$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

디자인씽킹에 기반한 가정교과 '건강한 가족 관계' 수업이 중학생의 공감능력 향상에 미치는 영향
The Effects of 'Healthy Family Relationship' Class of Home Economics Based on Design Thinking on the Improvement of Empathy Ability of the Middle School Student 원문보기

韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, v.33 no.3, 2021년, pp.65 - 84  

강보람 (장성여자중학교) ,  박미정 (한국교원대학교 가정교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 중학생을 대상으로 가정교과의 '건강한 가족 관계' 수업을 디자인씽킹을 기반으로 프로그램을 개발하여 실행한 후 그 결과 중학생의 공감능력 향상에 유의미한 차이가 나타나는지 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 디자인씽킹에 기반 한 총 5차시의 『슬기로운 '집콕'생활』프로그램을 개발하여 중학교 2학년 남녀 학생들을 대상으로 실행한 후, 사전-사후 검사를 통해 수업 후에 학생들의 공감능력이 향상되었는지 알아보았다. 그 결과, 『슬기로운 '집콕'생활』 프로그램은 중학생의 인지적 공감능력 향상에 유의미한 영향을 미친 것으로 나타났다. 또한 학생들의 수업에 대한 만족도는 전반적으로 긍정적이었다. 특히, 인스타그램으로 공감하기, '부캐' 만들기 등의 활동이 흥미로웠다는 의견이 많았다. 다만, COVID-19로 인한 시간의 부족 및 모둠활동 제약으로 인해 수업 활동에 어려움을 겪었다는 의견도 있었다. 이 연구는 COVID-19로 인해 학습 환경이 변화되는 상황에 유연하게 대처하기 위해 대면과 비대면 상황에 맞추어 활용할 수 있도록 프로그램을 개발하였다는 점과 가정과교육이 중학생의 공감능력 향상에 긍정적인 영향을 미치며, 특히 공감의 인지적 요인 향상에 도움을 준다는 점을 확인한 것에 그 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, a program was developed and implemented for middle school students in the 'Healthy Family Relations' of the home economics based on design thinking process. The purpose was to investigate whether a significant difference is displayed in terms of empathy ability improvement among middl...

주제어

참고문헌 (35)

  1. Cheon, O.-M. (2017). Exploring factor related to empathy and develope empathy scale in science education. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chung Buk, Korea. 

  2. Cho, M.-J. (2016). A study of the principles and methods in integrated empathy education. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chung Buk, Korea. 

  3. Hasso-Plattner Institute (2007). Design thinking process. Retrieved from https://hpi-academy.de/en/designthinking/what-is-design-thinking.html 

  4. Howe, D. (2013). Empathy: What it is and why it matters. (J. K. Lee, Trans.). Paju: Nexus. 

  5. IDEO. (2012). An introduction to human-centered design. Retrieved from cemusstudent.se/wp-content/uploads/2012/12/Class-1_Readings.pdf 

  6. Kim, H. Y. (2009). The effects of empathy education program on children's empathy ability and emotional intelligence. Unpublished master's thesis, Seoul National University of Education, Seoul, Korea. 

  7. Kim, J. (2015). Design thinking education in d.school. Journal of Digital Design, 15(4), 97-108. 

  8. Kim, J. E. (2019). Analyzing the impact of the maker education program based on the design thinking on the maker competency development of secondary students. Unpublished master's thesis, Dankook University, Gyeong Gi, Korea. 

  9. Kim, S. H. (2013). The influence of home economics education on middle students' developing empathy -with priority given to the unit 「understanding of family values」 for middle school-. Unpublished master's thesis, Jeonju University, Jeon Buk, Korea. 

  10. Kim, Y., & Kim, J. (2017). Development and validation of empathy scale. Korea Journal of Counseling, 18(5), 61-84. 

  11. Korean Educational Development Institute (2014). 2014 KEDI survey research on student competencies. Seoul: Author. 

  12. Lee, D., Yoon, J., & Kang, S.-J. (2015). The suggestion of design thinking process and its feasibility study for fostering group creativity of elementary-secondary school students in science education. Journal of the Korean Association for Science Education, 35(3), 443-453. 

