$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

코로나19 팬데믹 기간 동안의 가정 내 비효과적인 영어 학습
Ineffective English Learning in the Family Field during the COVID-19 Pandemic 원문보기

융합정보논문지 = Journal of Convergence for Information Technology, v.11 no.11, 2021년, pp.312 - 326  

(전북대학교 영어교육학과) ,  김정인 (전북대학교 영어교육학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 다중 사례 연구는 언어 학습 및 사용에서 언어 사회화의 프레임워크[10]를 기반으로 코로나19 팬데믹 기간 동안 가정 내에서 4명의 대학생의 영어 학습과 관련된 가정 내 환경적 요인을 조사합니다. 본 연구는 서술 기법을 활용하여 중국 북서부 농촌 지역에 위치한 가정에서 중국인 대학생 4명의 온라인 영어 학습 양태를 조사하기 위해 시계열 분석을 수행합니다. 데이터는 2020년 3월부터 2020년 7월까지 구두 및 서면 서술, 반구조화 인터뷰, 수업 문서(수업 일정, 시간표)를 통해 수집되었습니다. 연구 결과에 따르면 각 학생은 가정 내에서 영어 학습에 영향을 미치는 서로 다른 가정 내 행위관습을 가지고 있었습니다. 결국 4명의 학생 모두 자신의 행위관습이 온라인 영어 학습을 비효율적으로 만든다고 느꼈고 가정 내에서 계속 학습하고 싶지 않다고 말했습니다. 본 연구의 결과는 중국 북서부 농촌 지역 부모들이 대학생들의 학습 환경을 구축하고 학생들이 가정 내에서 효과적인 학습 습관을 기를 수 있도록 주의를 기울이는 것이 중요함을 시사합니다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Building on the framework of language socialization [10] in language learning and use, the present study examines the environmental factors involved in four college students' English learning in the situated place of the home during the COVID-19 pandemic. Using narrative inquiry, this study implemen...

주제어

참고문헌 (38)

  1. A. Agung & M. W. Surtikanti. (2020). Students' perception of online learning during COVID-19 pandemic: A case study on the English students of STKIP Pamane Talino. Journal of Social Sciences and Humanities, 10(2), 225-235. 

  2. S. Tian. (2020). The impact of the COVID-19 epidemic on the education from the perspective of field theory. Journal of Shanxi Institute of Energy, 33(4), 22-24. 

  3. Y. H. Cai (2011). Study on the differences between urban and rural college students' academic planning in China. China University Teaching, 4, 82-85. 

  4. J. L. Yang.(2018). Towards the learning-life in language conflict: A case study on Chinese DongXiang ethnic group's anxiety in foreign language learning, Unpublished Doctoral dissertation, Shanghai International Studies University, Shanghai. 

  5. Z. L. Liu. (2020). 423 million users, 453.8 billion market share, the experience of online education practice. International Brand Observation, 26, 51-55. 

  6. V. David. (2020, February). The world is watching China's unprecedented experiment in education. Reference News (online). http://mil.news.sina.com.cn/2020-02-21/doc-iimxxstf3273615.shtml 

  7. Y. Y. Li & J. M. Zhou. (2020). Learners' self-regulation in online English learning. Foreign Languages and Their Teaching, 5, 45-54. 

  8. H. Jiang. (2020). A brief analysis of online English education for college students during the COVID-19 epidemic. English Square, 13, 62-64. 

  9. Y. L. Qi. (2020). Study on online study at home of rural high school students during epidemic period [Conference presentation]. Education and Teacher Development Seminar, Beijing, China. 

  10. P. Duff. (1995). An ethnography of communication in immersion classrooms in Hungary. TESOL Quarterly, 29, 505-537. 

  11. D. Morris & K. Jones. (2008). Language socialization in the home and minority language revitalization in Europe. In P. Duff & N.H. Homberger (Eds.), Language socialization, 8, 1-17 Springer Science and Business Media LLC. 

  12. X. M. Xv. (2019). Study on intergenerational learning in the family field [Unpublished master dissertation]. Jiangxi Normal University, Nanchang. 

  13. H. S. Yin & N. Kang. (2009). A review of the studies on language socialization. Language Teaching and Linguistic Studies, 6, 87-93. 

