions presented in chapters of Pattern area of the 2015 revised elementary sc...
강완, 나귀수, 백석윤, 이경화 (2013). 초등수학 교수 단위 사전. 서울: 경문사.
교육부(2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호. 서울: 교육부.
교육부(2017a). 수학 1-2. 서울: 천재교육.
교육부(2017b). 수학 2-2. 서울: 천재교육.
교육부(2018). 수학 4-1. 서울: 천재교육.
교육부(2019a). 수학 5-1. 서울: 천재교육.
교육부(2019b). 수학 6-1. 서울: 천재교육.
교육부(2019c). 수학 6-2. 서울: 천재교육.
남승인(2000). 수학적 사고력 신장을 위한 규칙성 영역의 학습 자료 개발. 수학.과학 교육연구, 23, 91-121.
도주원(2021). 초등수학 교과서의 자료와 가능셩 영역에 제시된 발문의 유형과 기능 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A , 60(3), 265-279.
백석윤(2016). 수학 문제해결 교육. 서울: 경문사.
백소영, 김도현, 이경언(2014). 수업 시연에 나타나는 예비 수학교사의 발문 유형과 특성 분석. 교사교육 연구, 53(3), 400-415.
이선영(2003). 수학 학습에서 발문 유형에 따른 학생의 반응에 관한 연구. 부산교육대학교 석사학위논문.
이지승(2017). 초등 수학 수업에 나타나는 초임 교사의 발문 유형 분석. 서울교육대학교 석사학위논문.
한정민, 박만구(2010). 수학적 창의성 신장을 위한 교사의 발문 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(3), 865-884.
Barnes, D. (1990). Language in the secondary class- room: a study of language interaction in twelve lessons in the first term of secondary education. In D. Barnes, Britton, & H. Rosen(Eds.), Langage, the Learner & the School (pp. 11-77). Baltimore, Md.: Penguin Books.
Brualdi, A. C. (1998). Classroom questions. ERIC/AE Digest. ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation. Washington DC.
Common Core State Standards Initiative. (2010). Common core state standards for mathematics (CCSSM). Washington, DC: National Governors Association Center for Best Practices and the Council of Chief State School officers.
Cotton, K. (1989). Classroom questioning. Northwest Regional Educational Laboratory: School improvement research series (SIRS). Retrieved from http://www.nwrel.org/scpd/sirs/3/cu5.html.
Cunningham, R. T. (1987). What kind of question is that? In W. Wilen (Ed.), Questions, questioning techniques, and effective teaching (pp. 67-94). Washington DC: National Education Association.
Mason, J. (2010). Effective questioning and responding in the mathematics classroom' reworked and updated from: Mason, J. (2002). 'Minding Your Qs and Rs: effective questioning and responding in the mathematics classroom'. Aspects of teaching secondary mathematics: perspectives on practice. London.
Manouchehri, A. & Lapp, D. A. (2003). Unveiling student understanding: the role of questioning in instruction. The Mathematics Teacher, 96(8), 562-566.
National Council of Teachers of Mathematic (1991). Professional standards for teaching mathematics. VA: Reston.
National Council of Teachers of Mathematic (2000). Principes and standards for school mathematiccs. VA: Reston.
Newmann, (1990). A test of higher-order thinking in social studies: persuasive writing on constitutional issues using NAEP approach. Social Education, 54(4), 369-373.
Perry, M. VanderStoep, S. W. & Yu, S. L. (1993). Asking questions in first-grade mathematics classes: potential influences on mathematical thought. Journal of Educational Psychology, 85(1), 31-40.
Reys, E. R., Lindquist, M., Lamdin, D. V., & Smith, N. L. (2015). Helping children learn mathematic 11 EDITION . John Wiley & Sons. 박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 공역(2017). 초등교사를 위한 수학과 교수법. 서울: 교우사.
Shahrill, M. (2013). Review of effective teacher questioning in mathematics classrooms. International Journal of Humanities and Social Science, 3(17), 224-231.
Sahin, A. & Kulm, G. (2008). Sixth grade mathematics teachers' intentions and use of probing, guiding, and factual questions. J ournal of mathematics teacher education, 11(3), 221-241.
Vacc, N. N. (1993). Implementing the "professional standards for teaching mathematics": questioning in the mathematics classroom. Mathematics Teacher, 41(2), 88-91.
Watson, K. & Young, B. (1986). Discourse for Learning inthe Classroom. In S. Murphy (Ed.), Literacy through "language arts": Teaching and learning in context (pp. 39-49). Urbana, IL: National Council of Teachers of English.
Wimer J. W., Ridenour, C. S., Thomas, K., & Place A. W. (2001). Higher order teacher questioning of boys and girls in elementary mathematics classrooms. Journal of Educational Research, 95(2), 84-92.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.