$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

데이터사서의 핵심 역량 분석 연구
An Examination of Core Competencies for Data Librarians 원문보기

한국비블리아학회지 = Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, v.33 no.1, 2022년, pp.301 - 319  

박형주 (충남대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

최근 수십 년 동안 데이터 집약적인 연구 환경에서, 데이터 중심의 연구의 양이 빠르게 증가하고 있으며 주요 연구 재단의 데이터 관리 정책이 변화되어 왔다. 따라서, 연구자들은 연구데이터를 관리하고 공유하는 데 있어 새로운 도전에 직면하고 있다. 사서는 데이터 관리 지침, 데이터 큐레이션, 데이터 시각화, 데이터 교육 및 훈련 등 다양한 서비스를 제공하기 시작했다. 이에 따라, 사서는 데이터 서비스에서 전문가의 역할을 맡기 시작했다. 하지만, 데이터사서라는 새로운 전문직의 역할과 핵심 역량은 아직 명확하게 확립되지 않았다. 따라서, 데이터사서에 대한 핵심 역량을 식별할 필요가 있다. 본 연구는 데이터사서 구직에 필요한 핵심 역량을 파악하고자 2017년부터 2021년까지 등록된 95개의 온라인 구인 광고를 바탕으로 채용 정보를 분석했다. 데이터사서의 핵심 역량은 기술, 커뮤니케이션 및 대인 관계, 교육/컨설팅, 서비스, 메타데이터, 도서관 경영, 데이터 큐레이션이었다. 기술 역량은 통계 소프트웨어, 컴퓨터 프로그래밍 활용 역량이 중요했다. 본 연구는 데이터사서의 핵심 역량과 구직에 필요한 요구 사항을 파악하는 기초 자료로서 활용될 수 있고, 현장의 요구를 반영한 교과 과정 개발 및 개정에 활용될 수 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In recent decades, research became more data-intensive in the fast-paced information environment. Researchers are facing new challenges in managing their research data due to the increasing volume of data-driven research and the policies of major funding agencies. Information professionals have begu...

주제어

표/그림 (19)

참고문헌 (24)

  1. Go, J., Lee, G., Pyun, C., & Kim, S. (2010). A study on defining the concept and estimating the weight of employment competency for the youth. The Journal of Vocational Education Research, 29(2), 17-42. 

  2. Lee, S. & Yoon, J. (2016). A study on the curriculum for training data librarian. Proceedings of the 23rd Conference of the Korean Society for Information Management. 71-76. 

  3. Lee, Y. K. & Chung, E. (2015). An investigation on core competencies of data curator. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 26(3), 129-150. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2015.26.3.129 

  4. National Research Foundation of Korea (2021). Integrated portal platform of the university financial support project. Available: https://nrf.re.kr/univsupport 

  5. Park, H. W. & Cho, H. Y. (2020). An analytical study on the factors of job changes at public libraries according to their changing surrounding environments. Journal of Korean Library and Information Science Society, 51(2), 23-53. https://doi.org/10.16981/kliss.51.2.202006.23 

  6. Park, J. & Park, J. (2021). A study on the job duties and competencies of data librarians: using job advertisement analysis in the United States. Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 32(3), 145-162. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2021.32.3.145 

  7. Park, M. (2008). A new approach to curriculum development in higher education: competence-based curriculum. The Journal of Curriculum Studies, 26(4), 173-197. 

  8. Regulations on the management of national research and development projects. Presidential Decree No. 29625. 

  9. Yun, C., Kim, M., Youn, S., & Park, M. (2007). The essential characteristics and dimensions of competence as human ability. Korean Journal of Educational Research, 45(3), 233-260. 

  10. Cragin, M. H., Melissa, H., Palmer, C., Varvel, V. E., Collie, A., & Dolan, M. A. (2009). Analyzing data curation job descriptions. 5th International Digital Curation Conference. Available: https://www.ideals.illinois.edu/handle/2142/14544 

  11. European Commission (2021). European legislation on open data. Available: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/legislation-open-data 

  12. Executive Office of the President (2016). The federal big data research and development strategic plan. Available: www.nitrd.gov/PUBS/bigdatardstrategicplan.pdf 

  13. Kellam, L. & Thompson, K. (2016). Introduction to databrarianship: the academic data librarian in theory and practice. Chicago: Association of College and Research Libraries. 

  14. Khan, H. R. & Du, Y. (2018). What is a data librarian?: a content analysis of job advertisements for data librarians in the United States academic libraries. International Federation of Library Associations and Institutions - World Library and Information Congress. Available: http://library.ifla.org/id/eprint/2255/1/139-khan-en.pdf 

  15. Kim, J., Warga, E., & Moen, W. (2013). Competencies required for digital curation: an analysis of job advertisement. International Journal of Digital Curation, 8(1), 66-83. https://doi.org/10.2218/ijdc.v8i1.242 

  16. Kuijpers, M. T. & Scheerens, J. (2006). Career competencies for the modern career. Journal of Career Development, 32(4), 303-319. https://doi.org/10.1177/0894845305283006 

  17. Library of Congress (2018). Enriching the library experience: The FY2019-2023 Strategic Plan of the Library of Congress. Available: https://www.loc.gov/strategic-plan 

  18. Lyon, L., Mattern, E., Acker, A., & Langmead, A. (2015). Applying translational principles to data science curriculum. Chapel Hill, [s.n.]. 

  19. National Institutes of Health. (2003). Final NIH statement on sharing research data. Available: https://grants.nih.gov/grants/guide/notice-files/NOT-OD-03-032.html 

  20. National Science Foundation. (2011). Digital research data sharing and management. Available: www.nsf.gov/nsb/publications/2011/nsb1124.pdf 

  21. Semeler, A. R., Pinto, A. L., & Rozados, H. B. (2019). Data science in data librarianship: core competencies of a data librarian. Journal of Librarianship and Information Science, 51(3), 771-780. https://doi.org/10.1177/0961000617742465 

  22. The White House (2013). Open government initiative. Available: https://obamawhitehouse.archives.gov/open 

  23. United States Census Bureau. (2021a). State-by-state visualizations of key demographic trends from the 2020 census. Available: https://www.census.gov/library/stories/state-by-state.html 

  24. United States Census Bureau. (2021b). Income and poverty in the United States: 2020. Available: https://www.census.gov/library/publications/2021/demo/p60-273.html 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로