  14. S. G. Gao. (2020). Practice exploration and reform on online-learning at home. Educational Science Research, 7, 5-11. 

  15. UNESCO. (2020). Education: From disruption to recovery- Retrieved by United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization, (online). https://en.unesco.org/covid19/educationrespon020). 

  16. B. N. Peirce. (1995). Social identity, investment, and language learning. TESOL Quarterly, 29, 9-31. 

  17. M. F. Teng. (2019). Learner identity and learners' investment in EFL learning: A multiple case study. Iranian Journal of Language Teaching Research, 7(1), 43-60. 

  18. P. Bourdieu. (1977b). The economics of linguistic exchanges. Social Science Information, 16, 645-668. 

  19. W. N. Ma. (2003). Habitus: Another means of interpreting the educational behavior. Journal of Jiangsu Institute of Education (Social Science), 19(4), 9-27. 

  20. P. Bourdieu. (1977a). Outline of a theory of practice (R. Nice, Trans.). Cambridge University Press. Original work published by Duke University Press. 

  21. C. Y. Li & Z. Y. Shi.(2018). Review and comment on Bourdieu's sociological thoughts and its influence on educational research in China. International and Comparative Education, 343(8), 38-47. 

  22. L. Y. Chen. (2012). Enlightenment of Bourdieu's field theory on English language teaching reform. Journal of Hunan First Normal University, 12(4), 40-44. 

  23. P. R. Dong. (2009). Language socialization paradigm in second language acquisition. Foreign Language Education, 30(6), 75-79. 

  24. K. A. Watson-Gegeo & S. E.Nielsen. (2003). Language socialization in SLA. In C. Doughty & M. H. Long (Eds.), The handbook of second language acquisition (pp. 155-177). Blackwell. 

  25. W. Guo & D. Q. Fu. (2013). China's foreign language teaching: From the perspective of "field-capital-habitus." Journal of Northeast Normal University, 264(4), 201-204. 

  26. L. K. Chang, Y. F. Liu & L. L. Guan. (2019). On the influence of family factors on college English learning. Journal of Heihe University, 5, 82-83. 

  27. X. L. Han. (2002). Embed English teaching in culture teaching. Foreign Languages and Their Teaching, 165(12), 29-56. 

  28. X. Y. Lu. (1999). Applied linguistics and reform of college English teaching. Foreign Language World, 76(4), 38-43. 

  29. Y. L. Qi. (2020). Study on online study at home of rural high school students during epidemic period [Conference presentation]. Education and Teacher Development Seminar, Beijing, China. 

  30. J. J. Feng. (2020). Reconstructing the new normal of education in the post-epidemic period. China Educational Technology, 9, 1-6. 

  31. H. L. Ying., L. Z. He & Zhou, S. B. (1998). Reform of college English teaching. Foreign Language Teaching and Research, 4, 23-27. 

  32. B. Czarniawska-Joerges. (2004). Narratives in social science research. Sage. 

  33. F. M. Connelly & D. J. Clandinin. (1999). Shaping a professional identity: Stories of education practice. Althouse Press. 

  34. A. Pavlenko. (2007). Autobiographic narratives as data in applied linguistics. Applied Linguistics, 28(2), 163-188. 

  35. T. R. Kratochill. (1978). Single subject research. Academic Press. 

  36. Y. X. Li. (2017). An exploration of college students' independent learning under Bourdieu's field-habitus theory-A case study of the flipped classroom teaching practice of "designer English." Foreign Language and Translation, 24(3), 78-83. 

  37. T. K. F. Chiu. (2021). Applying the self-determination theory (SDT) to explain student engagement in online learning during the COVID-19 pandemic. Journal of Research on Technology in Education, 33(2), 296-309. DOI : 10.1080/15391523.2021.1891998 

  38. K. A. Watson-Gegeo. (1992). Thick explanation in the ethnographic study of child socialization: A longitudinal study of the problem of schooling for Kwara'ae (Solomon Islands) children. In W. A. Corsaro & P. J. Miller (Eds.), Interpretive approaches to children's socialization: New directions for child development. Jossey-Bass. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로