$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

전자책 장서 구성에 대한 사서교사의 인식과 요구 - 부산 독서교육종합시스템 전자책 분석을 중심으로 -
The Awareness and Demand of Teacher-Librarian for the Composition of E-book Collection: Based on Analysis of the E-books Provided by Busan Digital Library System 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.56 no.4, 2022년, pp.399 - 430  

장효정 (부산대학교 문헌정보학과 문헌정보학전공) ,  정진경 (부산대학교 문헌정보학과 기록관리학전공) ,  이용재 (부산대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 독서교육종합지원시스템이 제공하는 전자책 구성의 문제점을 파악하고 교육자원으로서 학교도서관 전자책 구축과 관련한 서비스 개선방안을 사서교사들이 경험하는 실질적인 이슈와 인식을 바탕으로 도출하는 것을 목적으로 한다. 연구 방법으로 학교도서관의 독서교육 플랫폼으로서 부산 종합독서교육지원시스템이 지원하는 전자책 3,002종의 장서 구성을 한국십진분류표를 기준으로 분석하고 이를 바탕으로 부산 초등 사서교사 4명과 중등 사서교사 5명을 대상으로 2차에 걸친 포커스그룹 인터뷰(FGI)를 진행하였다. 본 연구의 결과는 교육자원으로서 전자책을 활용하여 학생들의 독서활동을 지원하고 학교도서관의 효율적인 전자책 장서구성을 이루기 위한 기초자료로서 활용될 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to identify the problems of the e-book composition provided by the Comprehensive Reading Education Support System and to propose a service improvement plan related to the establishment of e-books in school libraries as educational resources based on practical issues and ...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (16)

  1. BookDream [n.d.]. Bookdream electronic library guide. Available: http://bookdreamlotte.dkyobobook.co.kr/helpDesk/libraryGuide.ink? 

  2. Choi, MinA (2012). Issues and tasks of development on digital textbook as a fusion product of e-textbook and learning. Korea Digital Publishing Society, 2012(2), 31-38.? 

  3. Comprehensive Support System for Reading Education [n.d.]. Guidelines for the use of the comprehensive support system for reading education. Available: https://reading.pen.go.kr/r/newReading/intro/systemIntro.jsp? 

  4. Gwon, Taek-Son (2012). The Necessity of Reading Guidance and Guidance in Genre Literature. Master's thesis, Korea University.? 

  5. Kang, Hee-Young (2021). School Library Staff's Perceptions of E-Books and Recommendations for the Future Plans: In Gwangju Metropolitan City. Master's thesis, Jeonbuk National University.? 

  6. Kim, Hi-Dong (2011). An Effect of Electronic/paper Book Experiences on Children's Story Understanding and Creativity. Master's thesis, Kyunpook National University.? 

  7. Shin, JengA (2021). A study on the status of public library e-book lending services: focused on Gyeonggi-do cyber library. Journal of D-Culture Archives, 4(2), 97-112. http://doi.org/10.23089/jdca.2021.4.2.007? 

  8. Song, Yi (2012). A Study on the Development of E-book Collection Development Guidelines for Academic Libraries. Master's thesis, Ewha Womans University.? 

  9. South of Korea. Ministry of Culture, Sprots and Tourism (2021). A National Reading Survey. 

  10. The official blog of the Ministry of Education (2020. 09. 24). Let's read at the Bookdream electronic library!. Avaliable: https://if-blog.tistory.com/11153? 

  11. Yoon, Tec-Nam (2022). Perceptions of primary school teachers in the US on online extensive reading. The Journal of Humanities and Social science, 13(3), 295-306. http://doi.org/10.22143/HSS21.13.3.22? 

  12. Biancarosa, G. & Griffiths, G. G. (2012). Technology tools to support reading in the digital age. The Future of Children, 22(2), 139-160. https://doi.org/10.1353/foc.2012.0014 

  13. Dawkins, A. M. & Gavigan, K. W. (2019). E-Book collections in high school libraries: factors influencing circulation and usage. School Library Research, 22, 1-21. 

  14. Larson-Hall, J. (2016). A Guide to Doing Statistics in Second Language Research Using SPSS and R (2nd ed). Routledge. 

  15. Lim, J. G., Whitehead, G. E. K., & Choi, Y. D. (2021). Interactive e-book reading vs. paper-based reading: comparing the effects of different mediums on middle school students’ reading comprehension. System, 97, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102434 

  16. Smeets, D. J. & BUS, A. G. (2013). The interactive animated e-book as a word learning device for kindergartners. Applied Psycholinguistics, 36(4), 890-920. https://doi.org/10.1017/s0142716413000556 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로