  13. Lee, D.-H. (2015). Exploration of core competence and development of process for the introduction of design thinking to science education as a method for group creativity education. Unpublished doctoral dissertation, Korea National University of Education, Chung Buk, Korea. 

  14. Lee, T. (2016). The ethical-normative force of shame. Human Beings, Environment and Their Future, (16), 3-28. 

  15. Lim, J. (2017). The effects of design thinking on college students' empathy ability. Unpublished master's thesis, Hanyang University, Seoul, Korea. 

  16. Martin, R. L. (2010). The design of business: Why design thinking is the next competitive. (Lee, G. S., Trans.). Paju: Woongjin wings. (Original work published 2009). 

  17. Ministry of Education (2015a). 초.중등학교 교육과정 총론 [The national guidelines for the elementary and secondary curriculum] (Notice No. 2015-74, Separate 1). Sejong: Author. 

  18. Ministry of Education (2015b). 실과(기술.가정)/정보과 교육과정 [Practical Arts(Technology.Home Economics)/Information Curriculum] (Notice No. 2015-74, Separate 10). Sejong: Author. 

  19. Park, S. H. (2004). 공감학: 어제와 오늘 [Empathy; Yesterday and today]. Seoul: Hakjisa. 

  20. Park, S. H. (2009). The significance of empathy in geographical education and its application to class: The case study of the Middle and South Africa unit. Unpublished master's thesis, Korea National University of Education, Chung Buk, Korea. 

  21. Park, S. Y. (2018). Development and application of topic selection activity program related to home economics education for middle school free semester. Unpublished doctoral dissertation, Korea National University of Education, Chung Buk, Korea. 

  22. Ryu, Y. E. (2018). Development and application of maker education program based on design thinking process: Centering on the effect of emotional intelligence. Unpublished master's thesis, Kyunghee University, Seoul, Korea. 

  23. Samsung Junior Software (2020). What is the design thinking. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?vGDz9tIfyBFk 

  24. SBS News (2020). COVID-19 induced family changes. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?vGj_q9xxqLFE 

  25. Schwab, K. (2016). The fourth industrial revolution. (K. J. Song, Trans.). Seoul: New Present. 

  26. Shin, J. (2019). The effects of art appreciation class using storytelling on the empathy ability of the 1st grade middle school students. Unpublished master's thesis, Ewha University, Seoul, Korea. 

  27. Stanford d.school (2010). An introduction to design thinking process guide. Retrieved from https://dschool.stanford.edu 

  28. Wang, S.-S. (2016). An exploratory study on the direction of home economics education associated with the future social change: Focusing on the new recognition of the characteristic as the subjects for life and happiness. Journal of Korean Home Economics Education Association, 28(3), 17-32. 

  29. Wind, E. (1985). Art and anarchy (3rd ed.). Illinois: Northwestern University Press. 

  30. Yang, H., Kim, M., & Kang, S. (2020). The effects of design thinking in high school chemistry classes. Journal of the Korean Chemical Society, 64(3), 159-174. 

  31. Yang, S. (2017). Character-trait required in the 4th industrial revolution era -sentiment based on imagination and sympathy-. Studies in Philosophy East-West, (86), 495-517. 

  32. Yang, Y., Shin, H., & Lee, S. (2017). The effect of emphatic ability and family strengths on happiness in adolescents. Journal of Korean Home Economics Education Association, 29(4), 49-64. 

  33. Yoo, K. Y. (2015). The mediating effect of ability in the relation between aggression and peer relationship quality of middle school student. Unpublished master's thesis, Ajou University, Gyeong Gi, Korea. 

  34. Yoo, M. S. (2019). 디자인씽킹 기법을 활용한 중학교 가정교과 의류 업사이클링 소품 제작 수업개발 [Development of clothing upcycling props production class of middle school home economics using design thinking]. Unpublished master's thesis, Korea University, Seoul, Korea. 

  35. Yuk, K. M. (2020). Development of teaching-learning materials and analysis of learning experience based on design thinking in home economics curriculum: Focused on the units of sustainable consumption. Journal of Korean Home Economics Education Association, 32(1), 145-165. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로