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디지털 소외계층의 무인주문기기 서비스 향상을 위한 인터페이스 설계
Interface Design for Service Improvement of Unmanned Ordering Device to the Digital Underprivileged 원문보기

한국정보통신학회논문지 = Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering, v.26 no.11, 2022년, pp.1592 - 1598  

오암석 (Department of Digital Media Engineering, Tongmyong University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 논문에서는 최근 증가하는 무인주문기기의 인터페이스 및 기기 환경에 대한 직관력과 사용성 부족으로 인해 이러한 서비스의 소외된 디지털 소외계층을 위한 개선체계를 제안한다. 키오스크 서비스의 문제점은 디자인 원칙 중 직관력이 부족하고 일반적인 입석 기준에 맞는 환경에서 휠체어 승객 등이 사용할 수 없다는 점이다. 이를 해결하기 위해 모바일 기기로 QR코드를 촬영하여 키오스크와 같은 환경을 이용할 수 있는 서비스를 제안한다. 실험 결과 기존의 키오스크 모델 이용에서는 20대는 어려움을 겪지 못했으나 고령층의 경우에는 키오스크의 이용이 어려워 도움을 요청하는 결과가 나왔다. 개선된 키오스크의 모델은 20대는 어려움이 없이 진행 하였고, 고령층의 경우에서도 어려움 없이 진행 하는 결과가 나왔다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper proposes an improvement system for the marginalized digital underprivileged of these services due to the lack of intuition and usability for the recently increasing number of unmanned ordering devices' interfaces and device environments. The problem with kiosk service is that it lacks int...

주제어

참고문헌 (8)

  1. H. Kim, D. Kim, S. Lee, and W. Lee, "A study on the Improvement of Kiosk UI in Fast Food Market: Focusing on the Proposal of Voice Recognition Interface," in Proceedings of HCI Korea 2020, Hongcheon, pp. 1191-1195, 2020. 

  2. D. Lee and M. Kim, "Influence of Fast-Food Kiosk Quality on User Intention of Reuse," The Journal of the Korea Contents Association, vol. 21, no. 11, pp. 350-360, Nov. 2021. 

  3. E. Sin and S. Lim, "Development of Evaluation Indicators and Usability Evaluation of Kiosk for the Elderly - the Case of KORAIL's Kiosk for Ticketing," The Journal of the Korea Contents Association, vol. 22, no. 11, pp. 188-196, Jan. 2022. 

  4. J. Ha and S. Kim, "A study on the increase of kiosk user experience in Non-face-to-face Era for the Elderly -Focused on the McDonald Kiosk-," Journal of Digital Convergence, vol. 19, no. 8, pp. 285-292, Aug. 2021. 

  5. H. Kim, "Continuance Use Intention of Kiosk Services: The Mediating Role of Satisfaction," The Journal of the Korea Contents Association, vol. 22, no. 4, pp. 190-198, Apr. 2022. 

  6. J. Choi and P. Kim, "A Study on the Priority of Kiosk User-centered Service Improvement," in Proceedings of Conference on Business Venturing, Spring 2022, Seoul, Korea, pp. 167-171, 2020. 

  7. Y. Yoon and G. Ha, "Case Study on Kiosk Education for Improving Digital Competency of Middle-aged and Elderly," The Journal of the Korea Contents Association, pp. 99-100, Aug. 2021. 

  8. J. Choi and W. Choi, "A Proposal for Improvement of Kiosk Design Based on a Survey of Z Generation Kiosk Experience," in Proceedings of 2022 KSDS Spring International Conference, Seoul, Korea, pp. 348-349, 2022. 

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